STERfiETi
Aan de verstokte Rookers!
MM
In de Kamer
M VERT^QING Rf
der M A A N O'ATO N DE N wund erbore uitval
Nieuws uit Nieuport
Tien sigaren, niet meer!
De aulomobieieD van den minister
Burgerstand van Nieuport
GEBOORTEN.
Hoogwater ie Nieuport
's morg.
6,48
8,16
9,39
10,37
11,26
11,53
0,32
zoon van
Dan kwam de beurt aan den welspreken
der) redenaar M. Masson van Bergen.
Hij ook bewees dat het klerikaal onder-
wys tot niets anders dient dan om ons volk
6 Maart
7
8
s avonds
7,31
9-
10,09
11,03
11,47
0,09
0,54
’t Is de heer minister Descamps die aan
de antiklerikale volksvertegenwoordigers
antwoordde. Zijn rede was meer dan po-
verkens en de cijfers welke hij aanhaalde
waren valsch en verdraaid.
Dat. bewijzen wy zondag toekomende.
De rede van den heer Vandervelde was
prachtig. Hij spotte niet weinig met de
geleerde, intellectueels katholieke kamer
leden zooals Woeste en Carton de Wiarf,
die verplicht zijn aan dwalingen en onzin
te gelooven als Eva werd gemaakt van
eene ribbe uit Adam!?!
Ook de heer Hoyois, de klerikale volks
vertegenwoordiger van Doornjjk, die in
de Kamer blaft als een hond, kreeg zijn
aandeel. M. Vandervelde vroeg hem onder
algemeen gelach of bij aan St Hubert ge
loofde!'
De heer Vandervelde wist op spottenden
toon zekere punten der klerikale zedenleer
te hekelen. Daartoe haalde hy de volgende
woorden van Multatuli aan
Hij die het goed doet om wille van
eene belooning is een ikzuchtige en hij die
het. kwaad vlucht uit vrees eene straf te
ondergaan, is een lafaard.
Welke schoone waarheid!
De heer Vandervelde wees er op dat er
twee katholieke godsdiensten zyn een
voor de armen en een voor de rijken. Voor
de armen heeft men de eeuwige pijnen der
hel terwijl de rijke katholieken aan derge
lijke folteringen niet gelooven.
Moest ik aan Mgr Mercier, aartsbis
schop van Mechelen en primaat van Belgie
vragen zoo vervolgde M. Vandervelde
Geloo/l gij aan de hel dan zou hy mij
voorzeker antwoorden Voor wie neemt
ge mij dan?!! Geen enkel klerikaal dierf
deze woorden tegenspreken.
In eene verhevene taal verdedigde de
heer Vandervelde onze suiderburen de
Fianschen, die onophoudend door de kle-
rikalen,worden uitgemaakt voor al wat
rot is! Hij zegde hun deze harde woorden
die hen als een dolksteek het hart door
boorden. Van Frankrijk kent ge niets
dan hetgeen gij gezien hebt te Montmartre,
in den Moulin Rouge en op de Parijsche
boulevards.
Dat zyn nagels met koppen!
Ook werd de heer Vandervelde warm
toegejuicht door de linkerzijden terwijl de
klerikalen al de kleuren der regenboog op
het aangezicht hadden.
nog wat dommer, nog meer bijgelooviger,
nog klerikaler te maken.
Evenals de heer Vandervelde was de
heer Masson van gedacht dat de liberalen,
als zij aan het bestuur komen, het onder
wijs moeten herinrichten maar dat ze
alles zullen doen wat mogelijk is om eene
schoolwet te maken die overeenkomt met
de meening, de vooruitgang, den wensch
der huisvaders. Daarom zou de te geven
strekking aan het onderwijs overgelaten
worden aan de beslissing der gemeentebe
sturen. Zoo de groote steden een volledig
neutraal, onzijdig onderwys willen, dan
zullen zij daar meester over zijn en zoo de
kleine gemeenten zooals de gemeenten in
Vlaanderen het godsdienstig onderwijs, 't
is te zeggen het aanleeren van den cate
chismus op hun programma willen, dat
hun wil geschiede.
Zulks.is het eenige middel om school-
vrede te krijgen.
moedig den vijand durft ontmaskeren. Laat u
niet beet-nemen door de kiesbeloften van Bouil
lon et Ci0, die slechts zorgen voor hun eigen zei-
ven en hunne familie; dat uw strijdkreet weze
Leve d> liberalen,.leve den koenen Buyi!
