I te phf s 0 F oor Vrijheid en Recht! t oor Waarheid en Vrede! Eerste Jaargang r-fi j HW 1/ Is Als het waar is? fs^g??r i’ J Het geld van Rome Nü 49 J Nog eens over aapmensch(*) sSr.nuS™ -i./ Ia 4 <- y... fc i Jr I I Hflni i i'.'-n -4f( t» 1 óX'. arme Belgen zullen moeten betaald wor den En zoo handelen de klerikalen overal en in alles. Met hunne zalvende woorden verblinden zij het volk. Aan ons dus het volk in te lichten en te overtuigen dat hun politiek geloof zonder de werken slechts een kiesmasker is; aan ons hen te bewijzen dat sclijjn bedriegt. DRUKKER JOSEPH HAEGK Statiestraat, Oudenaarde 1 De kooplieden van den Tempel. (Vervolg) Daar alles verkocht wordt in dien tem pel waar niets anders meer dan kooplie den zijn, wordt er ook in alles handel gedreven. De titel van kerkvoogd of pre laat is drie honderd franks waard. Degene van protonotarius, de helft van een briefje van duizend. Dat zou waarlyk voor niet zijn, indien men de ruime fooien niet moest rekenen waarmede men de handen der vertrouwelingen van den Paus moet vullen, gansch dien begeerigen en gluipe- rigen aanhang die maar aanbeveelt naar de mildheid van den vrager. En alzoo bestaan er in Frankrijk bis schoppen die, alles te samen gerekend, meer dan vijftien duizend franken voor hunne benoeming hebben uitgegeven. Dat legt genoegzaam de laatste onderrichtin gen van Pius X uit, die de prelaten ver zoekt hem geene geestelijken meer aan te bevelen dan degenen die gekend zijn voor hunne ontwijfelbare zedelijkheid en welstand. Want men moet zeker zijn dat het schaap wol genoeg zal hebben om te kunnen geschoren worden zonder dat de schaar het kwetse... Eindelijk hebben wij den St Pieterspen ning, die, op dit oogenblik, de ergste der crisissen beleeft. De scheidingswet, met de geloovigen aan te zetten tot geldelyke hulp voor menigvuldige werken en aller hande veldtochten, heeft de bronnen der fcreede rivier opgedroogd die jaarlijks en vreedzaam een waren goudstroom in de kassen van ’t Vatikaan aanbracht. Van den dag dat de fransche geestelijk heid in zijn eigen onderhoud moest voor- sien en van den dag dat de katholieken beseften dat op hen alleen den, z waren last ging rusten dien de Staat hun over liet, verminderden de penningen voorden Paus van zooveel. De bisschoppen, tegen over een onzekeren toestand, oordeelden dat ze vooreerst voor den onderhoud hun ner priesters moesten zorgen. Zij schoven de almoezen voor Rome op den achter grond. In 't Zuiden bestaat een bisdom dat jaarlijks bij de honderd duizend franken naar den Paus stuurde, en nu met moeite twintig briefjes van duizend voor den St Pieterspenning bijeenkrijgt. De kardinalen, de protonotariussen, de vertrouwelingen van den Paus, de prela- ten van allen rang en alle kleed volgden ABONNEMENT iz.cto frank per jaar op voorhand betaalbaar PRIJS PER NUMMER 5 centiemen Wij hebben gezien dat de klerikalen onbeschaamd weg beweren en verklaren dat hunne politiek gesteund is op den wa ren godsdienst. De christelijke leer onder wijst ons dat het een plicht is als verdedi ger der nederigen op te treden; voor het welzijn van den kleinen man te zorgen en de grooten te bestrijden die hem dieper en dieper in armoede en onwetendheid zou den willen dompelen. De klerikale politiek zou dus ook vol gens die leer vol liefde jegens den minde ren moeten wezen. Willen wij eens nagaan of het wel dege lijk zoo is? Als het waar is dat de klerikalen de vrienden zjjn van den kleinen landbouwer hoe komt het dan dat er in 1880 juist 293 Annonceuprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncan te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen VERKOOPER B’ieter Verslraete, zoon Valkestraat, Nieuport zonder vreugde de wisselingen eener crisis die bedreigde gevaarlijk te worden voor de ambten, de bedieningen en de proven van ’t Vatikaan. ’t Is alsdan dat de fransche achteruit strevende comiteiten geraadpleegd wer den, en inzonderheid de bestuurleden der Katholieke Jeugd. De Semaines religieu ses namen er deel aan en men begon ijverig, door eene lange reeks kuiperijen, de wederoprichting van ’t budget van Pius X te bereiden. Terwjjl Frankrijk handelde, werd een middenkantoor geschapen te Rome zelf, Via Arco della Ciambella; die inrichting had voor zending de giften samen te trek ken en de hulpgelden te verzamelen. Maar aan die eerste stappen moest men den noodigen zweepslag geven, terwijl het beoogde doel achter den scherm eener geestelyke betooging moest verborgen worden. Er werd dus besloten eene ruime inteekening te openen ten voordeele van den Paus. Maar dat ontwerp werd ernstig gehinderd door de antiklerikale beweging die tegenwoordig in Italië heersebt en die de bedevaarten deed uitstellen welke zich bereidden ter eere van den Heiligen Va der. Men week terug tegenover de ont vangst die de italiaansclie vrijdenkers aan de fransche klerikalen bereidden. En ditmaal werd Rome door de geloo