Morgen zal Belgie weer vrij zijn! Weg met de volksbedrie gers, met de dwingelanden, met de volksverstompers. Leve de liberalen! Heeren Onderwijzers Herbergiers Heeren Onderwijzers Heeren Onderwijzers HERINNERT l Belastingen Klerikale Kieskaarten en Schimpspreuken De nieuwe katholieke kandidaat I I O die zoete laminekens! Nieuport en De Panne Ge ziet wel he, Manten en Gie. van het welrie kend stlnkertje, dat we over die 500.000 franken durven schrijven. En we zouden zelfs durven wedden, dat bovenstaande u niet zeer aangenaam zal zijn. Het Weekblad durft over alles spreken, toont de zaken zooals ze zijn, het Weekblad ver duikt niets, het durft de waarheid schrijven en ’t is daarom dat Manten en C1* vijanden van waarheid en licht, in zulke schrik kelijke kattekolerie zijn. Allonstant mieux. Wie heeft er onlangs in de bespreking van het -J .1 z. fi.nnl.an .mirroeml Een nieuw voorstel van vergunningsrecht ligt gereed; de katholieken hebben bet voor de kie- zing niet durven te voorschijn halen. Doch gij, herbergiers, reeds zoo loodzwaar met alle slach paienten, taksen, contributien belast, weest op uwe hoede; wee u, zoo de katholieken meester blijven; wee u. ze zullen u uitbuiten en tot uwen laatsten cent afhalen; wee u, ze zullen uwe herbergen doen sluiten, omdat ge verplicht zult zijn meer te betalen, dan ge zult kunnen verdienen. Dat alles staat u te wachten zoo ge stemt voor de katholieken; daarom is het uw plicht, daarom is het uw belang boven N’ 1 te Wat hebt ge van de klerikalen te verwachten? Wie zijn uwe VIJANDEN, de VIJANDEN van hel officieel onderwijs, en wij antwoorden luid DE KLERIKALEN. Wie doel u niets dan beschimpen? Wie bekampt uwe scholen? Wat staat u te wachten indien de klerikale meerderheid bleef bestaan? Niets dan dwang, vernedering en hoon. Heeren Onderwijzers, gij beter dan iemand weet wat in de buitengemeenten gij van wege pastoor en C° te lijden hebt, van wat plagerijen gij het voorwerp züt. Frans Sevens heeft het in zijn verhaal School meester prachtig, gemoed vol beschreven, en hij zegt niets dan de waarheid. Dat weet gij. Ware slaven willen de katholieken van u maken; en dat mag niet; gij moogt dat niet dulden. Daarom als een man gestemd voor de vrienden van het officieel onderwijs, voor de lijst N° 1, Vlamingen, ten strijde! Op, Breydelzonen; op. zonen van Arte velde. Het slavenjuk afgeworpen; vrij moet ge zijn, en vrij zult ge zijn. Morgen stemt ge als een man onder N’ 1 v n dan is Vlaanderen gered! maakt hen zooveel te kwader dat zij vreezen dat deze een einde zullen stellen aan hunne volks- verdrukkende heerschappij, wat wii, van onzen kant, stellig verhopen. Amen. Wat toekomst is u beschoren zoo de katholle- ken meester blijven? Overweegt het goed. Alles voor de kloosterscholen, waar het krioelt van ongediplomeerde, overgevlogen vreemde vogels. Wat toekomst verwacht uwe zonen, die zich misschien ook tot het onderwijs bereiden? Niets, volstrekt niets. Alles voor de kloosters, niets voor u. T Is eene tiendubbele schande. De katholieken trekken ten strijde met de kreet Weg met het officieel onderwijs; leve de kloosterscholen! Dit snoode plan moet worden verijdeld; werpt met 22 Mei zulk vijandig ministerie omver; stemt voor Buyl en Serruys, stemt voor de liberalen, die besef henben van het edele van uw plicht, stemt voor uwe vrienden, die niets dan uw wel zijn betrachten, stemt onder N° 1. deppen, te doppen voor MM. Buyl en Serruys, de verdedigers van de herbergiers. Herinnert U dat Pil zijne demis sie zond aan den President der Ka mers omdat hij zoo goed ’t akkoord was met de andere kandidaten. Kiezers, geeft hem morgen zijne demissie Stemt onder N’ 1. Wie heeft dit geweigerd? DE KLERIKALEN met Pil, Hamm.u P Groote die nu uwe stemmen komen afbedelen. Heeren Onderwij/.eis, wie zijn uwe vrienden? Wie verdedigt uwe belangen? Wie vraagt lots verbetering voor u? Is het niet Mijnheer Buyl en zijne liberale vrienden. Dit moet ge indachtig zijn op 22 