gg
s
tl
wr
I oor Vrijheid en tlechl!
WA
i W
I
1
Ié
V rede:
"HM
iVaarheid en
fe
.fe
Wi
t
Onze Roomscli-Kalholieken Kerk
f N
A wl
t oor
1
Derde Jaargang
Zaterdag 21 September 1912
gvV.
Lourdes
Het roode schrikbeeld
No 38
Ij
I
Ï1
J
I
r«
r;h
7T-
Bil ”Mj-
VERKOOPER
Pietei’ Verstraete, zoon
Valkestraat, Nieuport
ABONNEMENT
22,00 franR per jaar
op voorhand betaalbaar
j
a 37.-7-
-.>
RS
A
DRUKKER
JOSEPH HA.ECK
Statiestraat, Oudenaarde
Hieronder de vertaling van eenige wel
onderrichte regels geschreven door een
algemeen bekende fransche katholiek, M.
Guy de Cassagnac. Commentariën zonder
overbodig zijn
Van jaar tot jaar, smijt men Lourdes
’t onderste boven, on ■’er voorwendsel van
ze te verbeteren of ze te verfraaien, en
degene die, zooals wij, sedert bijna dertig
jaren er regelmatig den weg van herne
men, herkennen niet meer in die bad
stad waar de hoofdkerk oprijst als een
schitterend casino glinsterend van
electrische lampen of van mozaïeken
het somber en vroom heiligdom waar, op
de door den rook der waskaarsen zwart
geworden rots, de oogen dier ziel eene
verzwondene blankhei I zochten.
De Grot plooit onder de vracht en
schijnt genade te vragen aan de menschen
die haar in kwaad teruggeven al het goede
PRIJS PER NUMMER
5 centiemen
Sedert Albertus en Isabella van heilige
nagedachtenis, is ons weleer zoo vrijzinnig
land, het vaderland der Kerels, der Klau
waards en der Geuzen, integendeel een der
meest verachtende gewesten van Europa
geworden en tevens het Luilekkerland van
pastoors, paters en nonnen.
Twee landen in de wereld hebben in den
loop der tijden hetzelfde historische ver-
- ID
zij zoeken bij die klas der samenleving een
haat te doen indringen voor de volksklas.
En, zijn er onbetwistbaar te betreuren
gebeurtenissen in ’t verschiet, aan wie de
schuld? Aan de klerikalen en aan hen
alleen!
Breekt ditmaal de werkstaking los,
grootscher talrijker en langduriger mis
schien dan ooit, dan is het geenszins om
eene kwestie van loon, noch om betere
werKregeling. Aan die wenschen van de
arbeidende massa werd in de mate van ’t
mogelijke en gezien den duurderen levens
tijd overal voldoening gegeven, ’t Is om
een politiek recht te veroveren, ’t is om ’t
voorrecht waardoor de klerikalen meester
blijven al minderheid zijnde, uit ’s lands
wetten te doen verdwijnen, dat de volks
klas den laatsten stap wil wagen.
Zullen handel en nijverheid er groote
schade door lijden; zal voorden kleinhan
del een tijdperk van worsteling tusschen
leven en dood aanbreken; vallen er slacht
offers zooals altijd, dan draagt de koppige
klerikale regeering daarvan alleen de
volle verantwoordelijkheid.
Sedert jaren en jaren wordt het alge
meen stemrecht als een politiek ideaal
door de socialisten beschouwd en betracht.
Ook de liberale partij is die rechtvaardige
hervorming bijgetreden en eisoht ze thans
meer dan ooit om een einde te stellen aan
bedrog en onrecht.
De regeering gevoelt en ziet dat het
geduld ten einde is; zij weet dat de wer-
kersklas geene ontberingen ontziet; zij
weet dat sommige klerikalen zelf het al
gemeen stemrecht genegen zijn, en toch
blijft zij volharden in hare koppige stijf
hoofdigheid.
’t Is alsof ze ’t dreigende onweer zocht
en zich zou verheugen brak het los.
En daarom komen de klerikale gazetjes
eens te meer voor den dag met het roode
schrikbeeld, en dreigen met het vuur dat
zij zelf zullen ontstoken hebben.
IW
Nu de klerikalen zich beginnen te over
tuigen dat de volksklas, bewust van hare
macht, zich bereidt tot opofferingen en
ontberingen van haar politiek recht te
veroveren, komen ze eens te meer met bet
roode schrikbeeld voor den dag.
Langs den eenen kant vallen ze in aan
bidding voorden kleinhandelaar en wijzen
er op hoe de volksklas door hare instellin
gen van verbruik zich meer en meer als
partij versterkt. Ze schilderen in donkere
kleuren den mo ielijken toestand af van
den middenstand en leggen zijn onder
gang op 'ten rug der socialis*en, die alles
doo ien met hunne coöperatieven.
Langs een anderen kant willen zij den
kleinhandelaar doen gelooven dat bij eene
onmetelijke schade zal lijden, indien de
werkstaking uitbreekt.
Wanneer de socialisten alles in hunre
samenwerkende maatschappijen gaan aan-
koopen, dan is dit laatste onbetwistbaar
een onzin.
Iemand zwart maken is niet moeielijk
doch’t ware verstandiger eerst te zien of
men zelf wel wit is. Lijdt den kleinhande
laar der groote steden schade alleen door
de socialistische coöperatieven? Volstrekt
niet! De klerikalen hebben te ras ingezien
dat gansch de werkersklas hen in politiek
opzicht zou ontsnappen; ze gaven wel den
brui aan den kleinhandel en aarzelden
geen oogenblik op hunne beurt coöperatie
ven als bakkerijen, herbergen, apotheke-
rijen, winkels van eetwaren en zoo meer
te stichten. Zij lachen wel met den klein
handelaar wanneer deze huilt en tiert,
omdat de kloosters hem zoo’n doodende
concurrentie aandoen. En beminden zij
den bakker en den winkelier en den her
bergier wanneer zij door de staatsambte
naren ook samenwerkende maatschap
pijen lieten stichten, ja zelfs aanmoedig-
den, wijl zij vreesden dat in de groote
steden de staatswerklieden zich bij de
socialisten zouden gaan bevoorraden?