vigen ontvlucht om de marteling te mij den! Quo vadis, Domine? (Wordt voorgezet). Wij ontvangen het volgende schrijven Waarde heer Hoofdopsteller, Daar ik niet in Nieuport woon, heb ik maar op ’t einde der vorige week kennis gekregen van het artikel van het Nieuwsblad over mijne eerste schrijven. Reeds heeft uw gewone medewerker voldoende daarover gehandeld. Ik vraag u dus alleen de toelating om u te zeggen hoe aangenaam ik getroffen was door het artikel van het Nieuwsblad want het geeft me op alle punten gelijk; wel is waar, met een paar karpelsprongen en met de verdraaiing more eclesia^tico van een paar van mijn volzinnen, maar het heeft me toch ge lijk. 1. Ik had geschreven dat de geloovige zijn tegenstrever in de oogen der onnadenkende kud de verdacht maakt. De nieuwe uitlatingen van het Nieuwsblad over apenjongen en martikoos en zeden der apen bewijzen eens te meer dat ik waarheid schreef. 2. Ik had geschreven dat de ontwikkelingsleer tegenwoordig in alle universiteiten, ook in de katholieke, ook te Leuven, onderwezen wordt en thans gemeengoed is van alle inlellectueelen. Van het eerste zegt het Nieuwsblad niets, want het ware nog al hard te moeten bekennen dat de geloovigen door hunne aalmoezen voor Leuven onrechtstreeks medehelper! aan het onderwijs van de theorie van den aapmensch. Maar het bekent dat vele geleerden deze veronderstelling aankleven, waaronder katholieken en zelfs gees telijken, zooals pater Leroy en paler Zahm. liet zegt niets van het avontuurtje van paler Leroy met den kardinaal, maar het verrpeldt diu paters zonder ze voor martikoos uit te scheiden, terwijl het de nederige medewerkers van hel Weekblad, die geheel op betzelfie standpunt staan als die paters, wel voor martikoos uitscheidl. Waarom dat verschil? Alleen om aan de kudde te doen geloove dut bet gelijk heeft, daar die kudde uit het eigen artikel van liet Nieuwsblad toch niet zal begrijpen dat wij gelijk hebben. 3. Ik ha l geschreven dat de kerk wel weet dat de inlellectueelen niet meer kunnen gelooven en met meer gelooven zooals zij officieel wil dat de kudde gelooft, en dat zij daarvoor de oogen luikt. Nog «ecs kn.ig ik gelijk, want het Nie iws- blad bek*iii dat de kerk aangaande da ontwik- kelingslee»- nog gc.-n beslissende uitspraak ge daan heeft. Zi; zal tus voortgaan met aan de kudde de I dier van de bijbelsche voorstellingen te ondet wijzen en oogluikend duiden dat de iu- 'ai Jk I duizend 254 landbouwers waren die eige naar waren van het totale of van meer dan de helft hunner landerijen en dat er in 1895 maar 231 duizend 319 meer in dat geval waren? Twee en zestig duizend kleine boeren of 21 waren dus verplicht geweest zich van hunnen kleinen eigen dom te ontmaken, die natuurlijk in han den gevallen was van de bisschoppelijke domeinen of van de groote klerikale grondeigenaars. Is dat hunne liefde voor den kleinen man? Als het waar is dat de klerikalen den armen zoo genegen zijn, hoe komt het dan dat zij voor hem, als bij afgezwoegd is, in ’t geheel 9 centen daags overhebben? Hoe komt bet dan dat zij, die binnen een paar jaar, 65 winters zullen tellen, maar zelf moeten zorgen dat zij niet van honger sterven? Als het waar is dat de klerikalen de beschermers zyn van de minst begunstigde leden der samenleving, hoe is het dan uit te leggen dat het juist die menschen zijn die zij het meest de staatskas doen vullen door de onrechtstreeksche belastingen die het zwaarst op hen drukken? De Zaligmaker bewonderde en prees veel meerde arme weluwe, die hem den eenigen penning schonk dien zij bezat, dan de rijken die hem een goudstuk toewier pen. Want de rijken gaven slechts van het overtollige en de arme weduwe gat het voor haar onontbeerlijke. Doen onze klerikalen dit ook zoo? Persen zij integendeel de werkman en den kleinen burger het zweet niet uit met hen onrechtstreeks belastingen te doen betalen op hunne eetwaren, op hunne kleederen, op hunne pijp tabak, op hun druppel en hun glas bier? Zijn het de neringdoeners niet, de ge ringe burgers, die het meest door belas tingen, patenten en allerhande taksen ge troffen worden? Als hbt waar is dat hunne politiek ge steund is op hunnen godsdienst, waarom dan raken zij de grooten niet aan, die, betalende van ’t overtollige, er volstrekt niet zouden door lijden. De joden, de valsche kooplieden werden eens uit den tempel verjaagd. Als het waar is dat hunne politiek de navolging is van de liefdevolle leer die eens verkon digd werd, waarom verjagen zy de sha- chelaars niet, die miljoenen en miljoenen binnenpalmen uit ingelijfde gewesten waarvan de gebroken potten door de en mededeekngen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen bestemd voor voor het Weekblad van ’Vieuporl en Kanton moeten door den schrijver oaderteekeud en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ■CU NIEUPORTen KANTON^

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1910 | | pagina 1