Morgen zal Belgie weer vrij
zijn!
Weg met de volksbedrie
gers, met de dwingelanden,
met de volksverstompers.
Leve de liberalen!
Heeren Onderwijzers
Herbergiers
Heeren Onderwijzers
Heeren Onderwijzers
HERINNERT l
Belastingen
Klerikale Kieskaarten
en Schimpspreuken
De nieuwe katholieke kandidaat I I
O die zoete laminekens!
Nieuport en De Panne
Ge ziet wel he, Manten en Gie. van het welrie
kend stlnkertje, dat we over die 500.000 franken
durven schrijven. En we zouden zelfs durven
wedden, dat bovenstaande u niet zeer aangenaam
zal zijn. Het Weekblad durft over alles spreken,
toont de zaken zooals ze zijn, het Weekblad ver
duikt niets, het durft de waarheid
schrijven en ’t is daarom dat Manten en C1*
vijanden van waarheid en licht, in zulke schrik
kelijke kattekolerie zijn. Allonstant mieux.
Wie heeft er onlangs in de bespreking van het
-J .1 z. fi.nnl.an .mirroeml
Een nieuw voorstel van vergunningsrecht ligt
gereed; de katholieken hebben bet voor de kie-
zing niet durven te voorschijn halen. Doch gij,
herbergiers, reeds zoo loodzwaar met alle slach
paienten, taksen, contributien belast, weest op
uwe hoede; wee u, zoo de katholieken meester
blijven; wee u. ze zullen u uitbuiten en tot
uwen laatsten cent afhalen; wee u, ze zullen
uwe herbergen doen sluiten, omdat ge verplicht
zult zijn meer te betalen, dan ge zult kunnen
verdienen. Dat alles staat u te wachten zoo ge
stemt voor de katholieken; daarom is het uw
plicht, daarom is het uw belang boven N’ 1 te
Wat hebt ge van de klerikalen te verwachten?
Wie zijn uwe VIJANDEN, de VIJANDEN van hel
officieel onderwijs, en wij antwoorden luid DE
KLERIKALEN.
Wie doel u niets dan beschimpen?
Wie bekampt uwe scholen?
Wat staat u te wachten indien de klerikale
meerderheid bleef bestaan?
Niets dan dwang, vernedering en hoon.
Heeren Onderwijzers, gij beter dan iemand
weet wat in de buitengemeenten gij van wege
pastoor en C° te lijden hebt, van wat plagerijen
gij het voorwerp züt.
Frans Sevens heeft het in zijn verhaal School
meester prachtig, gemoed vol beschreven, en hij
zegt niets dan de waarheid. Dat weet gij. Ware
slaven willen de katholieken van u maken; en
dat mag niet; gij moogt dat niet dulden. Daarom
als een man gestemd voor de vrienden van het
officieel onderwijs, voor de lijst N° 1,
Vlamingen, ten strijde!
Op, Breydelzonen; op. zonen van Arte
velde. Het slavenjuk afgeworpen; vrij
moet ge zijn, en vrij zult ge zijn. Morgen
stemt ge als een man onder N’ 1 v n dan is
Vlaanderen gered!
maakt hen zooveel te kwader dat zij vreezen dat
deze een einde zullen stellen aan hunne volks-
verdrukkende heerschappij, wat wii, van onzen
kant, stellig verhopen. Amen.
Wat toekomst is u beschoren zoo de katholle-
ken meester blijven? Overweegt het goed. Alles
voor de kloosterscholen, waar het krioelt van
ongediplomeerde, overgevlogen vreemde vogels.
Wat toekomst verwacht uwe zonen, die zich
misschien ook tot het onderwijs bereiden?
Niets, volstrekt niets. Alles voor
de kloosters, niets voor u.
T Is eene tiendubbele schande.
De katholieken trekken ten strijde met de
kreet Weg met het officieel onderwijs; leve de
kloosterscholen!
