4 sit a wlfefe Foor Vrijheid a 1BW en Hecht! ^oor H aarheid en f^rede! rC B Ml Jp te Ons Praatje Zoogezegde geloofsverdediging 1 N® 37 4 -4* 1/av z t@.SS >..44^ W' Zaterdag 14 September 1912 r» i mm u i Derde .Jaargang Pl J fl |j IF 1 SK* VERKOOPER Pieter Werstraete, zoon Valkestraat, Nieuport fêsj ,K DRUKKER HAECK Statiestraat, Oudenaarde PRIJS PER NUMMER 5 centiemen -/* telès De vacantien loopen op hun eindje en, met bedrukte weer dat wij genieten, wen schen velen dat het schoolgaan reeds her nam. Daarover juist hebben wij ’f, vandaag Over de goede school Want voor 'Ie ouders stelt zich bier ecus j te meer het belangrijke vraagstuk aan i welke school zullen wij onze kinderen toe- I vertrouwen? Van de oplossing dier vraag kan gansch de toekomst van een kind afhangen Hoevele ongelukkigen zijn er inde! daad niet, die in ’t leven als over wonnen doorgaan, omdat zij in hunne jeugd meesters hadden beneden hunne taak? En die taak is zoo grootsch, zoo edel! De school moet een waar nationaal programma bezitten, bekwaam om door dat programma het kind eene voldoende ontwikkeling te schenken, om het te lee ren leert n, om zijn initiatief op te wekken, om het lust tot eigen studie in te boezemen om het voor te bereiden tot het werkelijk leven der samenleving, waarin het onder wijs, in alle vakken, een overwegende rol speelt. Welke scholen beantwoorden aan die vereischten? Onbetwistbaar de officieele scholen de gemeentescholen met gediplo meerde onderwijzeressen en onderwijzers, de middelbare scholen met hunne gediplo meerde leeraars en leeraressen, de staats- atheneums en zoo voorts. Die scholen hebben een officieel pro gramma dat de kinderen op den waren weg van den vooruitgang in de samenle ving brengen zal. De werk en ambachts man met zijn lager onderwijs, dat hern boven diegenen stellen zal wieronderricht onvoldoende was, dat hem beter loon zal doen toekennen, dat bij hem de zucht naar meer kennis naar vakonderricht zal doen ontstaan. Het middelbaar onderwijs dat den jongeling zijn maatschappelijken toe stand zal verzekeren ’t zij in handel en nijverheid, ’t zij als staatsbediende. liet zal het jonge meisje opleiden tot eene geleerde vrouw, even ontwikkeld als den man, bekwaam hem ter zijde te staan in den strijd des levens en haar niet als eene ondergeschikte doen doorgaan. ’t Zal bij ’t meisje de ware gevoelens opwekken, die haar later als vrouw en als moeder zoo onontbeerlijk zijn. En wie zich tot hoogere studiën bestemd en een officieel lager en middelbaar onderwijs Onder voorwendsel van geloofsverdediging gaat zekere zwartgerokte krabbelaar in bet Nieuwsblad voort met persoonlijke aanvallen tegen den gewaanden sc rijver van deze onder onze artikels waarin er over wetenschap gespro ken wordf; hij laat ook niet na altijd maar voort de waarheid te verdraaien om te doen gelooven dat wij ons eigen tegenspraken en ons alzoo, bij de onwetende snullen, voor dommerikken te doen doorgaan en, naar gewoonte, stampt hij openslaande deuren in zonder op onze tegen werpingen te antwoorden. Met zulke menschen kan men niet redetwisten; men walgt van hunne trouweloosheid. Gemelde krabbelaar beweert dat wij, op wetenschappelijk gebied, door hem deerlijk geklopt werden. Wij laten het oordeel daarover gerust aan de meest ontwikkelle onder onze geeerde lezers en wij vreezen bet niet Dat. onze tegenstrever onze artikelen onveranderd tegenover de zijne in eene zelfde brochuur late verschijnen indien hij ons waarlijk geklopt heeft zooals hij het beweert, zal dat de beste geloofsverdediging zijn. Maar wij wedden dat hij niet durven zal. Wij hadden hem uitgedaagd te bewijzen, door de