Zaterdag heeft la Brugge de aanbesteding
plaats gehad voor bet herleggen van den kassei
weg Insschen den steenweg van St Pieters cap-
pelle en den dooltocht van Par.yse, op liet
grondgebied van Schöbre en Porvvse. Het be
stek is 162,374 fr.
Hebben aangeboden MM. A. Leper, te Steen
kerke, 142,873; H. Gheyle, Ie Heyst, 150,478; J.
Braet, te Brugge 151.900; J. Blanckaeri, te Brug
ge 151,995; H. De Vriesa te Coolscamp 151,796;
H. Braet, Nieuport, 158,000; K. Carette. Ie Hauls
150,000; Pb. Parsyn, te Oostende, 109,184 fr.
De Schoolkwestie.
In de Kamer der Volksvertegenwoordi
gers hebben de antiklerikale leden op
meesterlijke wijze de slechte inrichting
van ons lager onderwijs bewezen en te
vens aangetoond dat de klerikalen de scho
len niet aanzien als een doel om ons volk
te verheffen door her onderwijs, maar wel
als een middel om de heerschappij der
geestelijkheid meer en meer uit te breiden
overs eene onwetende bijgelooviga massa.
M. Wauters, socialistische volksverte
genwoordiger, toonde de strekking van 't
klerikaal onderwijs aan. Alle wetenschap
pelijke begrippen worden er uit verban
nen. Tot staving daarvan haalde de heer
Waters menigvuldige uittreksels uit kleri
kale schoolboeken aan
Wij schrijven de volgende atOm aan
de leerlingen te toonen dat het water een
zeer gezonde drank is leert men hen
Adam dronk niets dan water en hij leefde
930 jaar!
Salomon kende geen anderen drank
dan wateren hij was de wijste der konin-
gen.
Daniël verkoos water boven den wijn
van de talel des konings en God gat hem
eene wonderbare schoonheid!
Ziedaar met welke prullen de kinderen
der katholieke scholen hnn kostelijken tijd
verspillen.
Ik lever tegen poslbon van S frank of terugbetaling van
5 fr. 70, het onfeilbaar middel om zich in veertien dagen
te ontdoen van de schadelijke gewoonte van te rooken-
Olo tweo bijzondere middels zijn hij geen enkslM agotbeker
te vinden.
“Sanitas”
I Due nj» gmtmnt HirblkiiMdilM I
(»e:. u*trec:<lr <-!>:• g 4r.-er Miauwt attl- S'
J kei» niet gcl.eimc raad aan beide gealachtea is
verzonden nut
1 staal SAMTAS I 1 Fr. voor Mannes
WHElp; L' 1
V !,raHt de kostelooxv Inlichtingen K
Wsafcre-v bhussfi belgie
Ds klezlng is nakend; de strijd aal beslissend
zijn; de klerikale dwingelandij moet een elude
nemen Lel is ous aller plicht dan nooit volpre
zen heer Buyl, de liberale strijder, die werkt
voor eenieders welzijn, die zorgt voor burger en
ueringdoener voor werkman en vlsscher, die
dag en nacht in de bres slaat, en die reeds zoo
vele menschee geholpen en uit nood heeft ge
trokken. mei al ouzo krachten terzij stain opdat
In Met aanstaande een tweede liberale volksver
tegenwoordiger nevens bom lo de Kamer plaats
gestreden, moedig gewerkt opdat
rdrukle Belgie vrij weze van alle
lersehappij. Daarom Is het noodlg
ch gedurig op de hoogte der poll
n hou.lt, dat eenieder Apostel we-
ade aak, en daarom ook zeggen
t het Weekblad lezen, dit blad dat
er de liberale gedachten verdedigt
Waarheid en Vrede, voor Vrijheid
lad, ons bad, uw blad, dat enge
Daarna was het de beurt aan M. Cocq,
den grooten vatend van het onderwijs en
van den onderwijzer, den rechterarm van
den eerbiedwaardigen heer Buis in den
Onderwijsbond.
’t Is de eerste maal dat de heer Cocq het
woord nam in de Kamer. Zijne redevoe
ring was puik. Hij legde eene gewichtige
bekentenis afWij zijn niet tegen het
vrij onderwijs en wij zijn ook niet tegen
de toelagen aan het vrij onderwys, maar
wij willen niet dat de openbare machten
geld geven aan scholen war slecht, onva-
derlandsch onderwijs wordt gegeven,
waar vreemde onderwijzers en onderwij
zeressen werkzaam zijn, waar de vrijhe
den, door onze grondwet gewaarborgd,
met voeten worden getreden, waar an
dersdenkenden worden aangerand, be
schimpt, belasterd.
