VA1 Uj gom Hl Voor Waarheid en I rede! Voor Vrijheid en Recht! Eerste Jaargang Zaterdag 20 Oogst 1910 N° 47 - - V l. I'1 r'w I F--^ Over de ontwikkelingsleer Eendracht in de werking W hXr Aft i m Andermans geestigheid Aan onze geachte Lezers en Lezeressen! Het geld van Rome .11 «Lj 1 soonlijke gevoelens over een of ander punt niet klaar bloot te leggen, kortom, zij onderwerpen zich deemoedig aan be velen die van hooger komen, waar men steeds vreest de onontbeerlijke eendracht te zien verbreken. Ook in hunne andere politieke werking wordt door de klerikalen dezelfde een drachtige taktiek aangenomen. Op alle predikstoelen worden politieke sermoenen over hetzelfde onderwerp ge houden ^n zoowel in Vlaanderen als in Limburg wordt aan de geloovigen wijs gemaakt dat de liberalen godsdiensthaters zijn; in alle kerken werd over combisme gesproken, wordt met de hel en ’t vage vuur geschermd, niet om de ware gods dienstleer te verkondigen maar om de vrijzinnigen te bekampen, die het wagen durven andere politieke gedachten aan te kleven en te verdedigen. Op alle dorpen en gemeenten worden boerenbonden, geitenbonden en zoo meer gesticht, waarvan de standregelen allen dezelfde zijn en waar onvermijdelijk de pastoor of de kapelaan aan het hoofd staat om des te gemakkelijker de hand van meesterschap op de verplichte aanklevers te kunnen houden. Al hunne pogingen, al hunne werkin gen strekken om de buigzame kudde onder hunne hoede te houden ten einde haar in kiezingstijd gemakkelyk te kunnen dril len. Zelfs in opzicht van liefdadigheid is er eene eendrachtige werking in ’t klerikale kamp. Christus leerde wel dat de linker hand niet weten mag wat de rechterhand geeft, doch dit loffelijk voorschrift volgen zij niet. Hunne instellingen van liefdadig heid bewijzen duidelijk dat hunne pogin gen strekken om diegenen die zy onder steunen in hunne klauwen te houden en op lijd en stond te doen gevoelen dat zij in hunne macht zijn. In opzicht van onderwijs beoogen zy overal hetzelfde doel den geest van het kind verstompen, het den haat jegens an dersdenkenden inprenten, want zij weten dat dit misvormde aankomende geslacht voor hen een machtige steun zal wezen. Langs welken kant men in de klerikale rangen ook dringe en nagaat welk hunne werking is, overal ontwaart men denzelf- den dwang, dezelfde slavernij. En die heerschappij drukt niet alleen op de groote massa; ook op de leiders weegt den zwaren plicht stipt de bevelen uit te DRUKKER JOSEPH HAECK Statiestraat, Oudenaarde ABONNEMENT 2,GO frank per jaar op voorhand betaalbaar EEN K4T een eenvoudig doch zeer boeiend geschre- verhaal, uitmuntend tot lezing geschikt vooral voor de jongeren. Het is in vereen- Toudigdo spelling geschreven door den heer Pieter Tack, leeraar aan het Konink lijk Atheneum te Mechelen. Wij danken hartelyk de achtbaren schrijver voor de welwillende toelating die hij ons verleende zijne novelle ins ons Weekblad te laten verschynen. voeren on als ootmoedige dienaars de po litieke geestelijkheid, die over allen den scepter zwaait, gedwee te volgen. Wee hen die de minste halsstarrigheid durven toonen en geen afstand willen doen van hunne overtuiging. Wee hen, die zooals de daensisten, eene meer vooruitstrevende richting aan hunne politiek willen geven. Onverbiddellijk worden zij gebannen, ver volgd en belasterd! Wat hemelsbreed verschil met de wer king der liberale partij. Geene drukking, geen dwang, geen opgelegde taktiek. El keen verdedigt zijne persoonlijke gedach ten; in hare rangen ademt alles naar vrij heid, de ware vrijheid die het liberalisme onsterfelijk maakt. PRIJS PER NUMMER S centiemen Deze week vertelde mij een student van een onzer hoogescholen dat hij, met een zijner leeraars welke zich zelf katholiek noemt, over godsdienst had gesproken, en dat deze leeraar hem verklaard had aanhanger der ontwlkkelings- leer te zijn, er bij voegende Het zijn slechts de dorpspastoors die deze leer nog betwisten. Daar de godsgeleerde die in het Nieuwsblad aan zijne hooge wijsheid lucht geeft nu in zijn artikel Aapmensch van 13 dezer, zich als tegenstrever der ontwikkelingsieeraanstelt, moet men daaruit besluiten dat hij op den rang der onwetendste dorpspastoors moet gesteld worden. In zijnen tot ons gerichten open brief (nummer van het Weekblad van 6 dezer) zegde de schrijver M. dat de ontwikkelingsleer tegenwoordig ge meen goed van alle verstandige menschen is en overal wordt onderwezen, zelfs in de katholieke universiteiten ook te Leuven. En dat is zelfs zoo waar dat de katholieke leer aars daarover niei eens de tegenspraak dulden. Zoo wierd een jonge student van Leuven over eenige jaren (in 190meen Ik) door zijne leer aars in natuurwetenschappen berispt, omdat hij, te Namen, voordrachten tegen de ontwikkelings leer had gegeven. En nu komt onze tegenstrever vertellen dat indieu vele geleerden de ontwikkelingsleer aan kleven. evenvele die zouden tegenspreken. Welnu, de heer Lameere, leeraar bij de brus- selsche hooggeschool zegde in zijne openingsre de van 15 October 1906 het volgende a De hypothese van het transformismus, reeds