gg s tl wr I oor Vrijheid en tlechl! WA i W I 1 Ié V rede: "HM iVaarheid en fe .fe Wi t Onze Roomscli-Kalholieken Kerk f N A wl t oor 1 Derde Jaargang Zaterdag 21 September 1912 gvV. Lourdes Het roode schrikbeeld No 38 Ij I Ï1 J I r« r;h 7T- Bil ”Mj- VERKOOPER Pietei’ Verstraete, zoon Valkestraat, Nieuport ABONNEMENT 22,00 franR per jaar op voorhand betaalbaar j a 37.-7- -.> RS A DRUKKER JOSEPH HA.ECK Statiestraat, Oudenaarde Hieronder de vertaling van eenige wel onderrichte regels geschreven door een algemeen bekende fransche katholiek, M. Guy de Cassagnac. Commentariën zonder overbodig zijn Van jaar tot jaar, smijt men Lourdes ’t onderste boven, on ■’er voorwendsel van ze te verbeteren of ze te verfraaien, en degene die, zooals wij, sedert bijna dertig jaren er regelmatig den weg van herne men, herkennen niet meer in die bad stad waar de hoofdkerk oprijst als een schitterend casino glinsterend van electrische lampen of van mozaïeken het somber en vroom heiligdom waar, op de door den rook der waskaarsen zwart geworden rots, de oogen dier ziel eene verzwondene blankhei I zochten. De Grot plooit onder de vracht en schijnt genade te vragen aan de menschen die haar in kwaad teruggeven al het goede PRIJS PER NUMMER 5 centiemen Sedert Albertus en Isabella van heilige nagedachtenis, is ons weleer zoo vrijzinnig land, het vaderland der Kerels, der Klau waards en der Geuzen, integendeel een der meest verachtende gewesten van Europa geworden en tevens het Luilekkerland van pastoors, paters en nonnen. Twee landen in de wereld hebben in den loop der tijden hetzelfde historische ver- - ID zij zoeken bij die klas der samenleving een haat te doen indringen voor de volksklas. En, zijn er onbetwistbaar te betreuren gebeurtenissen in ’t verschiet, aan wie de schuld? Aan de klerikalen en aan hen alleen! Breekt ditmaal de werkstaking los, grootscher talrijker en langduriger mis schien dan ooit, dan is het geenszins om eene kwestie van loon, noch om betere werKregeling. Aan die wenschen van de arbeidende massa werd in de mate van ’t mogelijke en gezien den duurderen levens tijd overal voldoening gegeven, ’t Is om een politiek recht te veroveren, ’t is om ’t voorrecht waardoor de klerikalen meester blijven al minderheid zijnde, uit ’s lands wetten te doen verdwijnen, dat de volks klas den laatsten stap wil wagen. Zullen handel en nijverheid er groote schade door lijden; zal voorden kleinhan del een tijdperk van worsteling tusschen leven en dood aanbreken; vallen er slacht offers zooals altijd, dan draagt de koppige klerikale regeering daarvan alleen de volle verantwoordelijkheid. Sedert jaren en jaren wordt het alge meen stemrecht als een politiek ideaal door de socialisten beschouwd en betracht. Ook de liberale partij is die rechtvaardige hervorming bijgetreden en eisoht ze thans meer dan ooit om een einde te stellen aan bedrog en onrecht. De regeering gevoelt en ziet dat het geduld ten einde is; zij weet dat de wer- kersklas geene ontberingen ontziet; zij weet dat sommige klerikalen zelf het al gemeen stemrecht genegen zijn, en toch blijft zij volharden in hare koppige stijf hoofdigheid. ’t Is alsof ze ’t dreigende onweer zocht en zich zou verheugen brak het los. En daarom komen de klerikale gazetjes eens te meer voor den dag met het roode schrikbeeld, en dreigen met het vuur dat zij zelf zullen ontstoken hebben. IW Nu de klerikalen zich beginnen te over tuigen dat de volksklas, bewust van hare macht, zich bereidt tot opofferingen en ontberingen van haar politiek recht te veroveren, komen ze eens te meer met bet roode schrikbeeld voor den dag. Langs den eenen kant vallen ze in aan bidding voorden kleinhandelaar en wijzen er op hoe de volksklas door hare instellin gen van verbruik zich meer en meer als partij versterkt. Ze schilderen in donkere kleuren den mo ielijken toestand af van den middenstand en leggen zijn onder gang op 'ten rug der socialis*en, die alles doo ien met hunne coöperatieven. Langs een anderen kant willen zij den kleinhandelaar doen gelooven dat bij eene onmetelijke schade zal lijden, indien de werkstaking uitbreekt. Wanneer de socialisten alles in hunre samenwerkende maatschappijen gaan aan- koopen, dan is dit laatste onbetwistbaar een onzin. Iemand zwart maken is niet moeielijk doch’t ware verstandiger eerst te zien of men zelf wel wit is. Lijdt den kleinhande laar der groote steden schade alleen door de socialistische coöperatieven? Volstrekt niet! De klerikalen hebben te ras ingezien dat gansch de werkersklas hen in politiek opzicht zou ontsnappen; ze gaven wel den brui aan den kleinhandel en aarzelden geen oogenblik op hunne beurt coöperatie ven als bakkerijen, herbergen, apotheke- rijen, winkels van eetwaren en zoo meer te stichten. Zij lachen wel met den klein handelaar wanneer deze huilt en tiert, omdat de