ff aarltetti F oor f'rijhetn foot en en i^ecntl Ons Praatje Zaterdag 3 Februari 1912 N° 3 Derde Jaargang De kiezinsen in Duitschland i ;iö,i wtr lea VERKOOPER E&aeicr Verstrjsete. Valkestraat, Nieuport PRIJS PER NUMMER 5 centiemen Zonder i‘e twee andere partijen der link rzijde kunnen zij niets en dat juist laat aan de liberalen toe een overwegenden rol te spelen. Wat goed is in de strevingen dor socialisten, wat aanneemlijk is voor het welzijn van het. mindere volk, zal met de hulp der liberalen doorgedreven wor den, terwijl de overdrevene eischen door den matigenden invloed dierzellde libera len binnen de palen der redelijkheid zullen worden teruggebracht. Het Duitsche volk kan dus met gerust heid de toekomst inzien het is verlost van degene die Let zoolang gekneveld hielden. Ook voor ons, Belgen, zal de dag der verlossing weldra aanbreken, want hier ook, als in Duitschland, strijden alle vrij zinnige partijen met vereende krachten en hier ook dus mogen zy eenen gunstigen uitslag verwachten. ABONNEMENT 2,öO franfeL jaar op voorhand betaalbaar Toen de kiesstrijd in Duitschland loj volop aan den gang was; toen er nog talryke ballotteeringen moesten plaats grijpen, wat niet toeliet reeds een bepaald oordeel over den toestand to vellos bevatte het Nieuwsblad een artikel dat met belachelijks opgeblazenheid over de zoc- zegde zegepraal d»r katholieken pochte en da bij onz* tegenstrevers gebruikdyke geremiasklachten herbaalde over de gs varea v&n den vooruitga»gter socialisten. Wy bewaarden het stilzwijgen zoolang da einduitslag onbekend bleef; maar nu wij met zekerheid oordeelen kunnen, wil len wij, op onze beurt, ook e@ns den toe stand der politiek by onze Oosterburen be schouwen. Voor de laatste kiezingen was het groot© Duitsche rijk onder de slavernij eener meer lerbeid bestaande uit een zeer mach tig en onaantastbaar katholiek centrum, destijds de machtigstigste partij in den Reichstag, en de protestantisch® behouds- gezinden van twee verschillende tinten, samen 206 leden op 397 zonder te rekenen dat de Poloneezen, 20 in getal, gewoonlijk met deze aebteruitstrevende partijen stem den. In Duitschland noemde men dat den blauwzwarten blak en deze werd door het volk zoozeer verafschuwd als hier de ka tholieken en wel om dezelfde reden; het was ook de partij der groote landbezitters; de partij der altijd klimmende inkomrech- tea en andere belastingen, de partij van het duur leven dus. Daarenboven was die blauwzwarten blok ook de partij van den oorlog en was bij altijd gereed het lands bestuur tot overmoedige uitdagingen tegen andere volkeren en tot krijgjsuitgaven aan te hitsen. Men was er zoo moede van go worden als men het. bier van do katholie ken ook geworden is. Ook besloten d partijen der linkerzijde al hunne krachten te wijden aan het om verwerpen der gehate behoudsgezinds meerderheid. Reeds na de kiezing®n van den eersten keer kon men b slatiren dat er mogelijkheid was zulke» uitslag te be komen indien er met vereende krachten gestreden werd. Daar werd dan ook, voor de ballott.ee ringen iets als een kartel gesloten natio naal, liberalen en radikalen hielpen zoo veel zij konden de socialisten, die reeds veld hadden gewonnen, daar waar deze Wat is nog altijd het stokpaardje der klerikalen? De godsdienst. Waarmede schermen zij nog altijd in hunne gazetten om den buitenmensch van ons af te keeren? Met de religie. Wij bestrijden den godsdienst, wij be kampen de priesters en daarom mag, volgens de klerikalen, niemand voor de liberalen stemmen. Laat ons daarover wat praten en ons de twee volgende vragen stellen. 1° Bestrij den wij den godsdienst? 2’ bekampem wij de priesters? Kortweg mag op de eerste vraag geant woord worden Neen! Werd de religie aangeleerd, zooals zij het zou dienen te wezen, enkel steunend op naastenliefde en broederlijkheid; was ze enkel de toepas sing van wetten berustend op ontegen sprekelijke waarheden; was ze enkel het trouwe volgen dier leer verdraagzaamheid die destijds door den Nazareër werd ver kondigd; was de kerk geen toevluchtsoord waai heimelijke in den grond verdorven wezens met opene armen worden ontvan gen omdat ze een klerikaalmasker dragen; was de kerk geen winkel waar geloof en sacramenten worden verkocht en versja- cheld, waar dwazen voor geld de onzin nigste kwakzalversremediën worden aan geboden; was de predikstoel geen® politie ke mcetiugtribuun, wi® zou er ooit aan denken iets of wat tegen den waren godsdienst te zeggen of te schrijven? Nie mand voorwaar, maar wanneer de gods- dienst aangewend wordt om het volk dwass ,m onwetend te houden, om alle verouderde vouroordeelen onder de onge leerde massa in voege te houden in stede van ze uit te roeien; wanneer de gods dienst, dia door eenieder zou moeten kunnen beoefend worden, a’s