I I lig w il -itf I 0F 5? Voor Waarheid en Vrede! ■DsiM Voor Vrijheid en Recht! t'*- Eerste Jaargang Zaterdag 16 April 1910 nl 4 I I Wetgevende Kiezingeu van 22 Hei 1910 Werkelijke Kandidaten. Adalf Buyl uittredend volksvertegenwoordiger Désiré Serruys ingenieur, bijgevoegd senator Karei Barbier Joseph Vanderheyde advokaat bij ’t Beroepshof te Brussel. Plaatsvervangende Kandidaten. Willy Van Sieleghem advokaat te Dixmnde, uittredend plaats vervangend volksvertegenwoordiger Achille De Cock schepen der stad Oostende. René van Imschoot advokaat, gemeenteraadslid te Ghistel. Auguste Lesafire advokaat-pleitbezorger te Veurne. Eigenbelang en komedie De klerikale knevelaars Het liijbelche verhaal der Schepping en liet katholiek onderwijs ft- -- «i :lL Lj - .t r_ N° 29 OSg d«||u|i I j.ll .3^ ■M' I i ËS* DRUKKER JOSEPH HA-ICCK Statiestraat, Oudenaarde dan toen zij minister werden? HEEREN KIEZERS, Het is aan u een einde te stellen aan een toestand die niet langer duren mag. Het is aan u te zorgen dat uwe zuurge wonnen centen die gij als belastingen moet betalen,niet langer verspild worden. Het is aan u te zorgen dat het klerikale rejthru van eigani'elang en in-tere’t van politieke vriendjes een einde neme. Het is aan u te zorgen voor uwe persoonlijze be langen, voor uwe eigene interesten. En dat kunt gij met op 22 Mei aanstaande in ons arrondissement uwe stem te verlee- nen aan de vrijzinnige kandidaten met de lïeereo Buyl en Serruys aan het hoofd! Op 22 Mei moet Belgie van die plaag voor goed verlost worden. VERKOOPER Pieter Vereiraele, zoon Valkestraat, Nieuport geneesheer’te Veurne. het eigenbelang aangetroflen. Ook onder de klerikale leiders zeil bestaat huichelarij en tweedracht, voortgesproten uit eigen belang. Hebt gij al eens onderzocht, heeren kie zers, wat er van sommige oud klerikale representanten is geworden? Weet gij wel dat zij talrjjk, zeer talrijk zijn, die vroege re klerikale representanten, die ïioh uit het politieke leven terugtrokken, om zich ergens in een vet betaald postje te laten moffelen, waar zij jaarwedden van 20 tot 100 duizend frank trekken? Wat anders dan eigenbelang is het dat hen aldus doet handelen? Zien wij niet dat, telkens eene kiezing nadert.de klerikale regeeringzich beijvert om hare creaturen, hare propagandisten ergens als bestuurder of beheerder een vet betaald postje aan de hand te doen? Zien wij niet dat klerikale representan ten zich hiervoor als kamerlid terug trek ken, om aldus de belooning van hun poli tiek streven te ontvangen, uit vrees dat de klerikale regeering zou omvergewor- pen worden? En wanneer men dan overweegt dat die zelfde mannen in hun politiek leven zich uitgeven, als zouden zij zich opofferen om de klerikale partij te verdedigen, hebben wjj dan het volle recht niette zeggen, dat in die klerikale partij sedert jaren en jaren eene ellendige kieskomedie wordt gespeeld enkel en alleen uit persoonlijk voordeel? Men zegthet is gemakkelyk riemen snijden uit andermans leer maar waar- lyk de klerikalen hebben er een handje van. Het volk zegt dikwijls die hebben hunne schaapjes op ’t drooge en het volk heeft gelijk, de bewijzen ontbreken niet. De klerikale partij, nle* 'lare ontelbare politieke instellingen, hare ontelbare op slorpende kloosters, heeft zich ten laste van werkman en neringdoener, van land bouwer en burger weten vet te mesten. Zij heeft door hare drukkende belastingen den geringen man het laatste zweet uitge perst en niettemin in de staatskas een put gedolven, waarvan den inhoud in hare middens is terecht gekomen. En hier stellen wij eene vraag? Hebt gij ooit hooren zeggen dat representanten en ministers van het vroegere liberale mi nisterie hunne schaapjes op ’t drooge had den? Waren wijlen Roger, Bara, Van Humbeeck, om er maar eenige te noemen, niet armer toen zij als minister aftraden In ons artikel van verleden week heb ben wij aangetoond hoe ten huidige dage de priesters zich hals over kop in de poli tiek werpen, in plaats van zich enkel bezig te houden met de ware leer van broederliefde te prediken. Wy hebben be wezen dat zij de klerikale kandidaten en ’t klerikale ministerie slechts verdedigen omdat zy er het grootste belang by heb ben, omdat hun nooit gevulden geldzak op het spel staat. Hierby willen wy nog voegen dat alle klerikale representanten en klerikale kan didaten zulke goede godvruchtige katho lieken niet zijn als sommige lichtgeloovige kiezers het wel meenen. Het is een gekend en vastgesteld feit dat menig klerikaal kamerlid dikwijls vergeet den zondag ter kerk te gaan; dat menigeen liever vleesch dan visch den vrydag eet; dat menigeen rond Paaschen naar den vreemde trekt en zoo voorts. En niettemin verdedigen de hedendaagsche priesters zulke kandidaten omdat zy weten aldus van de niet te recht vaardigen gunsten der klerikale regeering te genieten. Wat geeft het hun of die kle rikalen ware katholieken zijn, als zij er maar hun belang in vinden. Huichelarij en klerikale komedie! Zij