Dit snoode plan moet worden verijdeld; werpt
met 22 Mei zulk vijandig ministerie omver; stemt
voor Buyl en Serruys, stemt voor de liberalen,
die besef henben van het edele van uw plicht,
stemt voor uwe vrienden, die niets dan uw wel
zijn betrachten, stemt onder N° 1.
deppen, te doppen voor MM. Buyl en Serruys,
de verdedigers van de herbergiers.
Herinnert U dat Pil zijne demis
sie zond aan den President der Ka
mers omdat hij zoo goed ’t akkoord
was met de andere kandidaten.
Kiezers, geeft hem morgen zijne
demissie Stemt onder N’ 1.
Wie heeft dit geweigerd?
DE KLERIKALEN met Pil, Hamm.u P
Groote die nu uwe stemmen komen afbedelen.
Heeren Onderwij/.eis, wie zijn uwe vrienden?
Wie verdedigt uwe belangen? Wie vraagt lots
verbetering voor u? Is het niet Mijnheer Buyl en
zijne liberale vrienden. Dit moet ge indachtig
zijn op 22 Mei; toon», op dien dag uwe erkente
lijkheid aan den volksvriend BUYL, en slernt
onder N’ 1 voor de liberalen.
Do katholieke gazetten en vlugschriften gaan
maar altijd voort met te beweten dal hel klerl-
i niet zou ver
vol ig liberaal bestuur
De liberale partij heeft er altijd naar
gestreefd aan het volkskind een goed en
degelijk onderwijs te versohafleo. Zij trad
altijd op als verdediger der offlcieele scho
len waar een onzijdig onderwijs wordt
gegeven, waar de echte wetenschap wordt
onderwezen en die voor alle kinderen, om
het even tot welke godsdienstige overtui
ging zij behooren, toegankelijk is. Do kle
rikalen integendeel ijveren voor een con-
fessionneel onderriebt, waar den geest
van het kind misvormd en verstompt
wordt. Door dwang en bedreiging van
broodroof wisten zij de kinderen uit de
offlcieele gemeente en middelbare scholen
te trekken om ze naar hunne(fl) klerikale
scholen te lokken. Zij zijn tegen het goede
offlcieele onderw’ijs, doch dit belet niet dat
zij uit de staatskas en de gemeentekas
milde toelagen voor dia klerikale instel
lingen genieten. Onophoudend bekampen
zij de offlcieele onderwijsgestichten be
heerd door den Staat, dia klerikaal is,
bestuurd door klerikale besturende buree-
len, scholen waar de klerikale Staat zelf
de onderwijzers benoemt, waar de gods
dienst ook wordt onderwezen, waar de
priesters gaan en zelfs heel gaarne gaan
om gedurende twee, drie uren per week
godsdienstlessen te geven aan 1300 frank
of meer per jaar.
Is het dan geene schande, is het dan
niet wraakroepend op de klerikale kies
kaarten te drukken
In de blauwe en onzijdige school
Speelt de duivel d’eerste viool.
Zoo, zoo, zyn de onderwijzers dier goede
offlcieele scholen, waarvan velen uit de
Zoo wordt door de Nieuportsche kleri
kalen zekeren mijnheer Bieswal betiteld
die a's 3‘ plaatsvervanger op de klerikale
lyst figureert. Connais pas! hoor ik zeg
gen. Welnu, wij kennen hem een beetje.
Monsieur Bieswal is advokaat; hij deed
zijne studiën in de vrije hoogeschool van
Brussel; de universiteit vau de framassons
zooals de klerikalen die school noemen.
Dat doet niets ter zake zult gy zeggen. Ja,
toch wel. Het bewyst alleen dat er in die
hoogescholen plaats is voor eenieder en
dat het volstrekt geene duivelsscholen zijn
zooals de klerikalen leugenachtig be weren.
In die scholen, zoo hevig door de klerika
len bekampt, wordt de ware wetenschap I
onderwezen en wordt niemands politieke
overtuiging gekrenkt; monsieur Bieswal 1
de nieuwe katholieke kandidaat bawyst
dat eens'te meer.