Is het op den buiten beter gesteld? In ’t
geheel niet en de handelaars in meststoffen
en zoo voorts weten ei van te spreken, of
die menschen nu klagen of niet, daarom
bekommeren zij zich bitter weinig, hun
doel, dit is door hunne bonden landman
en werkman in hunne macht houden is
toch bereikt.
De liefde, de genegenheid die zij voor
den middenstand koesteren istotaal valsch;
11W
De kroon op dit alles werd vóór eenige
dagen gezet door den zeer eerwaarden
heer pastoor deken van Visé(tusschen Luik
en Maastricht).
Die. eerbiedwaardige kiesdraver zat in
het naburig Waalsch dorpje Saint Remy
(900 inwoners) een politiek feestmaal voor,
dat in de open lucht op een grasplein van
het nonnenklooster plaats had.
In ’t begin dier smulpartij begon het
eensklaps duchtig te regenen. Wat deed
de zeer eerwaarde heer deken? Hij gaf de
toelating om het banket in de kerk voort
te zetten. Alleen werd het Heilig Sacra
ment uit het tabernakel op ’t altaar eerst
verwijderd en naar de pastorij in veiligheid
gebracht! Van 3 1/2 tot 6 1/2 uren werd
in de kerk van St-Remy gesmuld en ge
dronken buik-sta bij op kosten der zege
vierende clericale partij. Aan geestdriftige
politieke toespraken en heildronken was
er natuurlijk geen gebrëk.
En het clericaal dagblaadje van Visé,
dat de onvoorzichtigheid beging een relaas
van die aandoenlijke kerkelijke plechtig
heid af te kondigen, vertelt zonder blozen,
ja met fierheid, al die bijzonderheden van
het politiek feestmaal.
Hoe zou Jezus Christus staan kijken,
indien hij weer op aarde verscheen en zag
wal de papen van zijnen godsdienst hebben
gemaakt minder dan 2000 jaar na zijne
kruisiging op Golgotha!
---
z
Oi tel
J y £■-’3
wiw-a
y F*' w
hrM
iW-'; JR
'..Xi?.
W.
schijnsel aangeboden het Bohemen van
Jan Hus en Ziska en het Vlaanderen van
Breidel, de Coninc, de beide Artevelden,
Marnix en den Prins van Oranje.
Na de zestiende eeuw hebben er de
Inquisitie en de Jezuïeten den ouden vrij-
heidsdorst gestikt en een ellendig geestelijk
verval bewerkt, waar men heden nog de
bittere vruchten van smaakt.
En al wie, trachtte ons uit dat verval te
redden, werd onmeedoogend gestraft door
onzen stinkenden ondank! Keizer Jozef
II evenals Willem I.
Terwijl Frankrijk in 1789 de Groote
Omwenteling bewerkte, die de gelijkheid
aan de onderdrukte volkeren.van Europa
bracht, vierden wij onze beschamende
Brabantsche Omwenteling tegen de heil
zame hervormingen van Jozef II.
En in 1830 gaven wij eene nieuwe uit
gave dier clericale omwenteling onder de
aanhitsing en leiding derzelfde mannen
de Roomsch-katholieke geestelijken.
Sedert 1830 zijn die heeren meer dan
ooit onze bazen in ons gezegend landeken.
Krachtens onze onsterfelijke Grondwet
worden zij door den Staat betaald om hem
te ondermijnen en onmachtig te maken.
En zij verrichten dat heilig werk in gewe
ten.
Hunne wapens zijn tegen alles bestand.
Zl gebruiken het geloot en desacramenten
als middels om hunnen politieken winkel
aan ’t draaien te houden.
In den biechtstoel weigeren zij de abso
lutie aan al wie niet bukken wil op staat
kundig gebied het lezen van een liberaal
dagblad,Let stemmen voor eenen liberalen
candidaat, hot lid zijn van eene liberale
maatschappij, het bezoek eener liberale
herberg, het koopen bij een liberalen bak
ker of vleeschhouwer, dat zijn nu de dood
zonden geworden in België.
Inden biechtstoel worden ook d kinde
ren tegen hunne oudersende huisvrouwen
tegen hunne echtgenooten opgehitst; ja
zekere biechtvaders geven aan hunne
vrouwelijke biechtkinderen den raad zich
van hunne echtelijke plichten tegenover
hunne mannen niet te kwijten, zoolang
dezen het abonnement op hun liberaal
dagblad niet opzeggen of weigeren voor
de clericale lijst te stemmen.
Wat den preekstoel betreft, die dient in
elke mis als spreektribune voor eene poli
tieke meeting, waarvan de verkiezingen,
de socialisten, de vrijmetselaars, enz.,
scheringen inslag zijn geworden.
l te
-
I
uuMücupijga Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen
en mededéeliiigen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeehngen, bestemd V001
voor hat Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is
--
IP w
----
Annoneenprijs 0,15 fr. per drukregel.
hat Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden,
voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd.
lil
a
b»
r
‘jJ
I
•Se;
■:b-
©KWJSBÏ
<r—W8i
LAïï
,-S
22;
-ft-i
W!
/Wf
r, Mid
fcJi
2
I
I J
i
d w
ril ''S
t ■'yA'A;
Si
IN~>-
IEUPORTenKANTO
■L