VAN DIXMUDE Verschijnende alle Zondagen. Zondag, 31 Augusti 1879. - 10 cent:, per nummer. - - Vier en dertigste Jaar. J\. 35. - - Men abonneert zich ten allen tijde. Alle de abonnenten genieten bet recht jaar lijks een bericht van 10 drukregels, hunne neering of beroep betreffende, drijmaal koste loos in. ons blad te lijven. Alle ajfcheii big den di~ukker van dit blad gedrukt, morden eens onvergeld in hetzelve ge plaatst. Men tvordt verzocht alle hoegenaamde arti kels uiterlijk tegen Donderdag-avond vracht vrij en onderteekend toe te zenden De bekendmakingen betalen 20 ccntimen den, drukregel. Er morden wekelijks exemplaren van dit blad gratis gezonden in de voornaamste her bergen onzer omstreken ten einde aan de annoncen, welke in ons blad gelijfd morden, meerdere ruchtbaarheid te geven Men schrijft in bij den drukker van dit Ijlad, alsook bij alle post-direkteurs. Brieven en geld vrachtvrij toe te zenden. DIXMUDE, den 30 AUGUSTI 1879. èe MoniükHjke rerïevoerin Hoomijk. Krachtige woorden van verzoening en eendracht tot het belgiseh volk. Verleden zondag heeft Doornijk de prachtigste feesten met den ongelooflijksteii geestdrift gevierd, ter gelegenheid van het bezoek van Z. M. koning Leopold II aan die stad- De dagbladen staan vol over de grootsche betoo gingen van volksliefde die onzen-beminden Koning te beurt zijn gevallen. Nimmer en nooit heeft men zoo iets gezien. Maar jammerlijk wij kunnen hier geen verslag geven over de merkwaardige feesten van Doornijk. Echter mogen wij een feit niet vergeten. Op het banket heeft de heer burgemeester Crombez de ge zondheid van de koninklijke familie ingesteld, waarop Z. M. een antwoord heeft gegeven dat in het geheele land den ontzaggelijksten indruk heeft gemaakt. Ziellier de bijzonderste woorden van onzen vaderlandslievenden Vorst Het toekomende-jaar-, zegde Z. M.zullen wij een feest bijwonen, van een geheel ander karak- ter als dat: welk ons op dit oogenblik vereenigt. Het zal 't feest van het belgiseh vaderland zijn. Mijne plicht als grondwettelijke vorst en vriend 'i van allen, de grootheid en den bloei van mijn land begeerende, gebiedt mij hier heden luidop een vaderlandslievenden wensch te uiten. Ik houd er aan zelf dien wensch te doen Mocht tegen die heugelijke dagteekeuirsg van 1880, de verdeeldheid, welke in hot Mad -verminderd ziin. rW-gn' Wij rus in ci-öU si mannelijken en wijzen geest, die ac bélgische nationaliteit heeft gesticht, door de toenadering der partijen doen wij allen, ik bezweer het u, pogingen van edelmoedigheid, van gematiglieid en vooruitzicht. Het is het belang, het is de toekomst van ons geliefd en edel Belgie, die het aan allen vraagt, n door den mond van zijnen Kening. Mijnheerenin naam van de koningin, van mijne schoonzuster, van mijnen broeder mijne, drink ik op de stad Doornijk. en de r De woorden des Konings Broeders, scheidt u niet! hebben donderend over het land ge klonken en den ontzaggelijksten indruk gemaakt op iedereen. Deliberale drukpers juicht de vaderlandslievende woorden des Konings geestdriftig toe. De klerikale gazetten zijn in eene moeilijke posi tie en hijten op de tanden van spijt bij den vader lijken oproep tot eendracht tot zijn volkdoor Leopold H uitgesproken. Broeders, scheidt u niet Wat hitter woord voor de klerikale partij, die hemel en aarde beweegt om de volkseendracht te verschuren. O luistert eens naar de taal van verzoening. Geestelijkheid, houdt op van doemen en vervloeken, houdt op van vervolgen en twistzaaien wij zijn al x kinderen van het eene en zelfde vaderland ver breek de burgereendracht niet, ten gewille van eene onnoembare heerschzucht, die u toch geen geluk zal aanbrengen. Integendeel schande en haat. Gij weerstaatDe schoolwetzegt ge ?