Monsieur Bieswal, oud leerling der fra-
massonsunïversiteit van Brussel is dus de I
nieuwe kandidaat doch voor een man die
advokaat is, toont .hij in zijne meetings
heel kleingeestig te zijn en moet hy zich
voorstellen te spreken tegen menschen
die aartsdom zijn, anders zou hij zulke
Hauwen zeever, zulke stommiteiten niet
uitkramen. Wij hebben vernomen dat hij
onder andere meer aan de kiezers heelt
willen wijsmaken dat, als de liberalen
meester worden, zij de kerken in dansza
len zullen veranderen. Allo, Bieswalletje,
wat is dat nu? Wie houdt gij nu voor den
aap? Denkt gij waarlyk dat uwe toehoor
ders dwaze menschen zijn? Als gij maar
zulke stommiteiten weet te vertellen en
niets anders hebt om het klerikaal ministe
rie, om de klerikale partij te verdedigen
blijft dan maar liever in Schaarbeek. Wij
zyn hier nog niet zot genoeg om zooiets te
te slikken. Dat pakte vroeger wel eens bij
de buitenlieden maar nu worden zij te
verstandig. En den 22 Mei zullen zij
verstandig handelen; zullen stemmen voor
de liberalen, zooals ik; boven n° 1.
Iets wat nog al aardig is, dat is dien
titel van nieuwen kandidaat. Is meester
Pil den ouden kandidaat misschien ver
sleten? ’t En zal toch nooit zijn van wer
ken in de Kamers! Of is meester Pil van
geenen tel meer bij de Nieuportsche kleri
kalen? Vreesde hij misschien dat ons man
neken zou tegengesproken hebben?
Ons manneken, dat in de plaats van den
nieuwen kandidaat Bieswal, zelf den nieu
wen kandidaat had willen zijn. Nu patiën
tie ons manneken, wie weet of lukt het u
ten naasten keer niet; gij hebt nog al vet)l
geld; doet nog wat reklame maken in 't
stinkertje alle weken aan 15 centiemen
den drukregel en wie weet of komt gij er
niet!?
Den nieuwen kandidaat! zou meester
Pil, moest hij per ongeluk gekozen zyn
(maar dat en zal niet gelukkiglijk) er dan
toch van onder muizen naar een beter
kaasje dat wat meer opbrengt? Zou hetdan
de nieuwen kandidaat zyn die represen
tant zou worden? Wel, w’el toch, is me dat
een misterie en wat een gekonkelfoesden
hutsepot!
Nu, ten zal gelukkiglijk niet lang meer
duren Pil en zal geen demissie naar den
President van de kamers moeten zenden;
de kiezers zullen ze bet hem den 22 zelf
lappen en den heer Serruys naar de Ka
mers sturen. Dat zal beter zijn.
Een die op Bieswal’s meeting was.
Ons artikel van 6" dezer over de ware vijan
den van den godsdienst moet de kliek van Man
ten, Doken en tutti quant! wel fel gehinderd
hebben dat zij daarover zooveel gal uitbraken in
hun stlnkertje van den 14 dezer.
Hun schrijven is waarlijk heel sterlijk en wel
gemanierd!! Zooals altijd houden de scheldwoor
den daarin de plaats van de bewijsgronden. Eene
enkele zaak bewijzen zij; dat is dat de taal der
krapuul hun eigen is.
Ook zou het niet veel de moeite waard zijn
daarop te antwoorden, indien zij niet willen doen
gelooven dat wij, volgens hunne uitdrukking,
haantje keerweer zouden gespeeld hebben.
De schrijver dezes doel dal nooit en zijn voor
meld artikel had zelfs eenigszins voor doel het te
bewijzen. Hij heelt zelfs geschreven, in volle
letters, dal hij hel tol plicht acht het bedrogen
volk in te lichten over de opwerpingen welke
men tegen de roomsche leeringen maken kan
en op welke betwistbare gronden het gezag
van den Paus, dat de pjieslers op politieken
grond tegen ons misbruiken, slechts berust. Dat
heet toch niet haantje keerweer spelen.
