I I Visschers, onthoudt dit! Nieuws uit Nietiport Lotje uit den Porseleinwinkel Nog iets over de vrije ge dachte. on hef De geestelijkheid en de politiek Andermans geestigheid Een visschersmaaU MENGELWERK 9 daarom op andere niet gesloord was; In de kamerzitting van 8 Februari laatst heeft onzen knappen volksvertegenwoor diger de heer Buyl eene krachtige en diep- gestaafde redevoering uitgesproken om de belangen der visschers warm te verdedi gen en recht voor de zeeslaven te eischen. Het ware te lang hier alles te herhalen wat hij zoo meesterlijk heeft gezegd; ten andere, op tijd en stond komen wij hierop terug en zullen wij opsommen welke onop houdende werkzaamheid hij sedert jaren -n volksver- heeft. de kiezing VIII. De A Igemeene Ifofbouwingmaatschappij vraagt een bekwamen reiziger voor den vreemde Onnoodig zich aan te bieden zonder goede getuigschriften. Meer dan een half uur had Leopold op boven staande aankondiging In hel dagblad zitten sla- re Verre waien zijne gedachten, onbestemd als zijne toekomst. Zijn zoetste droom zijn levens heil was in rook vergaan! En telkens kwam hij terug op de aankondiging De Algemeene Hofbouwingmaatschaoplj vraag een b kwamen reiziger voor den vreemde. Onnoodig zich aan te bieden zonder goede getuigschriften. Of liever - scheen tiet hem onnoodig zich aan te bieden, zoolang men door eenon band der hope hoe zwak en broos dan ook aan den moedergrond gehecht is. Maar hem wat zou hem nog wederhouden? In den vreemde zou hij vergeten; althans, hij zou trachten te vergeten. Diep was zijne ziel gewond. Maar noch ge krenkte trots noch zucht tot wraak spraken in zijn binnenste. Hij was te veel... En ziel De Algemeene Hofuouwingmaatschappij vraagt een bekwamen reiziger voorden vreende. Maar hoe komt het dan, dat de priesters nu overal het gelcof zoo hardnekkig moe ten ver ledigen in alle slag van gazetjes? Hoe komt het dat het klein seminarie van Ee koninklijk basluit van i Februari 1910 verleent nogmaals 1-45-47-4 8b fr. lo lagen aan gemeenten en kerkfabrieken voor het bou wen of herstellen van kerken, sacrillen, pasto rijen. Leg me ze daar, lasten betaalde rs! ’I en kan niet op. Werkt en zwoegt maar om alle slach van lasten en taksen te betalen. De klerikalen heb ben nooit genoeg voor hunnen winkel. Van deze koek krijgt Coskelacre 6927.22 fr. voor het vergrooten der kerk en ’t bouwen tan een toren; Leffinghe845 fr. voor 't herstellen der kerk; Oostduinkerke 9.742 69 fr. voor het bouwen van eene partorij te Nieuperl-Baden, en nog 458.35 fr. voor het herstellen der daken van de kerk. Haven beweging gedurende Januari 1910 zijn alhier binnen gevaren 9 sehepeu me tende 2.005 ton tegen 6 schepen met 1.432 ton in Januari 1909, dus eene vermeerdering van 3 schepen en 572 Ion voor 1910. Zooveel te beter! Dien avond ging hij zonder zijnen boezem vriend naar huis En toen hij ouder gewoonte -- naar de torenspits opzag, mompelde bij Morgen komt Leopold terug, maar ik zal het hem nooit durven zoggen. Doch dit moest hij niet. In den vooravond van den volgenden dag zag de arme jongen alles. In den tuin van zijnen baas wandelde Alfred gearmd met Lotje. Hij fluisterde haar iets vleiends in het oor, en zij de lichtgeloovige glim lachte zoo zalig. Van verre keek Janus bet tweetal na. En in de serre goot Leopold het lavend vocht op de orchideeën. Was het verbeelding, dat hij de vuist balde bij de Restrepia antennifera?... En was het toeval, dat een heele traan dropte juist inden vlekke- loozen kelk der Cattlega trianae alba? Onnoodig zich aan te bieden zonder goede getuigsch rif ten Twee dagen later zeide hij lol oom «Ik kan eene plaats krijgen als