teksten onzer artikelen, dat wij ons eigen tegengesproken hadden. Alwat hij vindt om deze uitdaging te beantwoorden is het volgende Handelende over de zelfwording of généralion spontanée houdt hij staande (zoo zegt hij van ons) in zijn nummer van zaterdag 17 Oogst, 2“ bladz., 3’ kolom dat de geleerden door natuurkundige of scheikundige middels de eitjes van zeeëgels hebben kunnen doen ontwik kelen zonder toedoen dhr zaaddiertjes van bet mannetje en reeds in de 4e kolom van diezelfde bladzijde zegt hij Het Nieuwsblad bewijst dat men tot hiertoe niet heeft kunnen bestatigen dat een levend wezen op de wereld verschenen is, zonder dat hel voortkwam van een ander levend wezen. Welnu, neen, men heeft dat nooit kunnen bestatigen, en wij hebben nooit het tegendeel beweerd. Daarin vindt hij tegenspraak! Dat bewijst evenwel niet voor zijn leiden zal. Kan men van een blinde vergen dat hij aan iemand de kleuren leert of leere schilderen? Kan menaanvaderlandsloozen vragen dat zij van onze kinderen toekom stige burgers zouden maken? Kan men van iemand eischen, die ’t wereldsch leven niet kent, dat hij onze kinderen wapene voor den levensstrijd? ’t Is even onmogelijk als de maan met de handen uit de wolken grijpen en wie zijn kroost lief heeft begrijpe dat het zijn eerste en heiligste plicht is te denken aan de toekomst van zijn kind. Die zal, vrij van allen dwang of vooroordeel, bewust van de zware verantwoordelijkheid die op hem drukt, geen oogenblik aarzelen de officieele scholen te verkiezen. ABONNEMENT Ü,0O franlt per jsisix* op voorhand betaalbaar heeft genoten zal zich dra in de staatsathe neums thuis gevoelen, wantofficieel lager, middelbaar en hooger onderwijs, ’t is een keten met drie schakels, ’t is den wel afgebakenden weg tot eene heerlijke toe komst. Hun programma beantwoordt volkomen aan alle vereischten; ’t wordt herzien en verbeter! en voltedigd. Het onderwijs wordt er stipt gegeven, ’t is toegankelijk voor iedereen en voldoet aan alle wen schen; ’t staat onder ’t officieel toezicht van den staat en niemand zal toch kunnen of durven beweren dat ons klerikaal gou vernement zou gedoogen dat in d’officieele scholen iets worde onderwezen of gezegd dat tegenstrijdig is met hare beginselen en hare opvatting. En dan de leerkrachten? Beschouwt de vrije scholen. ’t Zijn mannen en vrouwen, opgesloten tusschen de kloostermuren soms sinds hunne prilste jeugd, niets kennende van ’t leven, de lijdzame onderdanigheid als de grootste deugd beschouwend, dood voor hunne familie, voor wie de ziel van ’t kind immer een gesloten boek blijft, die als vaderland slechts de kerk en haar opperhoofden erkennen. De maatschappij zijn ze ontvlucht, ze behooren tot eene andere maatschappij die de onze haat en bestrijdt om ze te overmeesteren, ’t Zijn mannen komend uit zoogezegde normaal scholen, ware fabrieken van diplomas, ja, ’t zijn wel eens mannen wier eigen onder wijs dikwijls onvoldoende is en die, moes ten ze den struggle for life aangaan vaak zouden tekort schieten. Van d’ongediplo meerde leerkrachten, van vreemde kloos terlingen, die, o bittere spotterij, onze kinderen tot ware vaderlandsche vrouwen vlaamsche moeders, fiere vlaamsche ke rels zouden moeten opbrengen, spreken we zelfs niet. Wat hemelsbreed verschil, met d’offi cieeie scholen, de Ware goede. Meesters en onderwijzeressen; vindt ge daar gedi plomeerd, met zorg voorbereid tot het plichtsvol vervullen der edele taak waar toe zij geroepen zijn, ’t Zijn menschen, die de wereld met zijn vreugde en zijn kommer en zijn zorgen kennen; ’t zijn vrouwen, die zelf moeder zijnde, hun hart vol liefde voor kinderen voelen kloppen; ’t zijn va ders, bekommerd om de toekomst van hun eigen kroost, die den levensstrijd doorleefd hebben, die ’t karakter van het kind zul len bestudeeren en het brengen op ’t ware pad dat hun tot een eervolle toekomst ver.