EEN SCHUTSBSEST
door
HAIH1TS SABBE
rem-
I
Door de liberalen werd de
schandeli jke militieloting af
geschaft. Pil en Hamman
wilden deze wreede bloed
wet behouden!
Weg met hen!!
Door de liberalen werd
het eerlijk stelsel van den
persoonlijken dienst einde
lijk ingébracht.
Dat is rechtvaardig.
Hamman en Pil stemden
er tegen, zij wilden de
plavanlen behouden.
Zwartgerokte kiesdravers
Andermans geestigheid!
oveiblijven. En dat doen zij met opge-
f
kies-
i
de
7
MENGELWERK
Keert de rollen niet om, want nooit hebt
gij, klerikalen, iets anders gedaan dan de
in de ruimte.
Dal is voor Arte, sprak ze, dat Gul over
hem waken blijve.
Deze zegening gold haren oudste, die te Brussel
zijn huisgezin had gesticht.
En ’t Noorden. Fieruje? Dit is de kant van
de Dampoorte, niet waar? Langs hier, hu?
De grootmoeder keerde zich zelf in die rich
ting en teekende weder in het ijle haar vroom
gebaar als een geluksbezwering uit de verte.
Dit is voor Vieke, God zegene en beware
hem.
Deze zegening ging naar Antwerpen, waar
haar tweede woonde, die haar in lange jaren niet
bet minste teeken van belangstelling had gege
ven.
Nu het Zuiden, Fientje. Dat is de kant van
het keikhof.
Weer trok hare stramme hand het zegentee*
ken in de ruimte en met smart en liefde zond ze
nog, na zooveel, lange, lange jaren haar moe
derlijken avondgroet naar haren dooden jongste:
Dat is voor Frans, uw vader, Fientje. Dat
God zijn ziel genadig zy.
En dat is voor u, mijn kind, zeide ze toen
met een beweging naar Fientje toe. Dat is vonr
u, mijn kind
En ze kruiste het meisje op het voorhoofd en
kuste het innig op beide wangen.
(Wordt voortgezet!.
mannen, rechtzinnig en zonder vrees, u
over uw beheer. Zij
zullen hunne stem schenken aan de lijst
uwe stoutmoedigheid, uwe schaamteloos
heid ten minste zoo ver niet van te durven
beweren
De geuzen zoeken snullen
Wie gaat zich laten kullen?
in de meeste vlaamsche dorpen ónmogelijk, nie
mand zou het durven verkoopen
Maar, zult ge zeggen, waarde lezer, waarvan
gaan de liberalen niet in persoon de buitenkiezers
inlichten? Wel eenvoudig omdat, zoo iemand het
waagteene zaal te beschikking te stellen van den
eenen of den anderen vrijzinnige spreker, de
pastoor hem dat algauw weet af te leeren, en er
alzoo voor andere dan katholieke sprekers mees
tal geene mogelijkheid is meelingen te houden
op den buiten En voor de katholieken Is dal
ook niet noodig. De preekstoel, of zoogezegde
stoel der waarheid, Is daar als spreekgestoelte,
de pastoor of de onderpastoor als spreker Inde
kerk als meetingzaal. Daar kan men de buiten-
rnenschen de pil doen inslikken onder de hoede
van den godsdienst, en de politieke redenen als
woorden Gods doen doorgaan. Wij kennen dor
pen waar men alzoo de rnenschen heeft weten te
overtuigen dat wie naar de kerk niet gaat een
socialist is, en dat een socialist of een slechterik
een en hetzelfde zijn.
In den klestijd gaan de onderpastoors overal
rond om de rnenschen aan te zetten voor de
katholieken te stemmen; men maakt bun wijs
dal stemmen voor de libeialen gelijk staat met
God beleedlgen; zoo het niet helpt bij de mannen
werkt men op de vrouwen; de ongeletterden
leeren de zwartgerokte kiesdravers stemmen bij
middel van modellen van kiesbriefjes, zonder dat
zij weten wat zij doen. Overal gaan die godsdie-
naars uit de huizen de vlugschriften en dagbladen
welke libeialen of socialisten doen ronddeelen of
rondzenden, uithalen.
Weleens worden de briefdragers aangezet
zulke drukwerken niet uil te deelen.
Alzoo blijven de schier onwetende buitenlieden
gansch onkundig van alles, uitgenomen van
wal hun de klerikalen op de mouw spellen; alzoo
blijven zij de slaven, de slachtoffers der klerikale
landuitbuiters en hunne bondgenoolen de zwart
rokken, die dan nog in de klesbureelen zetelen
als getuigen der klerikale kandidaten en alzoo tot
het laatste toe blijven zorgen voor hel welgeluk-
ken dergene die, tens aan het schoteltje gezeten,
maar altijd aan pastoors, kerken en kloosters de
miljoenljes zullen blijven uitdeden, welke zij
aan den minderen mensch doen uitzweelen, ter
wijl de zwartrokken dan nog rechtstreeks aan
werkman of boer menigen zuurgewonnen pen
ning zullen komen afdoen voorSt Pieterspenning
voor de Hoogeschool van Leuven, voor de ge-
loovige zielen, en wal weet ik al.
