IS ^4 Ail I w 1 I r i wil. l,JSkz Poor Vrijheid en Hecht! Voor Waarheia en V r ene! i t. J B RW fel h ■sBsftx J g A Twee maten en twee gewichten IIP^I i N° 52 Zaterdag 28 December 1912 w t Fv I V w' v4~ Gevraagde bewijzen S - i Aan onze geachte Lezers en Lezeressen. 1 Dorde Jaargang r, ■B ■-? W- •ft 7: nummer gWa gSS^ W; stuiten en willen of niet, met of tegen dank, toegeven zullen ze moeten. Welaan dan! Met meer moed dan ooit ten strijde voor gelijkheid, voor onze duur bare vrijheid, voor onze heilige rechten! Nooit gefaald aan onzen plicht, maar hand in hand opgerokt om de slavenketens te verbreken. Na den regen komt den zonneschijn. Wij hopen dat, eerder don men soms denkt, de vrijheidszon in vollen luister en glans zal gloren tot heil van ons duurbaar vaderland, tot welzijn van ons allen! Heil, goed heil in 1913! vfe. DRUKKER JOSEPH HAKCK Statiestraat, Oudenaarde I R! PRIJS PER NUMMER 5 centiemen RA Wij opperden in ons artikel Katholieke tuigenissen» van 14 dezer, de meening dat Rome, nopens de ontwikkelingsleer, zal moeten eindi gen met toegeven, zooals zij het reeds meermalen heeft moeten doen, zooals zij de physica van Aristoteles, de rondheid der aarde, hare bewe ging rond de zon, haren hoogen ouderdom heeft moeten aannemen, alhoewel zij zeer lang dit alles strijdig met het geloof bekampt en veroordeeld heeft. Het Nieuwsblad vraagt ons bewijzen. Welnu alhoewel wij dagelijks ondervinden dat de beste bewijsvoeringen door onze tegenstrevers in den wind geslagen worden en ze nooit beletten hunne beweringen hoe gewaagd ook, slaande te houden, toch willen wij, ter wille onzer eigene lezers, onze bronnen laten kennen 1. De Physica van Aristoteles. In hel begin der XIII’ eeuw kwam men, door de vertalingen en toelichtingen der Araban en Joden, tot de kennis van verscheidene werken van den wijsgeer van Stagire welke niet begrepen waren in het organon. Onder deze werken werd,reeds in 1210, door de kei kvergadering va Parijs, op straf van excommunicatie verboden, zoowel indien deze lezing in het geheim ofwel openbaar gebeurde. Dit verbod werd plechtig hernieuwd, in 1215, in de standregelen welke tan eeuwigen dage gegeven werden aan de Hoogeschool van Parijs door den pauselijken legaat. Op het einde der- zelfde eeuw reeds moest de kerk toegeven. Wie daarover meer bijzonderheden verlangt kan ze vinden in het artikel apropos de l’Eglise et de la Science verschenen in Mei 1898 in de Revue de l’Université de Bruxelles. 2. Over de rondheid der aarde Lac- tancius, de gekende apologist schreef Is er iemand gek genoeg om te gelooven dat er men- -Hei «k Np. H WH dergelijke omstandigheden, kennis neemt van de redenen der uitgesproken straf. Ziedaar hoe de Belgen behandeld worden die niet denken als de klerikale dwinge landen van het dorp. Als men maar kleri kaal is, en de vrienden van het gouverne ment verdedigt, dan mogen ambtenaars, pastoors, onderwijzers en allerlei staats bedienden zich volop met politiek bezig houden, dan worden zij er zelfs voor beloond; maar maakt gij eene beweging, of spreekt gij een 'woord uit welk ten nadeele van de regeering kon genomen worden, dadelijk wordt gij in uwe waar digheid en in uwe belangen gekrenkt; recht bestaat er niet meer voor u; de reglementen die u berschermen worden onmedoogend verkracht. Gij hebt enkel het recht te zwijgen, en u ootmoedig te ondergeven. Dit is vaderlandslievende propaganda volgens de klerikalen! Heden verschijnt het laatste van onzen derden jaargang. ’t Is het geschikte oogenblik om eens terug te blikken in het verleden en ook wel om de toekomst te peilen. ’t Verleden! Steeds nauwgezet vervul den