ff aarltetti
F oor
f'rijhetn
foot
en
en
i^ecntl
Ons Praatje
Zaterdag 3 Februari 1912
N° 3
Derde Jaargang
De kiezinsen in Duitschland i ;iö,i
wtr lea
VERKOOPER
E&aeicr Verstrjsete.
Valkestraat, Nieuport
PRIJS PER NUMMER
5 centiemen
Zonder i‘e twee andere partijen der
link rzijde kunnen zij niets en dat juist
laat aan de liberalen toe een overwegenden
rol te spelen. Wat goed is in de strevingen
dor socialisten, wat aanneemlijk is voor
het welzijn van het. mindere volk, zal met
de hulp der liberalen doorgedreven wor
den, terwijl de overdrevene eischen door
den matigenden invloed dierzellde libera
len binnen de palen der redelijkheid zullen
worden teruggebracht.
Het Duitsche volk kan dus met gerust
heid de toekomst inzien het is verlost van
degene die Let zoolang gekneveld hielden.
Ook voor ons, Belgen, zal de dag der
verlossing weldra aanbreken, want hier
ook, als in Duitschland, strijden alle vrij
zinnige partijen met vereende krachten en
hier ook dus mogen zy eenen gunstigen
uitslag verwachten.
ABONNEMENT
2,öO franfeL jaar
op voorhand betaalbaar
Toen de kiesstrijd in Duitschland loj
volop aan den gang was; toen er nog
talryke ballotteeringen moesten plaats
grijpen, wat niet toeliet reeds een bepaald
oordeel over den toestand to vellos bevatte
het Nieuwsblad een artikel dat met
belachelijks opgeblazenheid over de zoc-
zegde zegepraal d»r katholieken pochte
en da bij onz* tegenstrevers gebruikdyke
geremiasklachten herbaalde over de gs
varea v&n den vooruitga»gter socialisten.
Wy bewaarden het stilzwijgen zoolang
da einduitslag onbekend bleef; maar nu
wij met zekerheid oordeelen kunnen, wil
len wij, op onze beurt, ook e@ns den toe
stand der politiek by onze Oosterburen be
schouwen.
Voor de laatste kiezingen was het groot©
Duitsche rijk onder de slavernij eener
meer lerbeid bestaande uit een zeer mach
tig en onaantastbaar katholiek centrum,
destijds de machtigstigste partij in den
Reichstag, en de protestantisch® behouds-
gezinden van twee verschillende tinten,
samen 206 leden op 397 zonder te rekenen
dat de Poloneezen, 20 in getal, gewoonlijk
met deze aebteruitstrevende partijen stem
den.
In Duitschland noemde men dat den
blauwzwarten blak en deze werd door het
volk zoozeer verafschuwd als hier de ka
tholieken en wel om dezelfde reden; het
was ook de partij der groote landbezitters;
de partij der altijd klimmende inkomrech-
tea en andere belastingen, de partij van
het duur leven dus. Daarenboven was die
blauwzwarten blok ook de partij van den
oorlog en was bij altijd gereed het lands
bestuur tot overmoedige uitdagingen tegen
andere volkeren en tot krijgjsuitgaven aan
te hitsen. Men was er zoo moede van go
worden als men het. bier van do katholie
ken ook geworden is.
Ook besloten d partijen der linkerzijde
al hunne krachten te wijden aan het om
verwerpen der gehate behoudsgezinds
meerderheid. Reeds na de kiezing®n van
den eersten keer kon men b slatiren dat
er mogelijkheid was zulke» uitslag te be
komen indien er met vereende krachten
gestreden werd.
Daar werd dan ook, voor de ballott.ee
ringen iets als een kartel gesloten natio
naal, liberalen en radikalen hielpen zoo
veel zij konden de socialisten, die reeds
veld hadden gewonnen, daar waar deze
Wat is nog altijd het stokpaardje der
klerikalen? De godsdienst.
Waarmede schermen zij nog altijd in
hunne gazetten om den buitenmensch van
ons af te keeren? Met de religie.
Wij bestrijden den godsdienst, wij be
kampen de priesters en daarom mag,
volgens de klerikalen, niemand voor de
liberalen stemmen.
Laat ons daarover wat praten en ons de
twee volgende vragen stellen. 1° Bestrij
den wij den godsdienst? 2’ bekampem wij
de priesters?
Kortweg mag op de eerste vraag geant
woord worden Neen! Werd de religie
aangeleerd, zooals zij het zou dienen te
wezen, enkel steunend op naastenliefde en
broederlijkheid; was ze enkel de toepas
sing van wetten berustend op ontegen
sprekelijke waarheden; was ze enkel het
trouwe volgen dier leer verdraagzaamheid
die destijds door den Nazareër werd ver
kondigd; was de kerk geen toevluchtsoord
waai heimelijke in den grond verdorven
wezens met opene armen worden ontvan
gen omdat ze een klerikaalmasker dragen;
was de kerk geen winkel waar geloof en
sacramenten worden verkocht en versja-
cheld, waar dwazen voor geld de onzin
nigste kwakzalversremediën worden aan
geboden; was de predikstoel geen® politie
ke mcetiugtribuun, wi® zou er ooit aan
denken iets of wat tegen den waren
godsdienst te zeggen of te schrijven? Nie
mand voorwaar, maar wanneer de gods-
dienst aangewend wordt om het volk
dwass ,m onwetend te houden, om alle
verouderde vouroordeelen onder de onge
leerde massa in voege te houden in stede
van ze uit te roeien; wanneer de gods
dienst, dia door eenieder zou moeten
kunnen beoefend worden, a’s een kieswa-
pen gebruikt wordt en j'ist daarom door
veten niet meer kan beoefend worden, dan
is bet plicht voor al wie het goed meent
met de opbeuring van ons volk, dat volk
door het woord en de pen in te lichten; dan
is het plicht voor alle vrijzinnigen het te
beproeven den blinddoek weg te rukken
die bij zooveten nog het klaarzien der
waarheid benevelt.