-Gr.d, en indien zijne redeneeringen zoojuist, zijn wanneer hij over zijn geloof spreekt, dan beklagen-wij het eons te meer, dat arm geloof, zulkei; armzaligen kampioen te hebben. Zitd hij dan niet de slimmerik, dat een wezen dat zich ontwikkelt uit. een eitje, zelfs zonder toedos n -an de mannelijke zaaddiertjes, toch van een ander levend wezen voortkomt, namelijk het wezen lat het eitje voortbracht? Of weet hij misschien niet dat een zeeëgel een levend wezen is? ’t Is waarlijk droevig tijd en inkt te moeten verliezen om op zulke kinderachtigheden te antwoorden en wij doen bet alleen omdat wij weten dat onze trouwelooze tegenstrever wel in staat is, indien wij hem, uit geringschatting, zonder antwoord hadden gelaten, te beweren dat hij ons tot. zwijgen verplicht had door zijne verpletterende wetenschap. Eene andere trouweloosheid begaat hij, in zijn zelfde artikel, toen hij zegt dat staande gehouden hebben daf uit de wetten der natuurlijke weten schap niets ten voordeele maar ook niets ten na- deele van het katholiek geloof kan afgeleid wor den; an belooft ons deze bekentenis onder den neus te wrijven wanneer wij later met opwerpin- gen tegen den godsdienst, getrokken uit de natuurlijke wetenschappen, zouden afkomen. Dat is weder verdraaing van onze wmorden wij hebben geschreven en herhaald dat het al of niet bestaan van God op wetenschappelijken grond noch bewezen noch geloochend kan worden; dat is alles en dat is heel iets anders dan hetgeen onze tegenstrever ons wil doen zeggen; hij moet het wel weten. Het dogma van het bestaan vau eenen God is niet gansch het katholiek geloof en zekere andere dogma’s van dit laatste kunnen zeer betwistbaar zijn op wetenschappelijken grond zonder dat dit iets te maken heeft met het vraagstuk van het al of niet bestaan van God. Wij begrijpen wel de taktiek van onzen tegen strever de snullen die het Nieuwsblad alleen lezen zullen toch zijne leugens gelooven en den ken dat wij waarlijk de bekentenis zouden gedaan hebben welke hij ons ten onrechte onder de pen legt. Zulk volksbedrog is alledaagsche munt bij de katholieken. Arm geloof toch dat. door zulke oneerlijke middelen moet verdedigd worden! In de rest van zijn lang artikel gebruikt dezelf de krabbelaar 103 regels om de entropiewet uit te leggen en alzoo, daar gelaten de persoonlijke aanvallen, juist hetzelfde te leeren aan zijne lezers dan helgenë wij aan de onze den 31 Oogst in twintig regels konden herinneren. Zooals bij het deed voor wat de proefnemingen van Pasteur aangaat, stampt hij dus weder eene openslaande deur in. Dit belet, hem echter niet zijne vroegere besluitselen te herhalen zonder iets bij zijne vroegere bewijsvoering te voegen en zi nder het minste gewag Ie maken van onze tegenwerpin gen, namelijk deze rakende de niet toepasse lijkheid van de entropiewet op een heelal onein dig in de ruimte en dus eene oneindige hoeveel heid energie bevattende en deze welkede geleerde Jean Becquerel gedaan heeft in het door ons aangehaald artikel L’évolution de la matière et des mondes. Annoneenprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen, bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. EjLhiflv ■y-. kwj h. 1 •v tJ Sir i .•Slfw f I d! V /c T.^ SSffiüKS &s ‘-7Ï ■\i i] S aö'f 'K y A’ 4'<i‘ -«iir- I V.J f a rtx'* I 'y.:ï/ "k‘J B irJ’3 r SS**- o i z» fy IWu 4? M -43 NIEUPORTenKANTC N S

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1