Voor Vrijheid en Recht! i’ - Voor Waarheid en Vrede! Eerste Jaargang N° 26 Zaterdag 26 Maart 1910 Onwaarchijalijk en (och waar! 110 Miljoen auit8Ve *”one Een klerikaal kunstje DRUKKER J OSS3PM M AHCK Statiestraat, Oudenaarde reden om vrank en vrij tegen Pil en com pagnie te stemmen; om die mannen, die geen tyd hebben om iets voor ons te doen, vierkant wandelen te zenden? Ware het ni< t lafhartig van onzentwebe, nog langer voor den zwijger Pil te stemmen? Is het onzen plicht niet het katholieke ministerie dat voor Nieuport maar niets doen wil, te ABONNEMENT —.OO frank per jaar op voorhand betaalbaar er een punt aan zuigen! Hunne 1 verre VERKOOPER Pleter Verstraete, soon Valkestraat, Nieuport De belgisehe geestelijken kunnen ditmaal c*~ fransche ambtgenooten zijn hen vooruit in muntslaan; zij hebben geldmid delen uitgevonden waaraan men in ons vangt men de eerste hulp eener novene van missen. Zonder deze onderlinge maat schappij, hoeveel mutualisten der Voorbe de, die geene enkele mis na hunne dood zouden hebben' En dat men het wel bemerke! Hier zijn al de mutualisten zeker van te ontvan gen, aangezien allen zeker zyn te sterven terwijl in het grootste gedeelte der mutua liteiten, de meerderheid niets trekken zal! Daar dit voordeel klaarblijkelijk is, zu'len degeloovigen gaarne in deze onderlinge maatschappij treden. Zij is bloeiend in een groot getal parochiën. Zich ermede bezig houden is geheel overeenkomstig met de aanbevelingen van Monseigneur de bis schep Monseigneur de bisschop waarvan OO<M> frank en OOOOO centiemen. Velen van u zullen zooals ik gedacht hebben 't is nu tegen de kiezing; onze katholieke representanten zullen nu alles doen wat mogelyk is om de miskontente Nieuportenaars, al ware het maar met beloften, tevreden te stellen. Doch, er is niets van gekomen. De liberale steden Antwerpen, Gent en Oostende, die deelen mee van den koek en krjjgen eenige mil- joentjes voor hunne havens. Maar Nieu port, bernik! geen cent. Wat valt er uit dien toestand, die nu reeds jaren en jaren duurt, voor ons, kie zers va« Nieuport en omliggende gemeen ten, te leeren? Iedereen is het eens om te erkennen dat de toestand, waarin onze haven zich bevindt, niet langer duren mag; dat er verandering en verbetering moet komen. Niets is nochtans voor Nieu port voorzien. Is dat niet het klaarste be wijs, dat de katholieke representanten fijntjes hunne bottenaan Nieuport strijken? bewijst dat niet zonneklaar dat het katho liek ministerie voor Nieuport niets wil doen? En waarom? Zou het niet zijn omdat z j overtuigd zijn, dat velen toch voor hen stemmen uit leuter fanatismof door dwang hiertoe genoopt zijn? Is er dan voor ons, kiezers van Nieuport en omliggende, geen Geachte lezers en lezeressen, willen wy te zarnen eens wat praten? Gy zult mij zeggen ja, en mij onmiddellijk vragen waarover zullen wij kouten. Is het over die 110 miljoen? En inderdaad, juist over die 110 miljoen wilde ik eens wat met u onderhoudswerken aan vaarten en havens aan ijzerwegen en staatsgebouwen, is er telken jare eene begrooting van buitenge wone uitgaven en dit jaar beloopt die be- grooting tot de som van 110 miljoen. Weet gij waaraan die som besteed wordt? Dat is om buitengewone werden uit te voeren, zooals het maken van nieuwe statiën, installation van telegraaf en telefoon, ver nieuwing van materiaal, verbreeden van vaarten en ook wel verbetering van zee havens, Mij dunkt, ik hoor u reeds zeggen, dat is goed; nu zuilen wij, Nieuportenaars, toch zeker ook wel mogen meedeelen van dien koek van 110 miljoen. Eilaas gij zijt mis, totaal mis’ In die begrooting is voor de haven van Nieuport voorzien de som van mijden En na alzoo gelogen te hebben, besluit Doken dat wij dus zelf bekennen dat die artikels eerroovend, zedeloos of strafoaar zijn voor de wet, terwijl iedereen weet hoe men strafbare artikels kan vervolgen voor het gerecht, alhoewel ze niet onderteekend zijn, en ofschoon onze woorden genoeg aanduiden dat wij door vervol gingen der duteepers broodroof en onderduim- sche tegenkanting bedoelden. Daw schrijft Doken ons nog de volgende zin snede toe Een eerste vereischte om vrijdenkers of vrijmetselaar te zijn en te blijven is eerlijk man zijn en te blijven, terwijl wij dat van de vrijmet selaars alleen hebben gezegd en zelfs het ver schil tussehen viijdenkers en vrijmetselaars hadden aangetoond. Dat neemt Doken te baal om toch te zoeken te doen gelooven dat de vrijdenkers niet deugen. Hoe eerlijk toch!! Iedereen kan zich als vrijdenker uilgeven, en In alle kudden zijn er schurftige schapen, maar ik herhaal het Hier te Nieuport zijn degene die zich het openlijkst als vrijdenkers gedragen in opzicht tan gedrag en zeden onberispelijk; ja beter dan vele katholieke, en in alle geval zijn bet geene bedriegers, als Doken die zeker een en dezelfde persoon uitmaakt met dien valschaard, zoogezegd uit Pervyse, welken wij reeds in ons nummer van 5" Februari ontmaskerd hebben. Waarlijk het walgt