Mei; toon», op dien dag uwe erkente lijkheid aan den volksvriend BUYL, en slernt onder N’ 1 voor de liberalen. Do katholieke gazetten en vlugschriften gaan maar altijd voort met te beweten dal hel klerl- i niet zou ver vol ig liberaal bestuur De liberale partij heeft er altijd naar gestreefd aan het volkskind een goed en degelijk onderwijs te versohafleo. Zij trad altijd op als verdediger der offlcieele scho len waar een onzijdig onderwijs wordt gegeven, waar de echte wetenschap wordt onderwezen en die voor alle kinderen, om het even tot welke godsdienstige overtui ging zij behooren, toegankelijk is. Do kle rikalen integendeel ijveren voor een con- fessionneel onderriebt, waar den geest van het kind misvormd en verstompt wordt. Door dwang en bedreiging van broodroof wisten zij de kinderen uit de offlcieele gemeente en middelbare scholen te trekken om ze naar hunne(fl) klerikale scholen te lokken. Zij zijn tegen het goede offlcieele onderw’ijs, doch dit belet niet dat zij uit de staatskas en de gemeentekas milde toelagen voor dia klerikale instel lingen genieten. Onophoudend bekampen zij de offlcieele onderwijsgestichten be heerd door den Staat, dia klerikaal is, bestuurd door klerikale besturende buree- len, scholen waar de klerikale Staat zelf de onderwijzers benoemt, waar de gods dienst ook wordt onderwezen, waar de priesters gaan en zelfs heel gaarne gaan om gedurende twee, drie uren per week godsdienstlessen te geven aan 1300 frank of meer per jaar. Is het dan geene schande, is het dan niet wraakroepend op de klerikale kies kaarten te drukken In de blauwe en onzijdige school Speelt de duivel d’eerste viool. Zoo, zoo, zyn de onderwijzers dier goede offlcieele scholen, waarvan velen uit de Zoo wordt door de Nieuportsche kleri kalen zekeren mijnheer Bieswal betiteld die a's 3‘ plaatsvervanger op de klerikale lyst figureert. Connais pas! hoor ik zeg gen. Welnu, wij kennen hem een beetje. Monsieur Bieswal is advokaat; hij deed zijne studiën in de vrije hoogeschool van Brussel; de universiteit vau de framassons zooals de klerikalen die school noemen. Dat doet niets ter zake zult gy zeggen. Ja, toch wel. Het bewyst alleen dat er in die hoogescholen plaats is voor eenieder en dat het volstrekt geene duivelsscholen zijn zooals de klerikalen leugenachtig be weren. In die scholen, zoo hevig door de klerika len bekampt, wordt de ware wetenschap I onderwezen en wordt niemands politieke overtuiging gekrenkt; monsieur Bieswal 1 de nieuwe katholieke kandidaat bawyst dat eens'te meer. Monsieur Bieswal, oud leerling der fra- massonsunïversiteit van Brussel is dus de I nieuwe kandidaat doch voor een man die advokaat is, toont .hij in zijne meetings heel kleingeestig te zijn en moet hy zich voorstellen te spreken tegen menschen die aartsdom zijn, anders zou hij zulke Hauwen zeever, zulke stommiteiten niet uitkramen. Wij hebben vernomen dat hij onder andere meer aan de kiezers heelt willen wijsmaken dat, als de liberalen meester worden, zij de kerken in dansza len zullen veranderen. Allo, Bieswalletje, wat is dat nu? Wie houdt gij nu voor den aap? Denkt gij waarlyk dat uwe toehoor ders dwaze menschen zijn? Als gij maar zulke stommiteiten weet te vertellen en niets anders hebt om het klerikaal ministe rie, om de klerikale partij te verdedigen blijft dan maar liever in Schaarbeek. Wij zyn hier nog niet zot genoeg om zooiets te te slikken. Dat pakte vroeger wel eens bij de buitenlieden maar nu worden zij te verstandig. En den 22 Mei zullen zij verstandig handelen; zullen stemmen voor de liberalen, zooals ik; boven n° 1. Iets wat nog al aardig is, dat is dien titel van nieuwen kandidaat. Is meester Pil den ouden kandidaat misschien ver sleten? ’t En zal toch nooit zijn van wer ken in de Kamers! Of is meester Pil van geenen tel meer bij de Nieuportsche kleri kalen? Vreesde hij misschien dat ons man neken zou tegengesproken hebben? Ons manneken, dat in de plaats van den nieuwen kandidaat