STERfiETi Aan de verstokte Rookers! MM In de Kamer M VERT^QING Rf der M A A N O'ATO N DE N wund erbore uitval Nieuws uit Nieuport Tien sigaren, niet meer! De aulomobieieD van den minister Burgerstand van Nieuport GEBOORTEN. Hoogwater ie Nieuport 's morg. 6,48 8,16 9,39 10,37 11,26 11,53 0,32 zoon van Dan kwam de beurt aan den welspreken der) redenaar M. Masson van Bergen. Hij ook bewees dat het klerikaal onder- wys tot niets anders dient dan om ons volk 6 Maart 7 8 s avonds 7,31 9- 10,09 11,03 11,47 0,09 0,54 ’t Is de heer minister Descamps die aan de antiklerikale volksvertegenwoordigers antwoordde. Zijn rede was meer dan po- verkens en de cijfers welke hij aanhaalde waren valsch en verdraaid. Dat. bewijzen wy zondag toekomende. De rede van den heer Vandervelde was prachtig. Hij spotte niet weinig met de geleerde, intellectueels katholieke kamer leden zooals Woeste en Carton de Wiarf, die verplicht zijn aan dwalingen en onzin te gelooven als Eva werd gemaakt van eene ribbe uit Adam!?! Ook de heer Hoyois, de klerikale volks vertegenwoordiger van Doornjjk, die in de Kamer blaft als een hond, kreeg zijn aandeel. M. Vandervelde vroeg hem onder algemeen gelach of bij aan St Hubert ge loofde!' De heer Vandervelde wist op spottenden toon zekere punten der klerikale zedenleer te hekelen. Daartoe haalde hy de volgende woorden van Multatuli aan Hij die het goed doet om wille van eene belooning is een ikzuchtige en hij die het. kwaad vlucht uit vrees eene straf te ondergaan, is een lafaard. Welke schoone waarheid! De heer Vandervelde wees er op dat er twee katholieke godsdiensten zyn een voor de armen en een voor de rijken. Voor de armen heeft men de eeuwige pijnen der hel terwijl de rijke katholieken aan derge lijke folteringen niet gelooven. Moest ik aan Mgr Mercier, aartsbis schop van Mechelen en primaat van Belgie vragen zoo vervolgde M. Vandervelde Geloo/l gij aan de hel dan zou hy mij voorzeker antwoorden Voor wie neemt ge mij dan?!! Geen enkel klerikaal dierf deze woorden tegenspreken. In eene verhevene taal verdedigde de heer Vandervelde onze suiderburen de Fianschen, die onophoudend door de kle- rikalen,worden uitgemaakt voor al wat rot is! Hij zegde hun deze harde woorden die hen als een dolksteek het hart door boorden. Van Frankrijk kent ge niets dan hetgeen gij gezien hebt te Montmartre, in den Moulin Rouge en op de Parijsche boulevards. Dat zyn nagels met koppen! Ook werd de heer Vandervelde warm toegejuicht door de linkerzijden terwijl de klerikalen al de kleuren der regenboog op het aangezicht hadden. nog wat dommer, nog meer bijgelooviger, nog klerikaler te maken. Evenals de heer Vandervelde was de heer Masson van gedacht dat de liberalen, als zij aan het bestuur komen, het onder wijs moeten herinrichten maar dat ze alles zullen doen wat mogelijk is om eene schoolwet te maken die overeenkomt met de meening, de vooruitgang, den wensch der huisvaders. Daarom zou de te geven strekking aan het onderwijs overgelaten worden aan de beslissing der gemeentebe sturen. Zoo de groote steden een volledig neutraal, onzijdig onderwys willen, dan zullen zij daar meester over zijn en zoo de kleine gemeenten zooals de gemeenten in Vlaanderen het godsdienstig onderwijs, 't is te zeggen het aanleeren van den cate chismus op hun programma willen, dat hun wil geschiede. Zulks.is het eenige middel om school- vrede te krijgen. moedig den vijand durft ontmaskeren. Laat u niet beet-nemen door de kiesbeloften van Bouil lon et Ci0, die slechts zorgen voor hun eigen zei- ven en hunne familie; dat uw strijdkreet weze Leve d> liberalen,.leve den koenen Buyi! Zaterdag heeft la Brugge de aanbesteding plaats gehad voor bet herleggen van