dl rjr g K Stóf f» I 0 i n j Ij' jJw fe stoof X Voor Vrijheid en Recht! 777 I??: W fï 1 LA NA WV-' Voor Waarheid en Vrede! - - to -7 Eerste Jaargang Zaterdag 30 Juli 1910 '\1 a W Viert uwe woede bot! toi 4 Tr^sr, Koiiingi i Elisabeth's verjaardag 'S Politieke hoedanigheden De normaalscholen van Henegouwen Andermans geestigheid N° ki to" r£r- t i i DRUKKER JOSHF>H MA-JHICK Statiestraat, Oudenaarde VERKOOPER Pieter Verstraete, soon Valkestraat, Nieuport ABONNEMENT 2,<30 frank per jaar op voorhand betaalbaar ïw 'iï\ Het was een waar genoegen zondag laatst op bijna alle borslen het lieve ko- ninginneroosje te zien prijken. Oude man nen en jon^» knapen, bejaarde damen en jeugdvolle juffers, ji zelfs kleine kinderen waren er mede getooid. Waar men ook ’"1 til De Gazette de France geeft eene be schrijving van ’t politiek leven in Belgie onder de kl rikale regeering, en de E. V. Dom Besse, schrijver van ’t artikel, dringt bijzonderlijk aan op de politieke bekwaam heid der belgische katholieken, ’t Is een voudig zielroerend. Maar de schrijver verklaart dat zoo lang de liberalen aan hunne sectariscbe politiek getrouw zullen I lijven, zij de ka tholieken zullen verplichten zich tegen hen op te richten met al hunne geestelijke en politieke krachten. Dat wil zeggen dat de belgische geeste lijkheid zich, zooals vroeger, ijverig met kieskwestiën zal bezighouden. Die verze kering was gansch nutteloos. Maar’t schijnt ten minste vreemd, zoo niet geheel kluchtig, vau wege klerikalen, over sectariscbe politiek te spreken.Hunne 26jarige heerschappij heeft geen andere grondregel gehad dan het fanatieke secta- risme dat al hunne politieke handelingen bestuurt, de liefdadige inbegrepen. En er dient herhaald te worden dat de stevi ger politiek welke de tegenpartijen meer en meer beoefenen enkel een antwoord is op hunne manier van handelen. Geheel do twistzieke bende der klerikale bladen vaart uit tegen de normaalscholen vau Henegouwen. Het vaderland in ge vaar zou van hunnentwege zoo’n opeen stapeling niet verwekken van oproepin gen, van aansporingen tot den strijd op leven en dood. Een oorlog voor ’s lands zonder biechten en die achter hun schijnheilig wezen de dierlijkste gevoelens verbergen; be klaag veeleer sommigen diergenen die ter stede misschien wel bij u niet ter biecht durven komen en vergiffenis over hunne euveldaden, (als er nog een beetje christelijke oprechtheid in hun binnenste huist) op den vreemde gaan afsmee- ken om zich 24 uren later, niettegenstaande een geveinsd berouw, van dezelfde monsterachlig heden plichtig te maken. Voor u zijn zulke kerels beklagenswaardig; voor ons zijn zij eerder verachtelijk. Wij, liberale burgers, ij durven en wij mogen ons vrank en vrij in het volle daglicht vertoonen; onzen han del en ~andel, onzen levensloop mag volop gevolgd en vervolgd worden. Wij doen niet zoo als sommigen uwer trawanten doen, mijnheer, die de katjes in het donker knijpen. Wij kunnen wel zien en verdragen dal de zon al eens in liet water schijne; wij lachen gaarne en kunnen wel meedoen als er vermaak is, maar wij hebben geene kamer buiten stad in huur om er coureur te spelen, al ware het maar tusschen twee trams; wij bedriegen op die manier geen jonge partijge noot die de zondebok zal wezen wij nemen geene danslessen des nachts aan zeker danseresje; wij., of liever neen... want het is te veel. En zijt schaamteloos genoeg om te zeggen dat wij uwe godsdienstplechtigheden ontvlieden om onze driften niet te moeten inloomen. Mijnheer, neem het ons kwalijk maar gij z>jt ofwel een onverbeterlijke spotter oiwel een lafaard. Want vooraleer zooiets uit te braken zoudt gij beter uw klerikaal kamp in oogenschouw