De rede van den heer Cocq heeft grooten
oplief gemaakt en de spreker werd door
zijne vrienden geluk gewenscht.
Welke is de hoeveelheid tabak die men
als persoonlijke voorraad in Frankrijk
mag invoeren zonder rechten te betalen?
Het vraagpunt is belangryk voor tal van
reizigers. Het is in den volgenden zin op
gelost door eene beslissing van ’t fransche
tolbestuur die dagteekent van 16 Decem
ber 1903
Da reizigers die ter zee of per ijzeren
weg in Frankrijk driagan en die recht
streeks hunne reis per ijzeren w eg naar
het binnenland voortzetten, worden, bij
eenvoudige toelatingsniaatregel, gemach
tig I zonder rechten te betalen, de gering,-
hoeveelheden tabak, sigaren en sigaretten
in te voeren welke tot hun reisverbruik
bestemd zijn, en dat op voorn aarde ze
vooraf te hebben aangegaven. Van af 1'
Mei 1909, zal do vrijstelling in deze voor
waarden vergund, strikt beperkt zijn tot
tien sigaren, twintig sigaretten of veertig
grammen rooktabak, zonder dat men die
hoeveelheden gelijktijdig moge bezitten.
Da vrouwen en de kinderen hebben geen
recht tot die toelating.
Zooals men ziet, worden de vreemde
reizigers niet gespaard door het fransche
inkomstenbeheer. Tien sigaren, wat is dat
voor den rooker die acb t d; igeu te Parijs
gaat doorbrengen? En uitzondering ge-
menschen dat te learen. Het dekaloog, of
de tien gebo len Gods, waren ook reeds
gekend toan Monos ze vin den berg Sinaï
medebracht. Inder.laa 1 hoeft M. de Mor
gan, in 1901, in dj puinen van Suze, de
ou la hoofdstad van het elamietisch rijk
een blok dioriet ontdekt van 2‘,2a hoogte,
gaosch bedekt met nagelschrift.
De I’. J. Scheil ontcijferde dit schrift en
herkende daarin eene wetgeving, in ’t
jaar 2000, dus 500 jaar voor Mozes, op
bevel van den babylonischen koning Ham-
monrabi gegrift, en die voorzeker tot
model gediend heeft tot de twee mozaïsche
wetgevingen, degene van het Verbond en
degene van het Exo.iium. Den mozaisohen
tekst herhaalt ze tot eenzelvigheid toe van
zekere zinnen, en de oriëntalisten beken
nen dat de chaldesche wetgeving volmaak
ter is en eenen hoogeren trap van bescha
ving vertegenwoordigt. Mozes heeft dus
van Hammonrabi afgeschreven.
Het I >gma der H Drievuldigheid is ook
uit Chaldea herkomstig. In den godsdienst
van dat lan I telde Ilu, de geheimzinnige
bron van het heelal, drie veropenbarin-
gen Anu of het oorspronkelijke chaos,
Bel de beheerder der wereld, en Ao, de
goidelijke klaarte, welke alles verlicht.
Ook in het Brahmanism vindt men het
zelfde gedacht weder, want Trimurti de
goddelijke eenheid, bestaat in die gods
dienst uit drie personen Brahma, de
schepper; Wishmou, de bewaarder en
Schiwa, de Vernieler.
Booze geesten nevens goede, als in het
katholicism, engels en duivels vindt men
ook roads in die eude godsdiensten, on
andere nog. In oud Egypte vindt men de
boozo Typhon nevens de gosde Osiris. In
den godsdienst der Perziërs, bevat in den
boek zend. Avesta van Zoroastre, komt da
booze god den duisternissen, of Ahriman,
nevens den goeden god van het licht of
Ormudz., enz.
Het dogma der onbevlekte ontvangenis
komt voort uit het boedhism, alsook vele
andere bestanddeelen van den katholieken
godsdienst. De geschiedenis van den
Boedha heeft veel gelijkenis met deze van
Christus.
Het bijbelseh verhaal van denzondvloed
dat tegenover de hedendaagsche weten
schap onhoudbaar is, vau assyriseben
oorsprong. Kort geleden heeft men inder
daad in de puinen van Niviva steenen
nagelschrift ontdekt, welke dagteekenen
van lange jaren voor Mozes, en welke den
zondvloed vertellen met al de bijzonder
heden welke den Bijbel opgeelt met dat
verschil alleen dat Noach dan Hasioadea
heette. Indien de H. Geest hem ingegeven
heeft, was het dus maar eeue tweede uit
gave vau het verhaal van den zondvloed
die in ’t licht kwam.