wij onzen plicht. Krachtdadig maar immer deftig en eerlijk verdedigden we ons lietrhjke liberale programma en be- kampten we de hatelijke soms lasterende aantijgingen onzer tegenstrevers. Immer waren we in de bres om de liefde tot ons ideaal aan te vuren, om ’t volk te verhef fen, om het te vertossen van het dwangjuk dat het kwelt. Trots alles streden we altijd moedig voort om waarheid en we tenschap te verspreiden, daar waar de klerikalen logen en laster en valsche dog mas verkondigen om ’t volk onwetend te houden. De soms moedeloozen opwekken, de onverschilligen wakker schudden, de kloekmoedige strijders ondersteunen en aanwakkeren, dat was ons doel en ’t zal ook ons doel blijven. Een oogenblik hoopten we, wanneer we den geestdrift, den ganschen lande door, bestatigden, dat den tegenstrever, wiens euveldaden, wiens onbehendig bestuur overal aan den schandpaal werd gespij kerd, eindelijk het onderspit zou delven. Maar eens te meer ondervonden we dat bedrog en omkooperij, logen en laster, gevoegd bij een oneerlijk kiesstelsel de bovenhand behaalden. Zij zegepraalden na in stad en dorp ’t verleidende geld te heb ben rondgestrooid; na ons, vrijzinnigen, voor landverraders, voor Bonnots en Gar- niers te hebben uitgescholden. Kan of zal één van ons zulks ooit ver geten? Dat kan niet, dat zal niet! Weldra zal ’t oogenblik der weerwraak aanbreken en zij zelf zullen er de bewerkers van we zen. ’t Is de toekomst. Ziet hoe ze reeds gedwongen zijn, pas enkele maanden na de kiezing, te erken nen dat wij waarheid spraken. Wij zeiden: de kas is ledig en ziet, ’twas zoo, ze leggen reeds nieuwe lasten. We verklaarden het leger onvoldoende en onbekwaam om onze grenzen te verdedigen en ziet, ze stellen eene nieuwe krijgswet voor, ze moeten vooruit naar den verplichtenden dienst plicht. Zoo zal ’t met ’t overige ook gaan. Het zuiver algemeen stemrecht is in aan tocht, niets zal zijn vooruitgang kunnen ’t Is algemeen bekend hoe onbeschaamd onze katholieke geestelijkheid zich tijdens de laatste wetgevende kiezing in den kies strijd geworpen beeft, en hoeveel vrede rechters, arrondissementskommissarissen, en klerikale ambtenaars van allen aard gewedijverd hebben, om aan den klerika len kandidaat hunnen krachtigen steun te geven. Niemand heeft hooren zeggen dat een van die heeren tot de orde geroepen werd. Zelfs het onderpastoortje van St Gudeele, door het assisenhof van Brabant gestraft voor kiesbedrog, werd verder hoegenaamd niet verontrust. Hij wordt nochtans ook betaald door het budget van eerediensten juist als een onderwijzer betaald wordt door het budget van openbaar onderwys. Wanneer het echter een onderwijzer be treft, gaat het er heel anders toe, en het brutaal gedrag onzer meesters is dan nooit te overdreven,om iemand te straffen wiens gedachten niet overeenstemmen met die van M. de Broqueville. Men zegt dat een onderwyzer uit het arrondissement Turnhout liberale kandi daten zou vergezeld hebben in herbergen, en de kiezers zou aangemaand hebben voor de liberalen te stemmen. Onmiddellijk werd een bestuurlijk en- kwest ingesteld, geleid door klerikalen van de streek, dat voor gevolg had ge noemden onderwijzer voor veertien dagen op te schorsen, en dit zonder loon. Het schijnt dat die maatregel genomen werd op verzoek van den gouverneur, en vóór dat het koninklyk besluit de straf goed keurende in het Staatsblad verseheen. Men verkracht dus de bestaande regle menten; men belet den onderwijzer een oeroep te doen bij den Koning, die, in ABONNEMENT 23,<SO fx-sixxlK. per jaar op voorhand betaalbaar y AR' .