En dan trekken die zwartrokken nog eene
jaarwedde van den Staat voor al die schoone da
den. Dat trekken zij ook onder een liberaal be
stuur en het belet hun niet dit te bevechten; dit
belet hun ook niet, wanneer de kalholieten moes
ter zijn, meer dan eens een ut anderen staatsbe
diende aan te klagen ot te doen verplaatsen, oin
dat hij naar de mis niet gaat, of het «aagt een
liberaal blad te laten komen of eene liberale
meeting bij te wonen.
Indien de bediende dat nog niet mag doen,
waarom dan wordt het hun, die ook bezoldigden
van den staat zijn, dan toegelaten zich hals
over kop in den polilieken slrijd te werpen?
Omdat zonder hen, de buitenmensch weldra door
licht en waarheid zou bereikt worden en zich
niet tanger zou laten paaien met klerikale drog
redenen, en ook door te groole verdraagzaamheid
der liberalen.
Vlaamsche dorpsbewoners, laat u niet langer
bedriegen. Bedenkt dat, wanneer men u wil
beletten liberale gazetten of vlugschriften te
lezen, het niets anders kan zijn dan om u te
beter te kunnen om den tuin leiden en te be
dwingen. Leesl wat men u wil verduiken, en dan
zult fgij uwe ware belangen leeren begrijpen en
uwe klerikale verdrukkers met 22 Mei aanstaande
de buis toedienen welke zij meer dan verdiend
hebben.
van de verzen der kieskaarten, moet te
genwoordig veel met het socialism bezig
zijn. Hoe zoudt gij anders op uwe kies
kaarten drukken
Voor ge gaat ter stembus Jan
Vraagt eens raad aan uw Mariane.
Mariane! ’t Is toch wel de vermaarde
Mariane der socialisten hé? Allo, mannen,
allen naar Gent en aan de Mariane der
socialisten in Ons Huis op de Vrijdagmarkt
gevraagd hoe gij op 22 Mei aanstaande
moet stemmen. En als gij dan den raad
volgt die Mariane u zal geven, dan zijn
wij zeker dat er voor de klerikalen eene
buis van belang is weggelegd. Zij zullen
dan ondervinden dat,
Om hunnen winkel te doen draaien
Zij de kiezers met leugens paaien.
En dat doen zij jaarin jaaruit. Zij noe
men zich de vrienden van burgeren land
bouwer, van herbergier en winkelier,
van werkman en staatsbediende en zij ne
men het gansche jaar door, niets anders
dan tergende en onrechtvaardige maatre
gelen ten hunnen opzichte. Zij verdrukken
den landbouwer en d?n kleinen burger
door groote belastingen; zij verdrukken
den herbergier, dien zij verachten, door
het zware vergunningsrecht; zij verdruk
ken den winkelier door zware patentrech-
Het was alsof zij de geweldige woeling van
haren geest en de onstuimigheid van haar hart
in de vreedzame, rustige atmosfeer van dit huisje
niet brengen dorst. Doch up eens werd de deur
geopend en Moetje trad voor. De oude blinde, die
Flentjes uitblijven al wat langdurig vond, luister
de sedert een pooze naar de aankomende stappen
en nu had ze deze van Fientje erkend.
Wel Fientje, wat komt ge laat? Toch niets
gebeurd, l.é? Uw hand is zoo koud.
Moetje leidde Fientje binnen als een kind,
haar vriendelijk op den schouder kloppend en
hare hand streelend. Er was iels berustigends in
de stem der oude vrouw, iets sussends in de
naïeve uitingen barer bezorgde liefde. Fientje
onderging er dadelijk den invloed van en voelde
haren last van wee eenlgzins verlicht, haar jagend
harte stiller kloppen.
In moetje’s kamertje lag op dit avonduur eene
sereniteit die Fientje goed deed. De goudgloed
der ondergaande zon gleed door net open raam
en vatte de oude vrouw ais In een nimbus. Uit
de kapel van het Sint Godelteve klooster, vlak
naast hun woning, drongen het orgelspel en de
nonnenzang van ’t avondlof tot In hun huisje
door. Het was alsof de hemelsche lonen dier
muziek in de woning der beide vrouwen iels
meebrachten van den berusllglngsgeesl en de
trooststreelingen, die den kleinen tempel ver
vulden.