reiziger voor zuid-Ainei ika bij de Compagnie générale Ik ben voornemens te aanvaarden. Daardoor? vroeg oom terwijl hij ver achtelijk naar den overkant der straat wees. Daardoor, en daardoor niet. Ik had er reeds lang lust toe, gij weet hel Ik wil bij Pepijn niet blijven. In onze stad is eerie dorgelijke’ plaats niet meer te vinden. Ik ga. En tegenover elkander toonden belden zich sterk als mannen... Maar ze hadden er wel als kinderen willen om schreien! IX Ze hingen in ’I kasken Nu gingen de praatjes eerst bunnen gang! Trouwens, wat doen de menschen liever dan kwade geruchten verspreiden? Volgens de eenen waren ze in den porse leinwinkel veel te hooveerdlg; volgens ds ande ren veel te kortzichtig zoo’n jonkertje, dien niemand kende! Gisteren vermoedde men dat hel jonkertje den ponk uit den porselein winkel beloerde; vandaag wist men dat zeker. Gisteren beschouwde men het als heel moge lijk dat hij wel Lotje gaarne kon zien, maar hij wezenlijk.. Neen, dat kon niet! vandaag /Wordt voortgezet!. lliiin knrfAniiid men nu zijne diepe kennissen kan waar- deeren en doorgronden. Waarlijk met moet kortzichtig zijn om te beweren dat er geen gevaar bestaat voor de kerk en dat de wetenschap er niets tegen vermag! aan den dag legt om in het Parlement owe koene visschers te verdedigen. Onze Nieuportsche klerikale tegens vers schreven hierover ook in hun laat» Roesselaro sedert eenigen lijd boekjes verschenen nummer en rondstrooit voor geloofsonderricht? Voor vijftig jaar stelde men zich te vreden den catechismus aan te leeren en daarmede was het al; dit bewijst natuurlijk dat de menschen meer en meer beginnen te den ken. Hoe komt het nog, dat de paus Leo XIII enkel met vrees zijne blikken op de toekomst wierp? Wanneer hjj een Fransch door 3E=»OI- Iets dat dient opgemerkt te worden, ’t is dat de schrijvertjes van ’t Nieuwsblad nooit antwoorden op de ernstige moeilijk heden, die hen voorgesteld worden in ons Weekblad,aangaande de godsgeleerdheid; ’t is waar, zij antwoorden wel maar altijd schuinsweg, met vele spotternijen en holle zinnen en'bijzonderlijk veel scheldwoor den. Dit bewijst natuurlijk dat wij ernstige vraagstukken opwerpen en dat die sclirij- velaarijes maar heel flauw s'aan in ge- loofsverdediging. Wij dachten nochtans, dat er daar in de redactie bekwame man nen waren, doktoren in godsgeleerdheid en wijsbegeerte en zelfs nog in andere vakken? Beweren zij nu niet dat de kerk zoo rotsvast staat, dat al de vrijdeukertjes er niets tegen vermogen! en dat de priesters heel gerust de toekomst te gemoet zien! Eene der waarheden welke de klerikale dagbladen het harJnekkigst loochenen, is dat de geestelijkheid zich met politiek be zig houdt? Die ontkenning is eenvoudig belachelijk wanneer het dat ras van aanvallende en t,i J 1 - 1 U.U 1z»twaJb öjjzonuerTjk in onze vlaamsche gewesten bloeit. Die bravo kerels (loon niets dan politiek, en dat is overigens eene strek king welke aanzienlijke katholieken, Mgr TUrinaz, van Naccy, aan 't hoofd, meer dan eens openbaar afgekeurd hebben. Maar wat gezegd van de grooten, de machtigen? Pas eenige dagen geleden, las men op de preekstoel, in al de kerken van Belgie, de vermaarde herderlijke brief nopens de vaderlandslievende gods vrucht Zonderlinge woordenverzame- ling! De bisschoppen raden er aan de ka tholieken de eendracht op bet kiesterrein. Vergeet de verdeeldheden die ter gelegen heid der militaire quaestie opgekomen zijn, zegqeu die goede herders. En de klerikale Mêtropole voegt er bij Wan neer de bisschoppen gesproken hebben, is liet een plicht voor al de goede katholieken werd luidop veiteld hoe hij betrapt was gewor den. Gisteren