zegenen de kle rikale kandidaten, maar zegenen zich zei ven eerst! Doch niet alleen in hunne rangen wordt PRIJS PER NUMMER S centiemen Een en twintig millioen franks! Dat is, zegt de Documentation anticléricale de som der toelagen door onze klerikale regeering, van 1884 tot einde 1909, aan de kerkfabrieken toegestaan. Men moet bij deze cyfers het bedrag voegen der toelagen vergund, in ’t alge meen met weerzin, door de provinciën en de gemeenten. En, natuurlijk, is dat maar een tame lijk gering deel van ’t schoon geld dat do belgische lastenbetaler jaarlijks voor de klerikalerij stort. ’t Is een oprecht wonder dat een land, met zulke knevelaars gekweld, nog niets ernstigs beproefd heett om er zich van te ontdoen. In de lagere scholen steunt het godsdienstig onderwijs nog gansch op het bijbelsche verhaal der schepping. Men leert daar aan de klnderkens die het bij gemis aan kennis en oordeel wel moeten gelooven, dat God de wereld schiep in zes dagen waarvan, vijf voor onzen onbeduiden den aardbol alleen; men zegt hun niet dat vele meenen dat men door die dagen tijdstippen moet verstaan; men beweert er dat zon en maan den vierden dag geschapen wierden, terwijl er dan al bloemen en planten op aarde waren en het licht ook al bestond; dat de mensch 4963 jaar voor J. C geschapen wierd uil het slijk der aarde en Eva uit eene rib van Adam; men spreekt van de slang die door woorden de eerste vrouw in verzoeking brengt en haar de verboden vrucht doet eten; men leert or dat de zondvloed geheel Annoncenprys 0,15 ft*, per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregeL Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en tnededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen, bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver o.idertee^üd ryt onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ABONNEMENT S,eo frank per jaar op voorhand betaalbaar de aarde bedekte, enz. Daar zou nu niet veel meer kwaad in bestaan dan in het vertellen van andere sprookjes Indien dit alles, alhoewel in strijd met de wetenschap en de gezonde rede, aan de kinderkeos niet wierd opgediscbt als onomstootbare waarheden, welke men op eeuwige straffen moet gelooven en indien men hun alzoo geene valscha gedachten gaf over de plaats van den mensch in de natuur, degene van onzen aardbol onder de hemellichamen» den ouderdom der wereld, enz. waarom, ten anJêré, moet men de kinderen van het volk bedriegen met hun wijs te maken wat de geleerde katholie ken niet meer gelooven en wat men aan meer ontwikkelden niet meer durft opdisschen? Omdat de meesten dit alles dan zullen blijven gelooven en alzoo hun leven lang da slaven der zwartrokken op politiek gebied blijven zullen. Daarom ook moet men en tracht men ze zoo dom mogelijk te houden in zake van algemeene wetenschappen. Stellen wij nu, tegenover dit stelsel hetgene men in de katholieke hoegescholen aan de stu denten leert Daar volgt men, alhoewel soms wat aarzelend, den vooruitgang der hedendaagsche wetenschap men leert daar niet meer dat de zondvloed alge meen was; men schrijft er, aan de aarde en aan den mensch, eenen veel hoogeren ouderdom toe dan de bijbelsche tijdrekening het doet; men neemt er het grondbeginsel van de afstammings leer aan en dus hel voortspruiten van den mensch uit dierlijke voorouders. Maar, om te beletten dat dit wetenschappelijk onderwijs schadelijk aan het geloof worde, gelas ten zich de apologistische voordrachtgevers aan de studenten ts doen gelooven. 1) dal men het recht niet heeft te beweren dat de door god ingegeven schrijver van het boek der scheppingons eene wetenschappelijke uitlegging van den oorsprong van mensch e.i aarde heeft willen geven. 2) dat. moest men bewijzen dat do mensch uit eenen Pithecanthropus voortspruit, het voor de geloovjgen genoeg zou wezen te zeggen dat God aan deze ontwikkeling van den eersten uit den laatsten niet vreemd gebleven is. 3) dat de zondvloed een vulkanisch dilivlum is geweest van de mindere of meérdere uitbrei ding, welke zekere plichtigen strafte. In dezelfde voordrachten houdt men nog dé waarheid van den val van het oorspronkelijke menschenpaar vol; maar, zegt men. door de j-lting moet men den boo’ ?n. verslaan, door de wuorden der slang de inwei. lige verzoeking, en zoo meer Voor de studenten, wien men niet meer kan doen gel oven wat m^n wil; heeft men dus een schier modernistisch onderwijs, door hetwelx men hunnengodsdienst met de wetenschap tracht te doen simengaan; een ond ‘t wijs dat men b-jna keltersch zou mogen noemen, want het strijdt met de lo tring der kerk over de goddelijke inge ving der H. Schriftuur in al hare deden, hetgeen allé mugelijke dwaling uitsluit (zie de encycliek s Pro4dentlsslmus van Paus Leu XIII). Dit onderwijs is slechts mogelijk omdat Rome vóór zie Dg zwijgt en zich wel wacht zich daartegen te verzetten zooals de logiek zou vereischen dat KNIEUPORTenKANTON WEEK-B.BA.S

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 1