Fienlje vond de noodlge kalmte om eenige
onverschillige dingen over haar bezoek bij An
dree te vertellen, met zulken toon, dat Moetje’s
scherp gevoel en niets ongewoons aan merkte
Meneer Andree blijft toch altijd een braaf
en goed mensch, besloot de oude.
De beide vrouwen nullen thans hun sober
avondmaal aan de kleine tafel bij het openraam.
Het lof was uit en de voornacht zónk fulpig
zacht over de langzaam insluimerende wijk. In
het tuintje sjirpte een trouwe krekel iijn avond-
wijsje en uit de verte kwam nog enkel het
gedempte gefluit der avondtreinen de stille on
derbreken Een licht briesje methoolgeur beladen
kwam om Moetje’s haren spelen met verkwlkko-
lijk gestreel. Na dien bewogen zwoeldrukkenden
dag was de kalme, frlssche avond voor Fientje
een lafenis, dia haar ook in de ziel drong en
hare opgewondenheid In stillen weemoed ver
anderde.
onwetendheid van sommige buitenkiezers,
van sommige ongeleerde werkmenschen
tot profijt van uwen politieken winkel ge-
exploiteert. Wij wenschea en wy willen
het volk geleerd en onderwezen, opdat het
besef hebbe van zijne eigenwaarde als
mensch en als burger. Wij willen het volk
geleerd en onderwezen, opdat het zich
niet meer zoude laten door u misleiden,
opdat het zou leeren denken en zoeken
waar de waarheid is; opdat het zoude be
grijpen welke zijne intresten en die zijner
Toen beide vrouv en op hun slaapkamer waren
hielp Fienlje Moetje’s nac'itkleederen aantrek
ken. Moetje’s armen In de mouwen der wille
slaapjak slaken sloot de blinde zelf met een jonk
vrouwelijk zedig gebaar de knoop op hare borst.
De kraakzindelijke, mooie pijpmuls werd alge
nomen. Dat mocht Fienlje doen, opdat de muts
niet zou gekrookt worden. Hel eenvoudige nacht
mutsje paste Moetje zelf op de zilveren haren,
waarbij zij de linten, zorgvuldig en met een
zekere behaagzucht, onder den hals tot een strik
knoopte.
Dan ving het gebed aan Fienlje bad voor en
Moetje volgde binnensmonds. De stem van hel
meisje klonk gedempt, doch er lagen bij poozen
trillingen In, waaruit niet enkel ware vroomheid
maar ook nauw bedwongen hartstocht sprak.
Hare bede was een vurig gesmeek, opdat de
hemel over haar geluk zou waken.
Voor Moetje zich te bed begaf, zou ze nog hare
kinderen zegenen. Toen ze haar jongens nog alle
drie bij zich had, nam ze hun kroezelboofden in
bet haar handen en kruiste en kuste ze. Nu waren
ze ver weg of reeds dood en toch zond ze hun
nog eiken avond haren moederzegen.
Keer me langs ’t Oosten, Fientje. Dat is de
kant van ’t Godelleve kapelletje.
Behoedzaam plaatste het meisje de oude blinde
In die richting. Dan maakte deze met de rechter
hand, met breed en langzaam gebaar, een kruis
Dit artikel zou ook kunnen voor Hiel dragen
Hoe men de waarheid verduikt of ook nog Hoe
men den buitenmensch bedriegt maar Jaar
de geke. de feilen welke wij willen bespreken
het werk zijn van do zoogezegde zteleberders op
den nullen, hebben wij bovenstaanden titel ver
kozen. Het spreekwoord zegt Wie maar eene
klok hoort verneemt slechts eenen klank n. Wel
nu, door het toedoen van zoogenaamde Godsdle-
naars, zijn de rneesle buitenlieden in onze afge
legene vlaamsche dorpen slechts In de gelegen
heid de klerikale klok te hooren.
Verscheidene middeltjes worden daartoe ge
bruikt Het eerste, en een der voornaamste,
bestaat in oorlog voeren tegen bet officiéél on
derwijs door alle sooten dwangmiddelen en voor
namelijk broodroof. Overal waar men kan wordt
dit onderwijs 1e ntet gedaan, ten voordeele van
scholen waar veel catechismus en zeer weinig
wetenschap aangeleerd worden. Alzoo kweekt
men onwetende, llchtgeloovige kiezers.
Verder zoekt men, door alle slaeh van geheime
middeltjes, te welen te komen welk dagblad de
Inwoners van het dorp ontvangen. Indien eenige
hunner het wagen een liberaal, of een socialis
tisch, of slechts een onzijdig blad le trekken,
worden zij daarvan afgebracht, door den biecht
vader, of zoo het niet helpt, door broodroof.