zette men nog vooruit Dat Lotje maar voorzichtig wen Als hel niet reeds te laat ts! Vandaag ging hel van mond lot mond Te laat? Alsof liet niet reeds Ie taal ware! Wat gezegd!... Maar menseb, mcuschl... We zullen hier nog wat Itoorén, zullen we hier nog wat hooien! Heel ’l Begijnhof sprak er over, eo de menschen waren het alleen eens op dal punt Recht In den haak Is het mei dit j mkerlje niet. Ten laatste was dit baas Janus ter o ire geko men, en nu wilde hij kost wat kost de waarheid weten. ’s Avonds wenkte hij Alfred in zijn salontje en sprak hem over de loopende geruchten. Maar Alfred sprong recht, als hadde eene slang hem gebeten, en, terwijl hij de zooeven gerolde sigaret verfrommelde Wie durft die praatjes verspreiden? s liep hij. Noem hem mij! Noem hem mij, opdat tk hem mijne rijzweep sllngere in T gezicht, den lafaard! Die heftige ullval bracht Janus aanstonds van zijn stuk. Zou hij zoo verontwaardigd zijn, Indien Concilie cathedra. :i. Boek gccr.e dwaling; opzichte dwalingen In ontdekt, dan j jende. i, en bemerkt wel hoe dat alles zich ontmoet, de kl rikale Bien tyblie begon over eenige dagen, op de volgende wijze, een artikel aangaande het mog?lijk geval der opkomst van een zaak-ministe ria in Belgie In eene beraadslaging onlangs te Ro me gehouden, heeft Mgr Dom Laurens Janssens tie hoop uitgedrukt dat onze par tij versterkt uit de toekomende kiezings- beproevingen zal komen. Zelfs in de onderstelling dat (lejtauwe katholieke meerderheid der Kamer zou verdwijnen, beschouwt de uitmuntende benedictijn de opkomst van een liberaal- socialistisch ministerie niettemin als on waarschijnlijk. Ziedaar belgische politiek door een he nedictijn te Rome verhandeld! Kunnen die lieden zich dan niet vergenoegen met hunne likeuren te maken en duur te ver- koopen? Dat men ons na dit alles niet meer zegge dat gansch de klerikale politiek niet wij selijk in de bisschoppelijke keukens bereid wordt. zich te buigen. Wat de houding betreft welke de belgi sche bisschoppen jegens het Koninklijk Hof moeten aanueman, Mgr Mercier gaat die te Rome bespreken. Niet meer dan dat! ’t Is, ten minste, hetgeen verzekerd wordt door een bericht, luidende als volgt, het welk een dagblad rechtstreeks van Rome ontving Mgr Mercier is door PiusX ontvan gen geweest. Do kardinaal heeft aan den Paus een grooten omslag van wege den overleden koning Leopold H ter har, I ge steld. De samenspraak tusschen den Paus den belgischen prelaat heeft lang ge de volksverte ~.j bekennen dus, op be* dekte manier wel is waar, dat de noot volprezen vriend Buyl er ook bij was. Bravo voor die bekentenis! Overigens e heer Bttvl is altijd op zijn post, de heer Buyl is'altijd in de bres om voor ons te zorgen, terwijl de klerikale representan ten in de kamer niet te vinden zijn, zooals in de zitting van 15 Mei 1903 toen de heer Buyl voorstelde de wet op de werkonge vallen ook uit te breiden tot de visschers die geene medeeigenaara zijn der sloep die zij bevaren. Toen stemde Vanlerheyde van Oostende er tegen en De Oroote en Pil waren in de Kamer niet. En wat heeft Pil den 8 Februari zooal ernstige'leeraars te vinden in de gezeid Het gouvernement heeft bijzon dere plichten te veroullen tegenover «e visschers zooveel te meer dat tot hiertoe niets voor hen werd gedaan. Bravo, mijnheer Pil, voor die kostelijke bekentenis. Nu erkent gij zelf dat liet katholieke gouvernement voor ons nooit niets gedaan heeft. Wij zullen dat goed onthouden, ons niet langer meer met val- sche beloften laten foppen en in Mei aan staande stemmen voor den heer Buyl en zijne vrienden om het klerikale ministerie dat niets voor ons gedaan