Bieswal, zelf den nieu wen kandidaat had willen zijn. Nu patiën tie ons manneken, wie weet of lukt het u ten naasten keer niet; gij hebt nog al vet)l geld; doet nog wat reklame maken in 't stinkertje alle weken aan 15 centiemen den drukregel en wie weet of komt gij er niet!? Den nieuwen kandidaat! zou meester Pil, moest hij per ongeluk gekozen zyn (maar dat en zal niet gelukkiglijk) er dan toch van onder muizen naar een beter kaasje dat wat meer opbrengt? Zou hetdan de nieuwen kandidaat zyn die represen tant zou worden? Wel, w’el toch, is me dat een misterie en wat een gekonkelfoesden hutsepot! Nu, ten zal gelukkiglijk niet lang meer duren Pil en zal geen demissie naar den President van de kamers moeten zenden; de kiezers zullen ze bet hem den 22 zelf lappen en den heer Serruys naar de Ka mers sturen. Dat zal beter zijn. Een die op Bieswal’s meeting was. Ons artikel van 6" dezer over de ware vijan den van den godsdienst moet de kliek van Man ten, Doken en tutti quant! wel fel gehinderd hebben dat zij daarover zooveel gal uitbraken in hun stlnkertje van den 14 dezer. Hun schrijven is waarlijk heel sterlijk en wel gemanierd!! Zooals altijd houden de scheldwoor den daarin de plaats van de bewijsgronden. Eene enkele zaak bewijzen zij; dat is dat de taal der krapuul hun eigen is. Ook zou het niet veel de moeite waard zijn daarop te antwoorden, indien zij niet willen doen gelooven dat wij, volgens hunne uitdrukking, haantje keerweer zouden gespeeld hebben. De schrijver dezes doel dal nooit en zijn voor meld artikel had zelfs eenigszins voor doel het te bewijzen. Hij heelt zelfs geschreven, in volle letters, dal hij hel tol plicht acht het bedrogen volk in te lichten over de opwerpingen welke men tegen de roomsche leeringen maken kan en op welke betwistbare gronden het gezag van den Paus, dat de pjieslers op politieken grond tegen ons misbruiken, slechts berust. Dat heet toch niet haantje keerweer spelen. Maar wanneer de zoeto lammekens van Man- ten’s kudde o s beschuldigen van de laagste aanrandingen legen god en zijne heiligen de vuilste beschimpingen wegens de kerk- plechtigheden van afzichtelijk braaksel... uitstorten over de lelieblanke zuiverheid van de 11. Maagd enz., dan liegen zij als ware kaloten die ze zijn. Waar en in welk artikel hebben wij god aan gerand? Waar hebben wij vuile beschimpingen gebrulkt?Waar en in welk artikel hebben wij van de H. Maagd gesproken? Nergens. Wij hebben eenige dogma’s in gematigde taal I en met wetenschappelijke bewijsgronden, waarop I men tot hiertoe niets heeft kunnen antwoorden I beknibbeld en weerlegd. Van de Onbevlekte I Ontvangenis, van de H Maagd hebben wij niet I eens gesproken. Dat zou nochtans kunnen ko« I men, want niet een dogma kan weerstaan aan de I hedendaagsche wetenschappelijke kritiek. Maar nooit zullen wij zoo gemeen en zoo laf I zijn vuile beschimpingen te gebruiken. Dat is de I taal der wetenschap niet. Scheldwoorden passen I maar aan wie ongelijk heeft, tenzij als wederver gelding Wij, schrijver van dit artikel, kampen met I eerlijke wapenen omdat men van den godsdienst tegen de vrijheid en de waarheid misbruik maakt. Wij eerbiedigen evenwel zeil de overtuiging van de rechtzinnige katholieken en hunne vrijheid hunnen Godsdienst uil te oefenen, hetgeen evenwel eene beleefde en gematigde redetwis- ting over zekere geloofspunten niet uitsluit. Indien de razende tanatieken van het «Nieuws blad dat niet begrijpen, bewijst slechts dat zij nog staan op het verstandelijk perk der XVI* eeuw. Het is haid dat te moeten hooien van iemand welke zij Antechrlst en aapafstam- meling noemen, en waarvan zij zeggen dat hij zijnen staart heeft verloren au frottement'de la civisilation. Wij zullen daarop antwoorden als Huxley vroeger aan eenen kerkvoogd Ik verkies veeleer eenen aap welken zich tot mensch heeft verheft, dan een mensch die het verstand dat hij beweert van god ontvangen te hebben tot het loochenen der waarheid benuttigt