Maar wanneer de zoeto lammekens van Man-
ten’s kudde o s beschuldigen van de laagste
aanrandingen legen god en zijne heiligen
de vuilste beschimpingen wegens de kerk-
plechtigheden van afzichtelijk braaksel...
uitstorten over de lelieblanke zuiverheid van de
11. Maagd enz., dan liegen zij als ware kaloten
die ze zijn.
Waar en in welk artikel hebben wij god aan
gerand? Waar hebben wij vuile beschimpingen
gebrulkt?Waar en in welk artikel hebben wij van
de H. Maagd gesproken? Nergens.
Wij hebben eenige dogma’s in gematigde taal
I en met wetenschappelijke bewijsgronden, waarop
I men tot hiertoe niets heeft kunnen antwoorden
I beknibbeld en weerlegd. Van de Onbevlekte
I Ontvangenis, van de H Maagd hebben wij niet
I eens gesproken. Dat zou nochtans kunnen ko«
I men, want niet een dogma kan weerstaan aan de
I hedendaagsche wetenschappelijke kritiek.
Maar nooit zullen wij zoo gemeen en zoo laf
I zijn vuile beschimpingen te gebruiken. Dat is de
I taal der wetenschap niet. Scheldwoorden passen
I maar aan wie ongelijk heeft, tenzij als wederver
gelding
Wij, schrijver van dit artikel, kampen met
I eerlijke wapenen omdat men van den godsdienst
tegen de vrijheid en de waarheid misbruik maakt.
Wij eerbiedigen evenwel zeil de overtuiging van
de rechtzinnige katholieken en hunne vrijheid
hunnen Godsdienst uil te oefenen, hetgeen
evenwel eene beleefde en gematigde redetwis-
ting over zekere geloofspunten niet uitsluit.
Indien de razende tanatieken van het «Nieuws
blad dat niet begrijpen, bewijst slechts dat zij
nog staan op het verstandelijk perk der XVI*
eeuw. Het is haid dat te moeten hooien van
iemand welke zij Antechrlst en aapafstam-
meling noemen, en waarvan zij zeggen dat hij
zijnen staart heeft verloren au frottement'de
la civisilation. Wij zullen daarop antwoorden
als Huxley vroeger aan eenen kerkvoogd Ik
verkies veeleer eenen aap welken zich tot mensch
heeft verheft, dan een mensch die het verstand
dat hij beweert van god ontvangen te hebben
tot het loochenen der waarheid benuttigt Maar
aangezien wij in ons voormeld artikel duidelijk
I verklaard hebben, dat wij in eigen naam spraken
I en dit de verantwoordelijkheid der andere op-
I stellers van ons Weekblad niet kon medeslepen,
I noch ook deze der overige liberalen, waarom
I moeten Manlen’s zoete lammekens dan schimpen
I op al die andere liberalen die zij slechts onder
I spotnamen durven aanduiden, en waarvan meer
I dan een nooit in het Weekblad een woord
I heeft geschreven?
I Waarom niet liever weerlegd wat wij gezegd
I hebben van de schade welke de priesters die zich
ondanks ’s Pausen bevelen, met politiek bemoei-
I en, aan den godsdienst berokkenen?
Eenvoudig omdat zij tegen dit laatste niets
weten in te brengen. En daaruit spruit hunne
razernij» En daarom kunnen zij niets dan schel
den en beleedigen.