heeft, omver te werpen. Maó Berten, hoe kun je toch zoo snorken, os ’t weerlicht en dundert dat de duvetorre waggelt, zei ’s nuchtens ’t wuf van Berten V..., die malgree een geweldig oenweere van den geêlen nacht nie wak ker gekommen was. Hèwè! Lina, da’s nie schoone van je part; je weet da ’k nie gerust kan slapen os ’t dundert; waórom hé je me toen nie wakker gemakt! Hel is dus uitgemaakt als een punt van geloof ais eene waarheid van eerste kwaliteit, die de kerk onherroepelijk verbindt, dat God de ver vaardiger des Bijbels is, en dat deze geene dwa- ling kan be/alten, En nochtans, hij beval er vele; hij is, op vele punten in strijd met uilgemaakte geschiedkundi ge en wetenschappelijke waarheden; hij is ge schreven met de gedachten van den tijd en slaat op wetenschappelijk gebied, op den trap van ontwikkeling, niet van middeleeuwsche, maar van antieke hersenen. En wanneer men dat aan de godsgeleerden diets maakt dan antwoorden zij door een ellen dig uitvluchtsel Het Is waar, zeggen zij dat bet heilig Schriftuur in al zijne deelen deor God Ingegeven is geweest; maar den tin van het en gedeelte dal gij aanrandt Is niet vaslgesleld ,iullprt De paus heeft aan Mgr Mercier geworden d >or eene beslissing van een Concilie nauwkeurjge onderrichtingen gegeven, of eene pauselijke verklaring ex 1 de hou ling der belgische bisschoppen ten is“XOrk’’nGod eXat geene dwsilug; opzichte van de nieuwe regeering bepa- maar wanneer men er dwalingen in onldekt, dan lende. ho! het is eene andere zaak; den zin moet eerst rpen s|ot(e. ex cathedra vastgesteld worden. Moesten de vrijdenkers zulke middeltjes aan- wenden, er ware geeneo inkt genoeg in de kle rikale inktpotten om ze zwart te maken; maar •oor de kerkpilaren is dat gewettigd. Immers, het doeleinde wettigt de middelen. Nieuportsche klerikale tegensti e deelen natuurlijk niets anders mede dan hetgeen tegenwoordiger Pil gezeg'l *■- de eeuwige zwyger heeft, nu nadert, ook den mond eens geopem Zoo schrijven zij dat al de volksverte genwoordigers van de kust aan de bespre king deel genomen hebben en'dat zij hun best gedaan hebben om de aandacht en de I ML"chöp\7°goboór"o7üin7, 'spraken zij belangstelling van het landsbestuur op do over de rappe verspreiding van de vrije visscherij te trekken, gedachte en het modernismus en de diep- genwoordigers. Zij bc denkende Leo riep eensklaps droevig uit t Waar gaan wij heen, waar gaan wy heen! Neen, Leo XHI was zoo gerust niet op de rotsvaste grondvesten van de kerk, als sommige weinig denkende schrij verij^s, die zeer weinig op de hoogte zijn der zaken. Ten andere, het is niet bier en daar Jat men een vrijdenkend mensclt vindt maar hedendaags zijn er overal, bij duizenden. En zyn dit al zulke onnoozele snullen zooals het Nieuwsbladje wel beweert? Waar vindt men de meeste geleerden in allo vakken? ’I Is wel bij de vrijdenkets en dat is zoo waar, dat de katholieke hoogescholen reeds moeite heb ben om t wetenschappen. Voor wat de theologanten en de wysgeeren aangaat, zijn het niet de bekwaamste priesters die de kerk vaarwel zeggen? Om er maar eenige te noemen Strauss Renan, Tyrrell, Loisy, Renard, zijn dit geen diepgeleerde mannen? Een briefwis selaar vroeg laatst aan het Nieuwsblad, hoe het kwam dat Loisy t u zoo geprezen wordt door alle vrijdenkende personen, sedert by modernist geworden is, terwijl .men vroeger van hem niet sprak? Maar dat is heel eenvoudig; vroeger was Loisy wel gekend als een geleerd man, maar toch stak hij niet uit buiten de gewone godsgeleerden; doch sedert hy eene reeks diepdenkende boeken heeft geschreven, is

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 2