door de grieksche wijsgeeren opgegeven en door Darwin weder opgewekt, is heden op beslissende wijze door de wetenschap aangenomen als on twijfelbare uitdrukking der waarheid; zij is zelfs den proefonderviodlijken weg ingeslagen. De heer J. Constantin, leeraar aan het natuur kundig museum te Parijs, schreef zelfs in de Revue scientifique van 22 Mei 1909, het volgende de driften zijn trapsgewijze bekoeld, en nu is de waarheid van 't transformism door alle Die titel vindt men aan het hoofd van het klerikale dagblad Le XX' Siècle van Brussel, dat sedert zijn ontstaan en nog immer voort eene hevige concurrentie doet aan den ultraklerikalen Patriote. Wel liggen die beide boezemvrienden meer dan eens overhoop net als klerikale leiders heel dikwijls dezelfde gedachten niet deelen, vooral wanneer er persoon lijke belangen in het spel zyn, doch het belet niet dat, zoo klerikale politieke man nen, alle persoonlijke denkwijze ter zijde stellend, zich gedwee onderwerpen aan de hoogere geestelijke bevolen, ook alle ka tholieke dag- en weekbladen van hunne persoonlijke zienswijze afstand doen, vooral wanneer het de algemeene politiek betreft. In dit opzicht zijn alle klerikale bladen op denzelfden leest geschoeid; het schynt eene opgelegde taak op dezelfde manier het verbrokkelde klerikale programma te verdedigen; op dezelfde wijze ons heerlijke liberale programma te bestrijden; met de zelfde valsche beweringen de vrees voor het steeds wassend liberalismus bij de nog te weinig ooderrichte massa in te boeze men. Zy dragen er zorg voor hunne per- naiuurkunuigen aangenomen; het ware moeilijk er oenen aan ie halen die openlijk tegen deze leer strijdt. Het is waar, de godsgeleerde van het Nieuws blad spreekt ons van zekeren pater Jezuïet Van Mierlo en van zekeren dokter Muyens; maar bij onze wete ten minste, hebben deze heere.n nooit doorgegaan voor beroemdheden op het gebied der natuurwetenschappen. En indien onzetegenstrevei de ontwikkeklingsleer in hunne werken heeft bestudeerd, geeft mij dat zoo een gedacht dat zij al zeer weinig merkwaardig zijn of dat hij ze wel slecht moet begrepen hebben. Want nij spreekt over de ontwikkelingsleer als een blinde over kleuren. Vooreerst verwart hij de beteekenis der woor den darwinismus en ontwikkelingsleer wat geenszins hetzelfde is zooals hij schijnt te meenen. De bepaling welke hij geeft van het D^rwinis- mus is degene der ontwikkelingsleer in het algemeen, met dit voorbehoud evenwel dat hij nog dwaalt wanneer bij spreekt van onophou delijke ontwikkeling want tegenwoordig neemt men niet meer aan, indien men dat ooit heeft gedaan, dat bepaalde plant- of diersoorten altijd en onophoudelijk veranderingen ondergaan. Het schijnt veeleer dat zij gedurende lange tijdstip pen, wanneer de bestaansvoorwaarden gelijk blijven, niet veianderen. Volgens de mutations theorie van professor De Vries zouden zelfs, op ieder tijdstip, enkele soorten in veranderlijken staat verkeeren. Wat het Darwinismns betreft, dal is eene bijzonder uitlegging der ontwikkeling tegenover dewelke zich het Lamarckismus plaatst. Het earte telt onder debelgische geleerden bijna niets dan aanhangers. Eet tweede wordt voornamelijk aangenomen door de fransche natuurkundigen. En waar heeft onze tegenstrever toch gelezen dat ik beweerd zou hebben dat de mensch afstarnt van nen aap? Ik heb integendeel altijd gezegd dat de mensch en de aap gemeenschappelijke voorouders heb ben, waaruit de mensch eenerzijds, huidige aap soorten anderzijds, door trapsgewijze aanpassin gen hetzij tot het verstandelijk leven, hetzij tot het leven in de boomen, enz. ontsproten zijn. Dat is geenzins hetzelfde. En tot slot herh al ik nog eens de worden van Huxley tot bisschop Wilberforce van van Oxford Ik heb bevestigd, en ik herhaal het; dat een mensch niet beschaamd zou kunnen zijti een aap voor grootvader te hebben. Indien er een voorouder ware waarover ik beschaam 1 zou wezen, zoo ware hel een in?nsch wiens geleerdheid en welsprekendheid gebruikt worden om degenen te bespotten ie pun leven slijten In liet opzoeken der waarheid En inderdaad is het niet heler te spruiten uit eenen verb.ierden aap dan uit eenen ontaarden Adam? Oploop voor de deur eener apothekerij l’komtmer.-. Win’is er gebeurd? 2' komm-er,-. E kleèn kind di 20 fr. ingezwoL'< n l éd. 3' komm iere. Wos ’t in kleêngeld?... De prachtige novelle De Deserteur, die bij u allen den meesten bijval heeft geno ten, loopt heden ten einde. In ons nummervan aanstaande zaterdag wij beginn n als nieuw mengelwerk de novelle Door eene onvoorziene omstandigheid is het vervolg uitgesteld tot toekomende week. VERKOOPER Pieter Verstraete, zoon Valkestraat, Nieuport Aimoncenprys 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncan te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mcdedeelmgen, bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver o.iderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht' van opname, is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ■=- NIEUPORTenKANTON a I

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 1