Bekampen wij de priesters? Indien zij
het kleed dat zij dragen eerbiedigen en
zich alleen onledig hielden met bedrukten
en lijdenden te troosten, indien zij barm
hartigheid, verdraagzaamheid, eerbied
voor andersdenkenden, eendracht onder
de menschen aanpredikten en zelf hiervan
het voorbeeld gaven, wie zou er ooit aan
denken deu priester te bekampen? Maar de
hedendaagsche priester is niet meer te
vergel ken aan degene van over jaren.
Hij is honderdmaal meerwereldlijkmensch
en politiek burger dan priester; hij eischt
zyne inmenging in het politiek leven en
van dan af ook hebben wij het recht hem
als dusdanig vrank en vrij te bekampen.
Zij’ e handelwijze is overigens do grootste
oorzaak der onverschilligheid van velen
tegenover den godsdienst.
En inderdaad. De priester predikt poli
tiek, bestrijdt ons ideaal, bekampt en
belastert ons persoonlijk. Nauwelijks de
schoolbanken ontvlucht, denkend reeds
een heele vent te wezen hoe kleine jonge
hij er nog uitziet, wil hij in den predikstoel
aan groote menschen reeds de les spellen
en verre van zich om godsdienst te be
kommeren waagt hij zich reeds op politiek
terrein, ('t Is pas eenige dagen geleden
dat zoo’n jongsken hier reeds in zijn
sermoen over de kiezing sprak in vooruit
zicht van 2n Juni aanstaande. Die zal niet
te laat komen!) De priester schrijft politiek
hij hekelt onze eerlijke politieke bedoe
lingen; hij bestrijdt in zyn bladjes onze
betrachtingen, onze begeerten, onze wen-
schen, onze daden ten goede van het volk;
hij randt er or s aan en slingert ons de
grofste beleoligingen naar het hoofd. Hij
gaat ten huize der kiezers, bedriegt en
bedreigt er en schenkt er Judaspenningen
®m stemmen t® koopen. Hij is de beste, de
DRUKKER
josj&ph: ajkok.
Statiestraat, Oudenaarde
Atmoueen prijs 0 15 fr. per drukregel. - Rechterlijk® aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. - De annoncen artikelen
en mededelingen moeten vóór den Donderdag middag in h®t koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelmgen, bestemd voor
voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moiten door den schrijver o iderteekervl en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is
voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd
r befioudsgt zihden stonden en
door du socialisten evenzoo be
handeld. Zulke gepaste handelwijze leidde
tot den gewenschten uitslag de blauw
zwarte blok heeft het onderspit moeten
delven; hij beschikt maar ever ongeveer
180 stemmen meer, met inbegrip der
Polonezet), terwijl de blok der linkerzijde,
de blok Bassarman Bebel, zooals man gin
Ier zegt> er 203 telt..
Daar ue volstrekte meerderheid in den
R; ichstag minder is, beschikt deze blok
dus over de macht indien zijne leden hun
ne krachten op een gemeenschappelijk
programma vereenigen, hetgeen wel zoo
zal uitvallen.
Het vroeger onaantastbaar katholiek
centrum verliest twaalf zetels.
Deze partij vroeger, op zich alleen ge
nomen, de machtigste van den Reichstag,
telt er nu Wieden mie dan de socialisti
sche.
Het Nieuwsblad handelde dus wel wat
voorbarig toen het sprak van zegepraal
voor de katholieken; maar ’t is waar, op
de waarheid komt het voor dit blad niet
aan indian zijne snullen van lezers maar
den flauwen kost, dien het hun opdischt
inslikken.
De lessen welke volgen uit de duitsche
kiezingen zijn velerei eerst en vooral
leeren zij aan het keizerlijk bestuur welk
gevaar er in ligt tegen het volk te willen
regeeren, dan leeren zij, aan ons Belgen,
eens te meer de onwt erstaanbare macht
beseffen, welke ligt in de vereeniging der
krachten aller vooruitstrevende, aller an
tikatholiekè partijen; zij leeren ons dat,
indien de strijd met vereende krachten in
Duitschland den rotsvasten blauwzwarten
blok wist omver te werpen, dit zooveel
te gemakkelijker zal zijn voor wat hier in
ons land - o reeds verbrokelde katholieke
meerderheid geldt; zij zijn dus voor ons
eisne reden meer te hopen.
Deantijoodsche partij verloorin Duitsch
land het derde der zetels waarover zij
beschikte dit leert dat in onzen tijd de
vervolging der menschen om godsdienst
redenen immer ónmogelijker wordt en
dat is ook voor ons een verheugend voor
teekyu en zou voor de katholieken een o
heilzame les moeten wezen.
Ligt er nu wel een gevaar daarin de
socialisten zoo machtig veel vooruitgang
deden; dat zij 57 zetels wonen? Neen, want
alleen zijn zij niet talrijk genoeg om hun
wil door te drijven.
.u.i'.n.«jil.ïir. r i - - - - -.-o»>■■»-<*«