den kassei weg Insschen den steenweg van St Pieters cap- pelle en den dooltocht van Par.yse, op liet grondgebied van Schöbre en Porvvse. Het be stek is 162,374 fr. Hebben aangeboden MM. A. Leper, te Steen kerke, 142,873; H. Gheyle, Ie Heyst, 150,478; J. Braet, te Brugge 151.900; J. Blanckaeri, te Brug ge 151,995; H. De Vriesa te Coolscamp 151,796; H. Braet, Nieuport, 158,000; K. Carette. Ie Hauls 150,000; Pb. Parsyn, te Oostende, 109,184 fr. De Schoolkwestie. In de Kamer der Volksvertegenwoordi gers hebben de antiklerikale leden op meesterlijke wijze de slechte inrichting van ons lager onderwijs bewezen en te vens aangetoond dat de klerikalen de scho len niet aanzien als een doel om ons volk te verheffen door her onderwijs, maar wel als een middel om de heerschappij der geestelijkheid meer en meer uit te breiden overs eene onwetende bijgelooviga massa. M. Wauters, socialistische volksverte genwoordiger, toonde de strekking van 't klerikaal onderwijs aan. Alle wetenschap pelijke begrippen worden er uit verban nen. Tot staving daarvan haalde de heer Waters menigvuldige uittreksels uit kleri kale schoolboeken aan Wij schrijven de volgende atOm aan de leerlingen te toonen dat het water een zeer gezonde drank is leert men hen Adam dronk niets dan water en hij leefde 930 jaar! Salomon kende geen anderen drank dan wateren hij was de wijste der konin- gen. Daniël verkoos water boven den wijn van de talel des konings en God gat hem eene wonderbare schoonheid! Ziedaar met welke prullen de kinderen der katholieke scholen hnn kostelijken tijd verspillen. Ik lever tegen poslbon van S frank of terugbetaling van 5 fr. 70, het onfeilbaar middel om zich in veertien dagen te ontdoen van de schadelijke gewoonte van te rooken- Olo tweo bijzondere middels zijn hij geen enkslM agotbeker te vinden. “Sanitas” I Due nj» gmtmnt HirblkiiMdilM I (»e:. u*trec:<lr <-!>:• g 4r.-er Miauwt attl- S' J kei» niet gcl.eimc raad aan beide gealachtea is verzonden nut 1 staal SAMTAS I 1 Fr. voor Mannes WHElp; L' 1 V !,raHt de kostelooxv Inlichtingen K Wsafcre-v bhussfi belgie Ds klezlng is nakend; de strijd aal beslissend zijn; de klerikale dwingelandij moet een elude nemen Lel is ous aller plicht dan nooit volpre zen heer Buyl, de liberale strijder, die werkt voor eenieders welzijn, die zorgt voor burger en ueringdoener voor werkman en vlsscher, die dag en nacht in de bres slaat, en die reeds zoo vele menschee geholpen en uit nood heeft ge trokken. mei al ouzo krachten terzij stain opdat In Met aanstaande een tweede liberale volksver tegenwoordiger nevens bom lo de Kamer plaats gestreden, moedig gewerkt opdat rdrukle Belgie vrij weze van alle lersehappij. Daarom Is het noodlg ch gedurig op de hoogte der poll n hou.lt, dat eenieder Apostel we- ade aak, en daarom ook zeggen t het Weekblad lezen, dit blad dat er de liberale gedachten verdedigt Waarheid en Vrede, voor Vrijheid lad, ons bad, uw blad, dat enge Daarna was het de beurt aan M. Cocq, den grooten vatend van het onderwijs en van den onderwijzer, den rechterarm van den eerbiedwaardigen heer Buis in den Onderwijsbond. ’t Is de eerste maal dat de heer Cocq het woord nam in de Kamer. Zijne redevoe ring was puik. Hij legde eene gewichtige bekentenis afWij zijn niet tegen het vrij onderwijs en wij zijn ook niet tegen de toelagen aan het vrij onderwys, maar wij willen niet dat de openbare machten geld geven aan scholen war slecht, onva- derlandsch onderwijs wordt gegeven, waar vreemde onderwijzers en onderwij zeressen werkzaam zijn, waar de vrijhe den, door onze grondwet gewaarborgd, met voeten worden getreden, waar an dersdenkenden worden aangerand, be schimpt, belasterd. De rede van den heer Cocq