- Eiwelen danheeft de liberale partij zich niet be daard, gematigd en verzoenend genoeg getoond Heeft zij de kwestie niet in den meest gematigden zin mogelijk opgelost Stelt zij de volksscholen niet wagenwijd open voor het godsdienstig onder wijs Waarover klaagt gij dan i Spreekt van geene religievervolging, als gods dienst en priesters in Belgie geëerd en geacht zijn en eenen toestand bezitten die zij nergens in de wereld genieten. Gij zijt onverzoenbaar O het zij zoo, maar alsdan verwacht u dat het volk u zal verlaten, dat alom uwe beste vrienden zelfs, de goedgelovigste christenen tegen u zullen opstaan en eenen weer stand bieden waarvan gij u geen gedacht hebt kun nen maken, alhoewel de waarschuwingen u niet ontbroken hebben die zegden dat gij op noodlottigen weg waart Grcv^schandelijk de religie als politiek -•wapen te gebnlïkin. Luistert naar de wijze stem des Konings, de vader van u en ons allen O volk scheidt u niet, gij zijt allen broeders Hoepen wij uit al onze macht Levehet vader land leve de Koning leve de eendracht H9e bruidscliatteH allemaal voor..... «Ie ffceffkeeis Bek afliberale jonge heeren, 't is nu 'nen keer op u gemunt, maar 't is jouw schuld ook. Ah, ah, gij werpt verleidende blikken naar het .scliooiie geslacht, zelfs naar de congreganisten, de O.-L.- Vrouwmaagden ten einde die meisjes in uwe netten te krijgen omhunne bruidschat. Eiweldat is u nu verboden, streng verboden. Als een liberaal naar een gefortuineerd masken durft opkijken, hij zal me nieuws weten te vertellen, vooral de openbare ambtenaren en magistraten zijn te zwichten. Die duivels, die schobbiakkeu zijn nu ook in den ban geslagen Geene zaligheid meer roor ben bij de jonge dochters. De pastoor zal ze allemaal uithuwelijken en aan den man brengen met den eenen of anderen tjeef die ferm de mouw kan vagen, maar zoo geestig en verzettelijk is als 't steenen hondje daar op de schouwpijp. Onder 't klerikaal ministerie was het anders, dan mocht een liberalen schoonen jongen, rechter of ambtenaaraan eene kwezel beladen met goud lijmstokjes toewerpen. Dat was koorn op den mo len, ei was kans dat het henneken den liberalen haan nas,: net klerikaal. schaapstal zou brengen, FiPa hfd zoo%'eel te zeggen te Brussel gev«lx vfvi --Li'; fin hgfj iggen spl7nnp.iv P.fffft- eenen duivel!... En alzoo is ïiel schied, volgens de histoz-ie vertelt. Maar nu keert de kaart. Laat ons m de bruidschatten passen Een kle rikaal blad van Gent (de Bien Public) bidt in zeer welsprekende woorden de ouders die dochters met rijke bruidschatten hebben, die meisjes te bewaren voor de weldenkende jongelingen. In de categorie der liberale ambtenaren zijn ér genoeg verliefde vogels en mededingers wien het niet onaangenaam zou zijn eene hatholieke dote aan hunne jaarwedde te verhinden. Zij rekenen, om te gelukken, veel op hunne stoutmoedigheid en ook een weinig op het aanzien dat in de provinciesteden de officiëele titels nog genieten van Mi de Com missaris, M. de procureur,. M. de substitut, M. de juge, M. de inspecteur, M. de'ontvanger, M. de controleur, M. de conservateur, enz., enz. Waar de jaloezij toch gaat nestelen, omdat de kosters en onderpastoors alleen niet alle gezag ge nieten over alles en over.!, 't hart der jonge meisjes zwemmende in't goud. üe 'i Bien Public noodigt levendig de papas, de mamas en de jonkvrouwen pit, die hem lezen, zich door zulke lijmstokken niet te laten vangen In den tijd dien wij beleven en onder het gouverne ment dat regeert, moet men, in algemeenen be- gel, zich mistrouwen oxer alles wat officieel is. Asa! liberale jonge heeren, da-je nu moogt opkramen gij zijt veroordeeld ende verdoemd Al de lekkere brokjes zijn voor de klerikale droog- zakken en de weldenkende vjagers bestemd. Zwijge 't dood, zei de koster van Keiem. ISe grrKi'oeoofe kerfexervolijcr. De heer Bara, minister van justicie, blijft onver biddelijk de geestelijkheid vervolgen met... wel-- daden De jongste dagen kondigde het Staatsblad nog maals een koninklijk besluit af, door den minister tegengeteekend, waarbij