Want zij voelen maar al te wel dat hetgeen wij
zeggen indruk moet maken op de kiezers en dat
De katholieken vertellen veel onzin, en zelfs
vele leugens in hunne meeliogeo. T Is daarom
daarom dal deze niet openbaar zijn; ze worden
gegeven in het donkertje, omdat niemand hunne
leugens zou kunnen weerleggen. De katholieken
hebben geen programma ze vertellen niets dan
Hauwen prietpraat. Ze willen de menschen schrik
Injagen, en durven zeggen .lat onder een anti
klerikaal ministerie de kerken zullen gesloten
worden, de pastoors weggejaagd en meer derge-
lijken onzin. Ze liegen dat ze zweeUn,
leugentaal, grove leugentaal
De liberalen eerbiedigen den godsdienst, «toch
dulden niet <iat godsdienst met politiek worde
gemengd, de liberalen zijn GEENE
priestervervolgers, en dit hebben ze in
i de stemming van de laatste rnllitlewet klaar en
I duidelijk bewezen, ze hebben tegen de goesting
van Pil en C° eene wet gestemd die de geestelij
ken en kloosterlingen van den soldatendienst
vrij houdt. Is dat priestervervoiging? Wel inte
gendeel hè.
Kiezers, laat u door die gemeene onwaarheden
niet beïnvloeden; gij zult onder godsdienstig
oogpunt onder een antiklerikaal minisierie niets
te vreezen hebben, de liberalen zijn daarom te
I verdraagzaam en eerbiedigen ieders denkwijte.
We verklaren het hoog
De liberalen zijn geen godsdiensthaters en de
I katholieke bladen, en de katholieke sprekers die
I het tegendeel beweren willen de lichlgelooyige
I kiezers misleiden. Eerbied voor alle denkwijzen,
I slaat er op het liberaal programma, en dit zal
I onder een antiklerikaal ministerie slipt worden
I nageleefd
Kiezers, laat de katholieken maar voortgaan in
I hunne booze leugenachtige uilkraming en zij
hebben geene andere uitvlugsels meer dan liegen
I en bedriegen, en stemt voor Buyl en medekan-
I didaten!
We zijn er alweer Groot nieuws, de
havenwerken komen er dit jaar! Nu is 't serieus
500.000 franken voor Nieuporl! Ja maar
’t is toch zeker wel de waarheid?..,
Ja, 500.000 franken! A la bonne heure!...
De verlenging van de kaal (adieu, doorsnede);
de verdieping van de havengeul (een meter ot
drie minstens); de rechttrekking van «ie haven
(gauw beloofd); het maken van een werf (’t is
zeker niet wel voorden Chérl), enz. enz. dit alles
komt er stellig Dus, adieu, bassijn voor de stad:
met u, Amen, R. I. P., en uit’...
Ge moet goed verstaan, heeren kiezers, die
oude zaag over de doorsnede en den bassijn voor
de stad was toch eigentlijk reeds te veel versleten
om er nog dit maal eens mede voor den dag te
komen. Nu moest er iels nieuws worden geven
den, en ze hebben tot een ander middeltje hun
toevlucht genomen een gansch ander regiment
groote werken krijgt Nieuport (zonderde schoont
nuttige kaaimuur van den bassijs er nog b»j te
voegen).
En de Panne dan?Gelukkige Panne, hel...
In een paar jaren bekomt ze verscheidene
millioenen (op papier wel te verstaan), en zoo
fopt men Frederik.
Voor Nieuport dat nu reeds eene halve eeuw
met recht klaagt en schooit om eene almoes
(voor een hoogst nuttig werk) zal men ditmaal
ook maar eens iets... beloven'
Doch, te uitgeslapen om niet te weten dat die
500.000 franken, zooals reeds menigmaal met
andere kredieten het geval was, eigentlijk niet
zullen besteed wotden!
Oogenverbllnding, zoo voor Panne, zoo
voor Nieuport!
Ge hebt schoon meetingen en vergaderingen
te houden om dis milde gifte(!) van ’t katholiek
goevernement uit te leggen en op te hemelen,
dat pakt niet meer, ge hebt reeds te veel beloofd
iedereen wil daden hebben, geene beloften meer.
En verondersteld dat die kredieten nu eens
zouden worden gebruikt. De Panne is dus vee!
belangrijker in de oogen van het Minisierie dan
Nieuporl, of wel... de invloedrijke, zwijgende
representant Pil, die volgens de katholieken dit
zou bekomen hebben draagt de Panne wat meer
in ’t hart dan Nieuport?...