--'R i r sch- n zijn wiens voeten bciven hun kop zijn? dat de oogst en de hoornen naar onder toe groeien? De beroemdste der kerkvaders, de H. Augustinus beriep zich, Om de rondheid der aarde n liet bestaan der tegenvoeters te bestrij den, op den tekst van de heilige schrift, en gedurende meer dan duizend jaar loochende de heele kerk, met inbegrip van den H. Bonifacius en van den paus H. Zacharius de mogelijkheid ervan. Slechts later, tengevolge der zeereizen van Colomb en Nagelhaens moest de kerk weder toegeven Men raadplege daarover Histoire de la lutte entre la Science et la Théologie door A. D. White, verschenen bij Guillaumin, te Parijs, in 1899. 3. Over de beweging der aarde rond de zon Het is heden wel bewezen dat het op bevel is van Paus Urbanus VIII dal de Inkwisitie bij middel van gevangzllting en folteringsbedreigingen, Galileus dwong, op zijne knieën, zijne leer der beweging der aarde af te zweren, leer welke als ketterij en als strijdig met de heilige en god delijke schrift gebrandmerkt werd. Ook heeft een engelsch katholiek priester E. H. Roberts, in zijn boek The Pontifical Decrees against the Earth’s movementbekend dat het Pausdom zelfs in dezes onfeilbaarheid ten volle betrokken zijn in de veroordeeling der aardsche beweging en besloten dat God aan den Paus en de kerk deze grove dwaling heelt toegelaten om, eens voor al, aan de toonen dat de kerk het recht niet heeft over wetenschappelijke vraagstukken te beslissen. De Index veroordeelde a al de boeken welke de beweegbaarheid der aarde en de onbewegelijk- heid der zon onderwijzen Slechts in 1835 werden de werken van Galileus en Copernicius uit den Index weggelaten. Wie over het kerkelijk proces van den eerste nadere inlichtingen verlangt kan ze vinden in da vol gende boeken Fortnightly Review van 1 Ja nuari 1900 bl 33, artikel Lome recent Catholic apologistes van St-George Mivart en Galilée et la Belgique van Mgr Mouchamp, verschenen in 1892, alsook het hooger vermelde boek van A. D. White. 4 Over den hoogen ouderdom der aarde. Alle kerkelijke overheden hebben voor heen beslist, volgens den Bijbel, dat het begin der wereld en de schepping van den mensch moeten geplaatst worden tusschen 4000 en 6000 jaar voor de christelijke tijdrekening; in 5199 voor J. C. volgens het Martyrologium dat door de pausen Gregorius XIII en Urbanus VIII werd bekrachtigd in’t jaar 4004 volgens andere. De H. Augustinus drukt er op dat het geloof aan oenen boogeren ouderdom der aarde dan 6000 jaar eene doodelijke ketterij is. En toch weet men nu dat dit geloof op waarheid berust; dat de aarde vele millioenen jaren oud moet zijn, ja zelfs dat het leven op onze planeet eenen onge- hoorden ouderdom heeft (80 90 millioen jaren volgens de Lapparent). Dat erkennen nu de verstand! sle onder de katholieken en, in den catechismus van Mechelen, uitgave van 1901, werd dan ook de bewering dat God de wereld over ongeveer zes duizend jaar zou geschapen hebben, eenvoudig weggelaten. VERKOOPER Pieter Verstraete, zoon Valkestraat, Nieuport Aiinoncenoriis 0 15 ff per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncan te weigeren is voot behouden. - De annoncen, artikelen en mededeelinge’n moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Wülems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. - arukete te is voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver onderteekend en- onder gesloten omslag ingezonden wotden. voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. p. f r •te .V i ft, RÏÏ?! -'?”A W 4 .1 föl »C te-JrwA. ii tSüSSÉSV.i'S! A'y. Wi jew w URORTen k ant i ...x u. .urtA-.jiffiviiÉ/A- Jt

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1