De eenige aanduidingen welke vooraf
gaan, en welke men nog veel zou kunnen
uitbreiden indien do plaats het toeliet,
zullen zeker voldoende zijn om onze lezers
te overtuigen dat veel wat door de gods-
geleerden verteld wordt ov r degoddelijke
ingeving des Bijbels, of over degoddelijke
natuur van Christus, zeer betwistbaar is,
en dat de geschiodkundige daadzaken
slecht daarmede kunnen samengaan.
Maar omdat wy ons met die veronderstel
lingen niet kunnen tevreden stellen en het
recht eischen ze in het licht van hetgezond
verstan 1 te onderzoeken, kunnen wij
nochtans niet aannemen dat ons daarom
als vijanden van den godsdienst zoo voor
stellen.
Wie daaraan wil blyven gelooven moet
het weten en is daar zoo vrij van als wy
van het niet te doen. Enkel kjnun wij op
tegen deze die van dei godsdienst een
staatkundig wapen en een dwangmiddel
maken, en doen wij propaganda voor onze
gedachten gelijk Manten voor de zijne.
maakt voor degenen die de middels hebben
om Havanna sigaren te koopen, is de toe
stand juist niet vermakelijk voor de onge-
lukkigen die zich moeten getroosten met
bet vooruitzicht op den legendarischen en
verpestenden demi-londrés fransche
stinkstok van vijftien centiemen, trois
sous
De socialistische volksvertegenwoordi
gers bemoeien zich toch met alles! Zij stel
len zich niet tevreden met allerhande ver
raderlijke voetangels vóór de stappen der
ministers te strooien, en <le Kamerzittin
gen zijn daar om te bewijzen dat zij alles
durven...
Nu vertelt men dat een hunner, onlangs
op de zonderlinge gedachte gekomen is,
een onbescheiden oogslag te gaan werpen
in de boeken der Rekenkamer!
Trachten die geheimen te doorgronden
is reeds, volgens ons ootmoedig oordeel,
bewijs leveren van eene vermetele dap
perheid. Maar onze socialistische volks
vertegenwoordiger heeft zijne belooning
gevonden in de ontdekking, onder geheele
hoopen dartele zaken, van eene kleine re
kening te laste van het ministerie van
openbare werken.
Die rekening toont aan dat men in één
jaar <le onbeduidende(J) som van 120,000
franken verteerd heeft voor vermakingen
der automobielen tot den dienst van het
ministerie bestemd.
Honderd en twintig duizend franken dat
schijnt nogal lief, en onze onbeseheidene
gevoelde eene verwondering die zoo wat
aan ontsteltenis pajilde; zijne nakende
ontsteltenis veranderde weldra in verbijs
tering wanneer hy bestatigde dat die uit-
v'en welke schenen op vijf automobielen te
dragen, in werkelijkheid maar 4 rijtuigen
betroffen, zooals het de aankoopdatums
befuigden.
Vier zelfbewegende rytuigen voor den
dienst van het ministerie van openbare
werken? En die voor 120,000 franks ver
makingen noodig hebben. Sapperloot! Dat
scliynt ons wat sterk. Laat er ons bijvoe
gen dat volgen hetgeen de onbeseheidene
socialistische volksvertegenwoordiger zou
gezegd hebben, de kosten van olie en van
chauffeurs in de gezegde 120,000 fr.
niet begrepen zijn.
Het gaat er waarachtig niet kwalijk in
het ministerie van den heer Delbeke?
26 Fsbr. Farier Walter Philhomena,
Jan en Silvia Hubrouck.
2 Maart. Vandewater Lodevijk Joseph Karei,
zoon van Arthur on Emma Portier.
Sedert 1 Januari 1910 25 geboorten.
v^OGMHS k
Nieuw
voorbehoedmiddel voor belde geefachten M
Dit be»cli<;aia>iGdrl i» c:ct :n c^u. t.'heuL
fcillittritrii inliebtinnn 2Ï;n |ir jeJloten brief iritis
verzonden na ontvargat r»n 0-30 po*txercla door
SAHIYARIA, 70. A°«HcbUan. te MSSttL
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag 9
Donderdag 10
Vrijdag 11
Zaterdag 12
Tp Irnnn Twee driewielkarren
a. vz xx wp dienstig voor landbouwers en
voermans. Z’ch te bevragen Oostendestraat 9 te
Nieuport.