Maar aangezien wij in ons voormeld artikel duidelijk I verklaard hebben, dat wij in eigen naam spraken I en dit de verantwoordelijkheid der andere op- I stellers van ons Weekblad niet kon medeslepen, I noch ook deze der overige liberalen, waarom I moeten Manlen’s zoete lammekens dan schimpen I op al die andere liberalen die zij slechts onder I spotnamen durven aanduiden, en waarvan meer I dan een nooit in het Weekblad een woord I heeft geschreven? I Waarom niet liever weerlegd wat wij gezegd I hebben van de schade welke de priesters die zich ondanks ’s Pausen bevelen, met politiek bemoei- I en, aan den godsdienst berokkenen? Eenvoudig omdat zij tegen dit laatste niets weten in te brengen. En daaruit spruit hunne razernij» En daarom kunnen zij niets dan schel den en beleedigen. Want zij voelen maar al te wel dat hetgeen wij zeggen indruk moet maken op de kiezers en dat De katholieken vertellen veel onzin, en zelfs vele leugens in hunne meeliogeo. T Is daarom daarom dal deze niet openbaar zijn; ze worden gegeven in het donkertje, omdat niemand hunne leugens zou kunnen weerleggen. De katholieken hebben geen programma ze vertellen niets dan Hauwen prietpraat. Ze willen de menschen schrik Injagen, en durven zeggen .lat onder een anti klerikaal ministerie de kerken zullen gesloten worden, de pastoors weggejaagd en meer derge- lijken onzin. Ze liegen dat ze zweeUn, leugentaal, grove leugentaal De liberalen eerbiedigen den godsdienst, «toch dulden niet <iat godsdienst met politiek worde gemengd, de liberalen zijn GEENE priestervervolgers, en dit hebben ze in i de stemming van de laatste rnllitlewet klaar en I duidelijk bewezen, ze hebben tegen de goesting van Pil en C° eene wet gestemd die de geestelij ken en kloosterlingen van den soldatendienst vrij houdt. Is dat priestervervoiging? Wel inte gendeel hè. Kiezers, laat u door die gemeene onwaarheden niet beïnvloeden; gij zult onder godsdienstig oogpunt onder een antiklerikaal minisierie niets te vreezen hebben, de liberalen zijn daarom te I verdraagzaam en eerbiedigen ieders denkwijte. We verklaren het hoog De liberalen zijn geen godsdiensthaters en de I katholieke bladen, en de katholieke sprekers die I het tegendeel beweren willen de lichlgelooyige I kiezers misleiden. Eerbied voor alle denkwijzen, I slaat er op het liberaal programma, en dit zal I onder een antiklerikaal ministerie slipt worden I nageleefd Kiezers, laat de katholieken maar voortgaan in I hunne booze leugenachtige uilkraming en zij hebben geene andere uitvlugsels meer dan liegen I en bedriegen, en stemt voor Buyl en medekan- I didaten! We zijn er alweer Groot nieuws, de havenwerken komen er dit jaar! Nu is 't serieus 500.000 franken voor Nieuporl! Ja maar ’t is toch zeker wel de waarheid?.., Ja, 500.000 franken! A la bonne heure!... De verlenging van de kaal (adieu, doorsnede); de verdieping van de havengeul (een meter ot drie minstens); de rechttrekking van «ie haven (gauw beloofd); het maken van een werf (’t is zeker niet wel voorden Chérl), enz. enz. dit alles komt er stellig Dus, adieu, bassijn voor de stad: met u, Amen, R. I. P., en uit’... Ge moet goed verstaan, heeren kiezers, die oude zaag over de doorsnede en den bassijn voor de stad was toch eigentlijk reeds te veel versleten om er nog dit maal eens mede voor den dag te komen. Nu moest er iels nieuws worden geven den, en ze hebben tot een ander middeltje hun toevlucht genomen een gansch ander regiment groote werken krijgt Nieuport (zonderde schoont nuttige kaaimuur van den bassijs er nog b»j te voegen). En de Panne dan?Gelukkige Panne, hel... In een paar jaren bekomt ze verscheidene millioenen (op papier wel te verstaan), en zoo fopt men Frederik. Voor Nieuport dat nu reeds eene halve eeuw met recht klaagt en schooit om eene almoes (voor een hoogst nuttig werk) zal men ditmaal ook maar eens iets... beloven' Doch, te uitgeslapen om niet te weten dat die 500.000 franken, zooals reeds menigmaal met