nemen. Christus verjoeg de Joodsche kooplieden uit zijn tempel, maar gij durft de huichelende Jesui- ten uit uwe gelederen niet verjagen. Gij hemelt integendeel mannen op die Gods gebod onop houdend onder de voeten treden en door vele uwer eigene partijgenooten geminacht worden. Gij gebruikt zelts uwen godsdienst als dekmantel om zulke mannen als bevoorrechten in uwe partij te behouden. Gij zijt gediend met wraak roepende huichelarij, mijnheer; gij hebt zelfs den den moed en de macht niet die verdoolde scha pen op den goeden weg terug te brengen. Wie bij u een schijnheilig masker kan aandoen is bij U welgekomen, omdat gij aldus uw meesterschap behoudt op het wereldlijk gezag. Gij durft dan nog zeggen, Mijnheer, dat wij op godsdienstig, maatschappelijk en politiek gebied het volk naar ons evenbeeld willen verbeesten. Is uwe pen niet gebroken toen gij dit schreeft? Was alle waarheidsgevoel, was alle eerlijkheid dan uw brein ontvloden toen gij dit op papier hebt gezet? Zijt gij niet rood van schaamte ge worden? Wel hoe, wij hebben er immer naar gestreefd om het volk te ontwikkelen en te veredelen en ons durft gij beschuldigen? 26 jaar zijn de kleri kalen thans meester in het land; 26 jaar zijn uwe klerikale vrienden de baas op het stadhuis. Soholen op scholen werden afgeschaft; het goede oflicieele onderwijs hebt gij hier zooals elders vervolgd. 26 jaar voert de geestelijkheid het hooge woord en voert gij hare bevelen uit. 26 jaar predikt zij van op den stoel der waarheid onafhankelijkheid zou ze niet bereid vin den tot al den ijver dien ze betoonen in dezen geestelijken oorlog walken ze voort- zetten zonder zich een oogenblik van hun doel af te wenden de vernieling van het officieel onderwijs, ’t klerikaal maken on zer scholen, ’t beslag op al de gestichten die de jeugd des lands moeten vormen. Al do Herik ate bladen trachten de hou ding van Minister Descamps te rechtvaar digen en roepen tot Zijne Onbekwaamheid wel gehandeld heeft met de wettige erken ning te w’eigeren aan de normaalscholen van Henegouwen, welker doel, heeft hij gezegd, niet overeenstemt met de oprechte toepassing van het stelsel door de wet in- gericht. Welnu, de oprechte toepassing van dat stelsel zou voor gevolg hebben dat, in zijn onderricht der wetenschappen, de leeraar l zich zou onthouden van alle uitleg of over weging nopens de dogmas van den gods dienst; zich zou onthouden van alle aanval tegen de godsdienstige overtuigingen der familiën zijner leerlingen.} Dat is niet genoeg voor de klerikalen. Die volstrekte onpardigheid kan hun geene voldoening geven. Zij moeten scho len hebben volgens hunne wenschen; par tijdige en sectarische leeraars, die zullen kunnen onderwijzen dat de gruwelen der Inquisitie toerekenbaar zijn aan de onge- lukkigen die er de slachtoffers van waren. Zij moeten plaatsen bezorgen aan de tal rijke congreganisten uit het schoone Fran krijk overqevlogen en die over weten schappen en godsdienst zullen handelen volgens de wenschen van Rome. Al hunne haarklieverijen zullen het tegenovergestelde niet bewijzen. -7. ,.J Bij den barbier De kalan». J’hêi e brokke van ni't) oore gesaet n; dat is nu e keê schoone,.dé! De jarbi' r. Wil je da 'k liet e bêrje ofroendenf PRIJS PER NUMMER S centiemen ^totoF’- J Onze politieke tegenstrevers lieten in hun orgaan van verledene week onder bovengaanden titel een artikel verschijnen gericht tot de liberale bufgers. Wy wenden ons hiér tot den schrijver van dat artikel en wy zeggen hem -- .MIJNHEER, Wij weten niet wie of wat gij zijt. Zijt gij zooals wij een wereldsch mensch, dan begrijpen wij niet hoe gij de schaamteloosheid zoo ver durft drijven in uw opstel te