heeft grooten oplief gemaakt en de spreker werd door zijne vrienden geluk gewenscht. Welke is de hoeveelheid tabak die men als persoonlijke voorraad in Frankrijk mag invoeren zonder rechten te betalen? Het vraagpunt is belangryk voor tal van reizigers. Het is in den volgenden zin op gelost door eene beslissing van ’t fransche tolbestuur die dagteekent van 16 Decem ber 1903 Da reizigers die ter zee of per ijzeren weg in Frankrijk driagan en die recht streeks hunne reis per ijzeren w eg naar het binnenland voortzetten, worden, bij eenvoudige toelatingsniaatregel, gemach tig I zonder rechten te betalen, de gering,- hoeveelheden tabak, sigaren en sigaretten in te voeren welke tot hun reisverbruik bestemd zijn, en dat op voorn aarde ze vooraf te hebben aangegaven. Van af 1' Mei 1909, zal do vrijstelling in deze voor waarden vergund, strikt beperkt zijn tot tien sigaren, twintig sigaretten of veertig grammen rooktabak, zonder dat men die hoeveelheden gelijktijdig moge bezitten. Da vrouwen en de kinderen hebben geen recht tot die toelating. Zooals men ziet, worden de vreemde reizigers niet gespaard door het fransche inkomstenbeheer. Tien sigaren, wat is dat voor den rooker die acb t d; igeu te Parijs gaat doorbrengen? En uitzondering ge- menschen dat te learen. Het dekaloog, of de tien gebo len Gods, waren ook reeds gekend toan Monos ze vin den berg Sinaï medebracht. Inder.laa 1 hoeft M. de Mor gan, in 1901, in dj puinen van Suze, de ou la hoofdstad van het elamietisch rijk een blok dioriet ontdekt van 2‘,2a hoogte, gaosch bedekt met nagelschrift. De I’. J. Scheil ontcijferde dit schrift en herkende daarin eene wetgeving, in ’t jaar 2000, dus 500 jaar voor Mozes, op bevel van den babylonischen koning Ham- monrabi gegrift, en die voorzeker tot model gediend heeft tot de twee mozaïsche wetgevingen, degene van het Verbond en degene van het Exo.iium. Den mozaisohen tekst herhaalt ze tot eenzelvigheid toe van zekere zinnen, en de oriëntalisten beken nen dat de chaldesche wetgeving volmaak ter is en eenen hoogeren trap van bescha ving vertegenwoordigt. Mozes heeft dus van Hammonrabi afgeschreven. Het I >gma der H Drievuldigheid is ook uit Chaldea herkomstig. In den godsdienst van dat lan I telde Ilu, de geheimzinnige bron van het heelal, drie veropenbarin- gen Anu of het oorspronkelijke chaos, Bel de beheerder der wereld, en Ao, de goidelijke klaarte, welke alles verlicht. Ook in het Brahmanism vindt men het zelfde gedacht weder, want Trimurti de goddelijke eenheid, bestaat in die gods dienst uit drie personen Brahma, de schepper; Wishmou, de bewaarder en Schiwa, de Vernieler. Booze geesten nevens goede, als in het katholicism, engels en duivels vindt men ook roads in die eude godsdiensten, on andere nog. In oud Egypte vindt men de boozo Typhon nevens de gosde Osiris. In den godsdienst der Perziërs, bevat in den boek zend. Avesta van Zoroastre, komt da booze god den duisternissen, of Ahriman, nevens den goeden god van het licht of Ormudz., enz. Het dogma der onbevlekte ontvangenis komt voort uit het boedhism, alsook vele andere bestanddeelen van den katholieken godsdienst. De geschiedenis van den Boedha heeft veel gelijkenis met deze van Christus. Het bijbelseh verhaal van denzondvloed dat tegenover de hedendaagsche weten schap onhoudbaar is, vau assyriseben oorsprong. Kort geleden heeft men inder daad in de puinen van Niviva steenen nagelschrift ontdekt, welke dagteekenen van lange jaren voor Mozes, en welke den zondvloed vertellen met al de bijzonder heden welke den Bijbel opgeelt met dat verschil alleen dat Noach dan Hasioadea heette. Indien de H. Geest hem ingegeven heeft, was het dus maar eeue tweede uit gave vau het