Daar valt niet aan te twijfelen.
Weet ge wie over zienswijze ver van tevreden
is geweest?... Vraagt het maar eens aan M. Pil
hij heeft het wel ondervonden! Een zeer vriende
lijk compliment van een hooggeprezen klerikaal
kopstuk van Nieuport werd hem op zekeren
woensdag te Veurne daarover naar het hoofd
geslingerd! Aan u, Nieuportenaars te overwegen!
budget van onderwijs 200,000 franken gevraagd kaal landsbestuur de belastingen
voor de verbetering van het lot der gemeenleon- hoogd hebben, terwijl hul
derwijzers? ’t Is toch wel den heer BUYL zeker! I dat we! heeft j;edaan. Het Nieuwsblad van zater-
I (|ag Mei komt weder met de paardenleugen
Hamman en De voor den dag in een artikel van zijnen gewonen
-beleefden schrijftrant, waarin de scheldwoor
den meer plaats hebben dan de bewijsredenen.
Een verschil bestaat er tusscheu katholieken
en liberalen in zake van belastingen; en het
i beslaat daarin dat de eerste voornamelijk on-
rechlstreeksche betastingen hellen, omdat de
eenvoudige kiezer op zijnen contributiebriet
niets zou gewaar worden, wat hem niet belet
dobbel en dik te betaien, terwijl de liberalen
meer openlijk handelen.
Een tweede verschil is dat de liberalen slechts
hoogst noodige belastingen heften (en dat Is zoo
waar dal de katholieken zich wel wachten ze af
te schaften) terwijl de klerikalen nooit eindigen
te puiten uit onze zakken voor hunne reeds zoo
rijke kloosters, voor onnoodige pracht en praai-
weiken, voor allerhande verkwistingen.
Een derde verschil is dat de liberalen slechts
belastingen heffen welke voornamelijk wegen op
de begoede menschen en niet op den werkman,
zooals deze op de melden, op de knechten, vooral
deze welke livrei dragen, op de prachlpaarden,
terwijl de katholieken het vooral op da armen
gemunt hebben, en de geldbeugels der rijken
weten tu sparen
Inderdaad, sedert zij aan het bewind zijn, zijn
de accijnsrecht^n op het bier door de wel van 20
Oogst 1885 merkelijk verhoogd geworden, en,
Indien men hel tarief der iukomrechten van 1882
en dit vau 1890 vergelijkt met hetgeen dal in
1906 is versenenen. zal men zien hoe de belas
tingen op hel vleesch, op vele eetwaren, op de
kleerslofleo, op de kledingstukken enz. enz.
door de klerikalen in hooge mate verhoogd zijn
geweest.
De katholieken hebben dos hel eten, de klee-
deren van den werkman belast, ja zelf zijn scha
mel pintje bier, en dan komen ztj hem wijs
maken dat hij niet meer betaalt dan toen de libe
ralen aftraden.
Wie zijn nu de leugenaars?
En wié heeft het vergunningsrecht uitgevon
den, zoo zwaar op u weegt, kleine herbergiers
van stad en dorp? T Zijn tjeh wel diezelfde kalo-
len. die beweren de belastingen niet verhoogd
te hebben. Wie zijn nu de volkfoppers, de geld-
afpersers. Wiewerdienl me: den grootea bezems
van 22 Mei weggevaagd te worden?
Kiezers, oordeelt en handelt volgens piebt en
geweten. En indien men u wil ofekoopen, maakt
de bedriegers kenbaar die u altoo misprijzen,
gooit ze buiten en vergeel niet il^t bet beetje geld
dat zij zouden aanbieden weldra* uit uwe zakken
zou worden geklopt indien zij bij ongeluk nu «ster
moesten blijven. Want vergeel het nie’, acht
tien millioen nieuwe belastingen
zijn reeds door minister Liebaerl voorgesteld.
Kiezers! past op uwe zakken!