durven beweren dat de liberalen omdat sommige van hen voor verschillige redens zich van godsdienstplechtigheden onthouden, ongodsdienstig en onzedelijk zouden zijn. Wij begrijpen uwe onbeschaamdheid nog zooveel te minder omdat gij u een blinddoek voor de oogen bindt en de zedenverrolting niet bemerkt die in uwe klerikale gelederen regeert. Herinner u liever dat het gevaarlijk is van eene koord te spreken in het huis eens verhangene. Gedenk u liever de spreuk Vele menschen ontwaren den splinter in een anders oog, doch zien den balk niet in hun eigen oog. Draagt gij het geestelijk kleed, dan is het van uwentwege ofwel onwetendheid van hetgeen er dagelijks gebeurt en door eenieder bemerkt en besproken wordt, ofwel onnoozelheid ofwel moedwilligheid of kwaadsprekerij, omdat gij niet kunt of wilt begrijpen dat men eerlijk en deftig, dat men goed echtgenoot en voorbeeldig vader wezen kan, indien men handelt volgens zijn geweten en het gezond verstand raadpleegt. Gij beklaagt ons, liberale burgers, omdat wij onder godsdienstig oogpunt uwe verlangens niet beantwoorden. Och, mijnheer, gij zijt wel goed, doch wij kunnen uw medelijden heel gemakkelijk missen. Wij zitten wel is waar niet alle dagen in de kerk; gij vindt er ons niet met opene armen voor het Christusbeeld; gij ontmoet ons niet in in uwe processiën; gij heft ons misschien niet aan in uwe biechtstoelen; doch daarom moet gij ons niet beklagen. Wij gaan recht in onze schoe nen; wij eerbiedigen de kinderlijke onnoozelheid; wij doen onze vrouw niet kwijnen van verdriet; wij spreken geen kwaad van iemand anders; wij ontnemen niemands goed; wij verleiden geene jonge maagden; wij ontrukken ze niet aan den huiselijken kring en dompelen geene fami- lien in smart en wanhoop ot schande; wij vinden ons genoegen, onze vreugd aan den huiselijken haard en houden ons niet bezig met buiten stad op versleten velos met nieuwe merken te rijden of in den Tour de France v’aDuinkerke te willen rijden op een verroest machten ten koste van onze beurs, ten nadeele van ons huisgezin, ten verdriete onzer vrouw, ten schande onzer zonen en dochters. Beklaag liever sommigen dergenen, mijnheer, die misschien dagelijks ter kerke gaan en die er met opene armen ons Heer van het Kruis zitten te bidden; die blootshoofd langs de straten achter of in de processie loopen met een dikke paternoster in de hand of er eene rooken- de flambeeuw dragen; beklaag liever diegenen die men op ’t eerste zicht ons Heer zou geven v airvcovi aav, xucupuii i Aiinonceoprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per dru kregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en tuededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver oaderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ft J M IN I E U P O R T en K A N T O N i rex /Ql «- rex f—- niets lindersdan politiek io stede van christelijke liefde. Wat is den uitslag? Wat is uw werk? Is het zedelijk peil sinds dien niet merkelijk gedaald? Heeft er ooit meer zedenverrolting, meer christelijke(?I) huichelarij in uwe gelederen bestaan dan ten huidige dage? In een modder poel moeten wij ze niet wenschen te zien storten; zij liggen er zich sedert lang in te wentelen en doQ^ ijet eenvoudige yolk warden zi^ met de vingers aangewezen. En, of gij nu beeft van spijt en vrees en of gij nu schuimbekt van woede, toch zullen wij niet aarzelen diegenen aan den schandpaal te spijke ren die uwe partij bevuilen; toch zeilen wij niet rusten om uwe huichelarij in een klaar daglicht te stellen en den blinddoek af te rukken bij hen die zich door uw fanatism laten misleiden. LIBERALE BURGER.

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 1