kloosters hem zoo’n doodende concurrentie aandoen. En beminden zij den bakker en den winkelier en den her bergier wanneer zij door de staatsambte naren ook samenwerkende maatschap pijen lieten stichten, ja zelfs aanmoedig- den, wijl zij vreesden dat in de groote steden de staatswerklieden zich bij de socialisten zouden gaan bevoorraden? Is het op den buiten beter gesteld? In ’t geheel niet en de handelaars in meststoffen en zoo voorts weten ei van te spreken, of die menschen nu klagen of niet, daarom bekommeren zij zich bitter weinig, hun doel, dit is door hunne bonden landman en werkman in hunne macht houden is toch bereikt. De liefde, de genegenheid die zij voor den middenstand koesteren istotaal valsch; 11W De kroon op dit alles werd vóór eenige dagen gezet door den zeer eerwaarden heer pastoor deken van Visé(tusschen Luik en Maastricht). Die. eerbiedwaardige kiesdraver zat in het naburig Waalsch dorpje Saint Remy (900 inwoners) een politiek feestmaal voor, dat in de open lucht op een grasplein van het nonnenklooster plaats had. In ’t begin dier smulpartij begon het eensklaps duchtig te regenen. Wat deed de zeer eerwaarde heer deken? Hij gaf de toelating om het banket in de kerk voort te zetten. Alleen werd het Heilig Sacra ment uit het tabernakel op ’t altaar eerst verwijderd en naar de pastorij in veiligheid gebracht! Van 3 1/2 tot 6 1/2 uren werd in de kerk van St-Remy gesmuld en ge dronken buik-sta bij op kosten der zege vierende clericale partij. Aan geestdriftige politieke toespraken en heildronken was er natuurlijk geen gebrëk. En het clericaal dagblaadje van Visé, dat de onvoorzichtigheid beging een relaas van die aandoenlijke kerkelijke plechtig heid af te kondigen, vertelt zonder blozen, ja met fierheid, al die bijzonderheden van het politiek feestmaal. Hoe zou Jezus Christus staan kijken, indien hij weer op aarde verscheen en zag wal de papen van zijnen godsdienst hebben gemaakt minder dan 2000 jaar na zijne kruisiging op Golgotha! --- z Oi tel J y £■-’3 wiw-a y F*' w hrM iW-'; JR '..Xi?. W. schijnsel aangeboden het Bohemen van Jan Hus en Ziska en het Vlaanderen van Breidel, de Coninc, de beide Artevelden, Marnix en den Prins van Oranje. Na de zestiende eeuw hebben er de Inquisitie en de Jezuïeten den ouden vrij- heidsdorst gestikt en een ellendig geestelijk verval bewerkt, waar men heden nog de bittere vruchten van smaakt. En al wie, trachtte ons uit dat verval te redden, werd onmeedoogend gestraft door onzen stinkenden ondank! Keizer Jozef II evenals Willem I. Terwijl Frankrijk in 1789 de Groote Omwenteling bewerkte, die de gelijkheid aan de onderdrukte volkeren.van Europa bracht, vierden wij onze beschamende Brabantsche Omwenteling tegen de heil zame hervormingen van Jozef II. En in 1830 gaven wij eene nieuwe uit gave dier clericale omwenteling onder de aanhitsing en leiding derzelfde mannen de Roomsch-katholieke geestelijken. Sedert 1830 zijn die heeren meer dan ooit onze bazen in ons gezegend landeken. Krachtens onze onsterfelijke Grondwet worden zij door den Staat betaald om hem te ondermijnen en onmachtig te maken. En zij verrichten dat heilig werk in gewe ten. Hunne wapens zijn tegen alles bestand. Zl gebruiken het geloot en desacramenten als middels om hunnen politieken winkel aan ’t draaien te houden. In den biechtstoel weigeren zij de abso lutie aan al wie niet bukken wil op staat kundig gebied het lezen van een liberaal dagblad,Let stemmen voor eenen liberalen candidaat, hot lid zijn van eene liberale maatschappij, het bezoek eener liberale herberg, het koopen bij een liberalen bak ker of vleeschhouwer, dat zijn nu de dood zonden geworden in België. Inden biechtstoel worden ook d kinde ren tegen hunne oudersende huisvrouwen tegen hunne echtgenooten opgehitst; ja zekere biechtvaders geven aan hunne vrouwelijke biechtkinderen den raad zich van hunne echtelijke plichten tegenover hunne mannen niet te kwijten, zoolang dezen het abonnement op hun liberaal dagblad niet opzeggen of weigeren voor de clericale lijst te stemmen. Wat den preekstoel betreft, die dient in elke mis als spreektribune voor eene poli tieke meeting, waarvan de verkiezingen, de socialisten, de vrijmetselaars, enz., scheringen inslag zijn geworden. l te - I uuMücupijga Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en mededéeliiigen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeehngen, bestemd V001 voor hat Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is -- IP w ---- Annoneenprijs 0,15 fr. per drukregel. hat Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden, voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. lil a b» r ‘jJ I •Se; ■:b- ©KWJSBÏ <r—W8i LAïï ,-S 22; -ft-i W! /Wf r, Mid fcJi 2 I I J i d w ril ''S t ■'yA'A; Si IN~>- IEUPORTenKANTO ■L

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1