verhaal van den zondvloed die in ’t licht kwam. De eenige aanduidingen welke vooraf gaan, en welke men nog veel zou kunnen uitbreiden indien do plaats het toeliet, zullen zeker voldoende zijn om onze lezers te overtuigen dat veel wat door de gods- geleerden verteld wordt ov r degoddelijke ingeving des Bijbels, of over degoddelijke natuur van Christus, zeer betwistbaar is, en dat de geschiodkundige daadzaken slecht daarmede kunnen samengaan. Maar omdat wy ons met die veronderstel lingen niet kunnen tevreden stellen en het recht eischen ze in het licht van hetgezond verstan 1 te onderzoeken, kunnen wij nochtans niet aannemen dat ons daarom als vijanden van den godsdienst zoo voor stellen. Wie daaraan wil blyven gelooven moet het weten en is daar zoo vrij van als wy van het niet te doen. Enkel kjnun wij op tegen deze die van dei godsdienst een staatkundig wapen en een dwangmiddel maken, en doen wij propaganda voor onze gedachten gelijk Manten voor de zijne. maakt voor degenen die de middels hebben om Havanna sigaren te koopen, is de toe stand juist niet vermakelijk voor de onge- lukkigen die zich moeten getroosten met bet vooruitzicht op den legendarischen en verpestenden demi-londrés fransche stinkstok van vijftien centiemen, trois sous De socialistische volksvertegenwoordi gers bemoeien zich toch met alles! Zij stel len zich niet tevreden met allerhande ver raderlijke voetangels vóór de stappen der ministers te strooien, en <le Kamerzittin gen zijn daar om te bewijzen dat zij alles durven... Nu vertelt men dat een hunner, onlangs op de zonderlinge gedachte gekomen is, een onbescheiden oogslag te gaan werpen in de boeken der Rekenkamer! Trachten die geheimen te doorgronden is reeds, volgens ons ootmoedig oordeel, bewijs leveren van eene vermetele dap perheid. Maar onze socialistische volks vertegenwoordiger heeft zijne belooning gevonden in de ontdekking, onder geheele hoopen dartele zaken, van eene kleine re kening te laste van het ministerie van openbare werken. Die rekening toont aan dat men in één jaar <le onbeduidende(J) som van 120,000 franken verteerd heeft voor vermakingen der automobielen tot den dienst van het ministerie bestemd. Honderd en twintig duizend franken dat schijnt nogal lief, en onze onbeseheidene gevoelde eene verwondering die zoo wat aan ontsteltenis pajilde; zijne nakende ontsteltenis veranderde weldra in verbijs tering wanneer hy bestatigde dat die uit- v'en welke schenen op vijf automobielen te dragen, in werkelijkheid maar 4 rijtuigen betroffen, zooals het de aankoopdatums befuigden. Vier zelfbewegende rytuigen voor den dienst van het ministerie van openbare werken? En die voor 120,000 franks ver makingen noodig hebben. Sapperloot! Dat scliynt ons wat sterk. Laat er ons bijvoe gen dat volgen hetgeen de onbeseheidene socialistische volksvertegenwoordiger zou gezegd hebben, de kosten van olie en van chauffeurs in de gezegde 120,000 fr. niet begrepen zijn. Het gaat er waarachtig niet kwalijk in het ministerie van den heer Delbeke? 26 Fsbr. Farier Walter Philhomena, Jan en Silvia Hubrouck. 2 Maart. Vandewater Lodevijk Joseph Karei, zoon van Arthur on Emma Portier. Sedert 1 Januari 1910 25 geboorten. v^OGMHS k Nieuw voorbehoedmiddel voor belde geefachten M Dit be»cli<;aia>iGdrl i» c:ct :n c^u. t.'heuL fcillittritrii inliebtinnn 2Ï;n |ir jeJloten brief iritis verzonden na ontvargat r»n 0-30 po*txercla door SAHIYARIA, 70. A°«HcbUan. te MSSttL Zondag Maandag Dinsdag Woensdag 9 Donderdag 10 Vrijdag 11 Zaterdag 12 Tp Irnnn Twee driewielkarren a. vz xx wp dienstig voor landbouwers en voermans. Z’ch te bevragen Oostendestraat 9 te Nieuport.

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 3