andere kredieten het geval was, eigentlijk niet zullen besteed wotden! Oogenverbllnding, zoo voor Panne, zoo voor Nieuport! Ge hebt schoon meetingen en vergaderingen te houden om dis milde gifte(!) van ’t katholiek goevernement uit te leggen en op te hemelen, dat pakt niet meer, ge hebt reeds te veel beloofd iedereen wil daden hebben, geene beloften meer. En verondersteld dat die kredieten nu eens zouden worden gebruikt. De Panne is dus vee! belangrijker in de oogen van het Minisierie dan Nieuporl, of wel... de invloedrijke, zwijgende representant Pil, die volgens de katholieken dit zou bekomen hebben draagt de Panne wat meer in ’t hart dan Nieuport?... Daar valt niet aan te twijfelen. Weet ge wie over zienswijze ver van tevreden is geweest?... Vraagt het maar eens aan M. Pil hij heeft het wel ondervonden! Een zeer vriende lijk compliment van een hooggeprezen klerikaal kopstuk van Nieuport werd hem op zekeren woensdag te Veurne daarover naar het hoofd geslingerd! Aan u, Nieuportenaars te overwegen! budget van onderwijs 200,000 franken gevraagd kaal landsbestuur de belastingen voor de verbetering van het lot der gemeenleon- hoogd hebben, terwijl hul derwijzers? ’t Is toch wel den heer BUYL zeker! I dat we! heeft j;edaan. Het Nieuwsblad van zater- I (|ag Mei komt weder met de paardenleugen Hamman en De voor den dag in een artikel van zijnen gewonen -beleefden schrijftrant, waarin de scheldwoor den meer plaats hebben dan de bewijsredenen. Een verschil bestaat er tusscheu katholieken en liberalen in zake van belastingen; en het i beslaat daarin dat de eerste voornamelijk on- rechlstreeksche betastingen hellen, omdat de eenvoudige kiezer op zijnen contributiebriet niets zou gewaar worden, wat hem niet belet dobbel en dik te betaien, terwijl de liberalen meer openlijk handelen. Een tweede verschil is dat de liberalen slechts hoogst noodige belastingen heften (en dat Is zoo waar dal de katholieken zich wel wachten ze af te schaften) terwijl de klerikalen nooit eindigen te puiten uit onze zakken voor hunne reeds zoo rijke kloosters, voor onnoodige pracht en praai- weiken, voor allerhande verkwistingen. Een derde verschil is dat de liberalen slechts belastingen heffen welke voornamelijk wegen op de begoede menschen en niet op den werkman, zooals deze op de melden, op de knechten, vooral deze welke livrei dragen, op de prachlpaarden, terwijl de katholieken het vooral op da armen gemunt hebben, en de geldbeugels der rijken weten tu sparen Inderdaad, sedert zij aan het bewind zijn, zijn de accijnsrecht^n op het bier door de wel van 20 Oogst 1885 merkelijk verhoogd geworden, en, Indien men hel tarief der iukomrechten van 1882 en dit vau 1890 vergelijkt met hetgeen dal in 1906 is versenenen. zal men zien hoe de belas tingen op hel vleesch, op vele eetwaren, op de kleerslofleo, op de kledingstukken enz. enz. door de klerikalen in hooge mate verhoogd zijn geweest. De katholieken hebben dos hel eten, de klee- deren van den werkman belast, ja zelf zijn scha mel pintje bier, en dan komen ztj hem wijs maken dat hij niet meer betaalt dan toen de libe ralen aftraden. Wie zijn nu de leugenaars? En wié heeft het vergunningsrecht uitgevon den, zoo zwaar op u weegt, kleine herbergiers van stad en dorp? T Zijn tjeh wel diezelfde kalo- len. die beweren de belastingen niet verhoogd te hebben. Wie zijn nu de volkfoppers, de geld- afpersers. Wiewerdienl me: den grootea bezems van 22 Mei weggevaagd te worden? Kiezers, oordeelt en handelt volgens piebt en geweten. En indien men u wil ofekoopen, maakt de bedriegers kenbaar die u altoo misprijzen, gooit ze buiten en vergeel niet il^t bet beetje geld dat zij zouden aanbieden weldra* uit uwe zakken zou worden geklopt indien zij bij ongeluk nu «ster moesten blijven. Want vergeel het nie’, acht tien millioen nieuwe belastingen zijn reeds door minister Liebaerl voorgesteld. Kiezers! past op uwe zakken!

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 2