een kieswa- pen gebruikt wordt en j'ist daarom door veten niet meer kan beoefend worden, dan is bet plicht voor al wie het goed meent met de opbeuring van ons volk, dat volk door het woord en de pen in te lichten; dan is het plicht voor alle vrijzinnigen het te beproeven den blinddoek weg te rukken die bij zooveten nog het klaarzien der waarheid benevelt. Bekampen wij de priesters? Indien zij het kleed dat zij dragen eerbiedigen en zich alleen onledig hielden met bedrukten en lijdenden te troosten, indien zij barm hartigheid, verdraagzaamheid, eerbied voor andersdenkenden, eendracht onder de menschen aanpredikten en zelf hiervan het voorbeeld gaven, wie zou er ooit aan denken deu priester te bekampen? Maar de hedendaagsche priester is niet meer te vergel ken aan degene van over jaren. Hij is honderdmaal meerwereldlijkmensch en politiek burger dan priester; hij eischt zyne inmenging in het politiek leven en van dan af ook hebben wij het recht hem als dusdanig vrank en vrij te bekampen. Zij’ e handelwijze is overigens do grootste oorzaak der onverschilligheid van velen tegenover den godsdienst. En inderdaad. De priester predikt poli tiek, bestrijdt ons ideaal, bekampt en belastert ons persoonlijk. Nauwelijks de schoolbanken ontvlucht, denkend reeds een heele vent te wezen hoe kleine jonge hij er nog uitziet, wil hij in den predikstoel aan groote menschen reeds de les spellen en verre van zich om godsdienst te be kommeren waagt hij zich reeds op politiek terrein, ('t Is pas eenige dagen geleden dat zoo’n jongsken hier reeds in zijn sermoen over de kiezing sprak in vooruit zicht van 2n Juni aanstaande. Die zal niet te laat komen!) De priester schrijft politiek hij hekelt onze eerlijke politieke bedoe lingen; hij bestrijdt in zyn bladjes onze betrachtingen, onze begeerten, onze wen- schen, onze daden ten goede van het volk; hij randt er or s aan en slingert ons de grofste beleoligingen naar het hoofd. Hij gaat ten huize der kiezers, bedriegt en bedreigt er en schenkt er Judaspenningen ®m stemmen t® koopen. Hij is de beste, de DRUKKER josj&ph: ajkok. Statiestraat, Oudenaarde Atmoueen prijs 0 15 fr. per drukregel. - Rechterlijk® aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. - De annoncen artikelen en mededelingen moeten vóór den Donderdag middag in h®t koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelmgen, bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moiten door den schrijver o iderteekervl en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd r befioudsgt zihden stonden en door du socialisten evenzoo be handeld. Zulke gepaste handelwijze leidde tot den gewenschten uitslag de blauw zwarte blok heeft het onderspit moeten delven; hij beschikt maar ever ongeveer 180 stemmen meer, met inbegrip der Polonezet), terwijl de blok der linkerzijde, de blok Bassarman Bebel, zooals man gin Ier zegt> er 203 telt.. Daar ue volstrekte meerderheid in den R; ichstag minder is, beschikt deze blok dus over de macht indien zijne leden hun ne krachten op een gemeenschappelijk programma vereenigen, hetgeen wel zoo zal uitvallen. Het vroeger onaantastbaar katholiek centrum verliest twaalf zetels. Deze partij vroeger, op zich alleen ge nomen, de machtigste van den Reichstag, telt er nu Wieden mie dan de socialisti sche. Het Nieuwsblad handelde dus wel wat voorbarig toen het sprak van zegepraal voor de katholieken; maar ’t is waar, op de waarheid komt het voor dit blad niet aan indian zijne snullen van lezers maar den flauwen kost, dien het hun opdischt inslikken. De lessen welke volgen uit de duitsche kiezingen zijn velerei eerst en vooral leeren zij aan het keizerlijk bestuur welk gevaar er in ligt tegen het volk te willen regeeren, dan leeren zij, aan ons Belgen, eens te meer de onwt erstaanbare macht beseffen, welke ligt in de vereeniging der krachten aller vooruitstrevende, aller an tikatholiekè partijen; zij leeren ons dat, indien de strijd met vereende krachten in Duitschland den rotsvasten blauwzwarten blok wist omver te werpen, dit zooveel te gemakkelijker zal zijn voor wat hier in ons land - o reeds verbrokelde katholieke meerderheid geldt; zij zijn dus voor ons eisne reden meer te hopen. Deantijoodsche partij verloorin Duitsch land het derde der zetels waarover zij beschikte dit leert dat in onzen tijd de vervolging der menschen om godsdienst redenen immer ónmogelijker wordt en dat is ook voor ons een verheugend voor teekyu en zou voor de katholieken een o heilzame les moeten wezen. Ligt er nu wel een gevaar daarin de socialisten zoo machtig veel vooruitgang deden; dat zij 57 zetels wonen? Neen, want alleen zijn zij niet talrijk genoeg om hun wil door te drijven. .u.i'.n.«jil.ïir. r i - - - - -.-o»>■■»-<*«

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1