Kathollekegazetten alleen krijgt de buitenmensch
alzoo te lezen.
Een ander dagblad koopen, ter plaats zelf, Is
haar afzonderlijk programma behoudt en
slechts te zamen strijden om den gemeen-
zamen vijand het klerikalism, te bevech
ten en dan, in gemeen overleg, de recht
vaardige hervormingen in te voeren,
waarnaar het land met ongeduld wacht.
Zoo, heeren klerikalen, de liberalen
kruipen voor de socialistenMaar wat doen
dan uwe gentsche vrienden? Hoe komt het
dat de gentsche klerikalen sedert eenigen
tijd dikke vrienden zijn met de gentsche
socialisten, zooals Anseele, die gij zoo dik
wijls voor leiren, schoelies en wat meer
hebt uitgemaakt?
Geuzen kartel
fs Joden spel
drukt gij op uwe kieskaarten. Maar wat
is dan het kartel tusschen die gentsche
socialisten n uwe gentsche klerikale
vrienden? Durft gij dat niet kenbaar ma
ken aan uwe kiezers en vooral aan de
kiezers van den buiten? Durft gij hen niet
meedeelen, hoe goed klerikalen en socia
listen daar t’akkoord zijn? Vreest gij mis
schien dat,moesten de buitenlieden weten,
dat de klerikalen Sifïer, Vandevyvere en
Eylenbosch hand en hand en arm in arm
te zamen gaan met den socialist Anseele
enden progressist ridakaal Gambier, zij
zouden begrypan dat al hetgeen gij vroe
ger over de socialisten hebt geschreven
grove leugens waren? Vreest gij misschien
dat zij geene vrees meer zouden hebben
van de socialisten? Vreest gij misschien
dat zij, in plaats van schrik te hebben van
de likeralen, zü hun de hand zouden rei
ken?
Gij zelf, heeren klerikalen, opstellers
Practise!) besluit
Wadde! je joengen hèd e stek van
twé frank ingezwolgen, on je doet de
dokteur ni haólen?
’k Hé je nu gezien! Piesje gi da ’k
vuf frank gaön verteéren om er twéé
weere te vangen!!..
kinderen zouden zijn, in plaats van zich
nu, hetzij door onwetendheid, door man
gel aan geleerdheid, hetzij door vrees of
dwang, aan den band te laten leiden door
de priesters, uwe propagandisten.
En wanneer het volk dit beter zal over
wegen, beter zal begrijpen dan zal het uwe
klerikale partij op 22 Mei aanstaande loon
naar werken geven.
De landbouwer zal dan begrijpen dat de
spreuk uwer kieskaarten
Miserie, boer, miserie
De geus aan ’1 ministerie
de grofste leugen is die ooit in een kleri
kaal brein ontstond. Hij zal dan beseften
hoe gij, klerikalen, thans met de toelagen,
zoogezegd geschonken tot lotsverbetering
van den landbouwer, niet anders doet dan
politiek voeren, dan hem in uw klerikaal
gareel gespannen houden. En hij zal zich
losrukken uit die slavenketen die hem,
meer dan wie ook, sinds jaren knelt.
En wanneer allen, boer, burger, nering-
doener, herbergier en werkman niet meer
blindelings, zooals velen helaas nog doen,
geloof hechten aan uwe schoone woorden,
aan uwe verleidende beloften, maar inte
gendeel overwegen en denken aan
spreuk uwer kieskaarten
Beste kiezers, weet het wel
Uw geluk staat op het spel.
Dan zullen zij op 22 Mei aanstaande, ge
wapend met hun kiesbriefje, als vrije
- -ten en laten den middenstand stilaan ver-
zett'en' wil? want^ij wetên "dat" elke party kwijnen omdat zij de groote mannen niet rekenschap vragen
durven aanraken; zy verdrukken den
werkman door hem als een mensch van I van den heer Buy!; zij
mindere hoedanigheid, van mindere waar- I
de te beschouwen; zij verdrukken den
staatsbediende met hem alle lotsverbete
ring te weigeren. En middelerwijl ontlas
ten zij de staatskas van eenige miljoentjes
voor hunne rijke kloosters; miljoentjes in
de staatskas gestort door burger, nering
doener en werkman. En schaamteloos
genoeg zijn de klerikalen dan nog op hun
ne kieskaarten te drukken
De liberalen liegen
i Zij zullen ons niet bedriegen.
Allo, heeren klerikalen, legt voor een
oogenblik uw schijnheilig masker af. Drijft
tot den eindelijken val van het ministerie
en dan met ons uitroepen
Wy dulden geene slavenketens!
Wij willen worden een vrij
En zullen winnen Mei.
(Wordt veroolgd)