ons met zulk volk te moe ten redetwisten; maar een troost is hel te kunnen bestatigen dat eene zaak welker verdedigers zulke middelen moeten te baat nemen, niets anders kan zijn dan eene slechte zaak welke <ie eerlijke menschen niet kunnen blij ven aankleven. En daarin ligt onze hoop voor de toekomst. Doken can hel« Nieuwsblad wil zeker toonen dat hij bet bedriegen wonderwel verstaat. Daar is hij ook ten volle In gelukt In zijn antwoord verschenen In het blad van 19" dezer betreffende ons artikel Klerikale trouw Hij gebruikt daartoe het gekend klerikaal kunstje onze woorden gedeeltelijk aan te halen om ze van bunnen zin te berooven; maar, daar mede nog niet tevreden, voegt hij er van zijne woorden bij, alhoewel hij alles tussehen haakjes stelt, alsof alles van ons kwam. Zoo schrijft hij ons, over ’l schrijven van artikels lo de dagbladen, door de vrijdenkers, de volgende woorden toe meestendeels onderteekenen ze deze niet orn vervolgingen te vermijden lerwijl wij geschreven hadden Indien sommige arti kels niet geleekend zijn, wat ook gebeurt bij de katholieken, dan Is het enkel om vervolgingen der d weepers tegen bepaalde personen te ver- PRIJS PER NUMMER S centiemen moetCnannoncenïïZig^n C^bXuden. - De annoncen, artiZZ voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeter. door den schrijver onderteekend en onder 'm-HtlnbeS'v?lclei1' T Alle ar*-lkels °f mededeehngen, bestemd voor voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. 1 e gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is Het stelsel ziet er, wel is waar, wat onbe schaamd uit, maar ’t zal toch opbrengen r tot meerder esr en... vergrooting der l kiesfondsan. Wij bieden het volgaarne aan de overpeinzingen onzer christene kies- dravers, zonder daarvoor de minste ver goeding te eischen, gratis pro Deo! Dicht by de fransche kiezingen die, eens te meer, onverzoenlijke tegenstrevers handgemeen zullen maken, moester, na tuurlijk, geld gevonden worden. De kies- comiteiten bewerken dezen oogst op aller hande manieren. De geestelijke overheid, ongetwijfeld achtende dat de oudste mid dels nog de beste zijn, heeft besloten op de katholieke beurzen te kloppen en jneemt nauwelijks de moeite de pil te vergulden! I De bisschoppen beschermen, inderdaad, eene nieuwe onderneming, Onze Lieve Vrouw der Voorbede meer gekend onder den naam van Onderlinge maat schappij des Vagevuurs! Mutuelle du Pur- gatoire! Het doel van het werk is bijstand te verleenen aan de beproefde zielen die de betaling hunner aardsche zonden in de angsten van het vagevuur voleinden. In ruiling van Tgeld dörlevenden, krijgen de afgestorvenen novenen van missen die hunne smarten lenigen en Gods toorn bedaren. Eindelijk, zijn de geloovigen di gedurende hun leven, regelmatige aandee- len betalen, ook verzekerd, na hunne dood openbare gebeden en zuiverende missen te hebben Ziehier, overigens de vertaling van 't officieel bewijsstuk dat door de geestelijk heid aan degeloovigen overhandigd wordt. Het maakt de verklarende aanmerkingen volstrekt nutteloos en trotseert heldhaftig het oordeel der menschen! De mutualiteit is in zwang. Het is reeds lang dat de kerk, die nooit ten achteren is wanneer het den echten vooruitgang geldt de groote leer der mutualiteit tussehen de christenen beeft afgekondigd, dewelke men Vereeniging in ’t geloof der Hei.igen noemt of Vereeniging in ’t geloof der on stoffelijke goederen tussehen de drie ker ken, de zegepralende, de lijdende en de strijdende. En als men onze betrekkingen met de zielen des Vagevuurs iuricht onder den welgekenden vorm van Onze L. Vrouw der Voorbede bezit men dan geene ware mutualiteit? Elkeen stort jaarlijks eene onbeduidende som, en wanneer de ver schrikkelijke staking des Vagevuurs met land waarschijnlijk nog niet gedacht heeft" hare lanSdut’itR) smarten, aankomt, ont- NI E U P 0 R T en K ANTON H heilige plicht te stemmen voor de lyst van den vriend Buyi, die reeds zoo dikwijls voor Nieuport in de bres sprong en die dan nog bekampt werd door de klerikalen, in plaats van zijne rechtmatige eischen te ondersteunen? Is het geene schande, dat Pil in de Kamers eene almoes van 1000 frank durft afsmeeken in plaats van het recht te eischen, het aandeel te vergen dat ons toekomt? Duurt die ellendige toestand reeds niet veel te lang? Welnu, vrienden, aan ’t werk. Luistert niet langer naar de kinderachtigheden waarmede de klerikalen u willen mislei den. Denkt aan het verleden, maar ook aan de toekomst. Neemt het vaste voor nemen een einde ie stelleu aan de min achting, aan de miskenning, waarmede de klerikalen ons bejegenen. En als een man op 22 Mei aanstaande gestemd voor de liberalen, voor den volksvriend Buyl en zijn waardige strijdgenoot, de heer Serruys. Pil moet uit de Kamers; op zijn bijna altijd ledigen zetel moet en zal de heer Serruys plaats ne.nen. Aan ons, Kiezers van Nieuport en om liggende, hieraan mede te werken!

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 1