het ridderkruis der Leo poldsorde verleend wordt aan den gewezen pastoor van de parochie St Martin, te Escanafles. O, monster van Bara, o, priesterhater, gé- lijk de klerikale gazetten hem dagelijks noemen, gij wilt dan riiordikus dat de geestelijken hun kruis in deze wereld dragen. Be re re religievervolging Scheert maar weg BEDENKING VAN EEN... GODDELOOZEN NEEF Tante Doka is oud cn versleten. Zij kan nie lang meer leven... Nochtans hen ik ver van naar hare dood te trachten... God beware mij voor die booze gedachte... Ik hen arm en heb eene vrouw en kinderen te onderhouden. Tante is rijk en heeft voor niets of voor niemand in de wereld te zorgen dan voor hare ziele zaligheid Die zaligheid kanmenkoopen voor geld... Hoemeer geld,hoe' schooneren zetel in den hemel De geestelijkheid maakt thans jacht op het geld voor hare zooge zegde scholen inet God, erger en slimmer dan een vos op kiekens...... Indien tante Doka, de eigene zuster mijner moeder, mij eens... onterfde BEDENKING EENER... GODDELOOZE NICHT. De geneesheer heeft gezegd dat Nonkel Dries maar weinige dagen meer te leven heeft... Arme nonkel Dries Hoe hebben mijne schaapkens van kinderen geweend toen zij hoorden dat nonkel Dries sterven ging!... Ze zien hem zoo gaarne, then braven NonkelMaar waarom spreekt non kel Dries zoo aardig van vervolging tegen den gods dienst, van scholen zonder God, van het onttrek ken van zielen uit den klauw des duivels Waar om liet hij gisteren eenen notaris roepen 'en kwam deze, juist op het uur dat M.de pastoor erbij was'*1 Zou nonkel Dries er aan denken zijne familie te onterven, in voordeel der scholen met God Ik vind dat aardige bedenkingenPetrus Niet waar gebuur? Maar als'de klerikale drukpers openthjk den erfdeelroof aanpreekt, dan bestaan er wel redens, meen ik, om ongerust to zijn en het ergste te vreezen. Al de klerikale gazetten doen dat, gebuur, de eene bedekt en de andere openthjk, de profes sorsgazet niet minder dan de andere. Ziehier tien schijnheilige rooversgazetten en alle tien drukken onbeschaamd het volgende i) Gij RIJKEN, die welhaast uwe aardsche goe- deren zult moeten vaarwel zeggen om ze aan uwe ii ERFGENAMEN over te laten, hoort gij de nood- ii kreeten uwer bisschoppen niet, roepende en klop- ii pende in name der H. Kerk weest edelmoedig, ii weest milddadig, OPENT UWEN COFFRE- n FORT het zijn immers uwe ERFGENAMEN NIET die u zullen doen bermhartigheid verwerven ii voor dep oppersten rechter, noch u de deuren des hemels doen openen, neen! maar wel uwewer- ii ken, die alleen u derwaarts zullen volgen, enz. Wat zegt gij, gebuur, van die i> scherreweg-taal terwijl het water onze velden verzuipt en alom wee en ellende en armoede dreigt te verspreiden den aanstaanden winter. 't Is schandalig, Petrus 't is wraakroepend, 't is ongehoord 19e wsasirüield! De heer burgemeester van Blankenberge heeft, gelijk men weet, een bericht doen aanplakken om de inwoners Ie laten weten dalernielsin de gemeentescholen veranderd is sedert do nieuwe wel, en dat NOOIT iels zal veranderd worden betref fende net godsdienstig onderwijs. Dit officieel stuk waar schuwde de ouders legen de lasteringen en de leugens uitge kraamd door eenen vreemden pater op dët» predikstoel. Een naamloos gedruksel werd verspreid, in welke gezegd wordt dal de gcmeenleoverheid van Blankenberge de huis vaders bedriegt, dat men in de scholen niet dan de zedeleer der vrijdenkers zal onderwijzen, en meer anderen klerikalcn laster. Op dit schandelijk geschrift, dal geen enkel geestelijke of klerikaal den moed gehad heeft te teekenen, hebben de hoofdonderwijzer en de hoofdonderwijzeres waardig en krachtig en met waarheid geantwoord. Luistert AAN DE VADERS EN MOEDERS VAN BLANKENBERGE. In antwoord op het plakkaat door het Collegie van Burge meester en Schepenen uitgegeven, is er een brief gezonden geweest aan de huisvaders en huismoeders van Blanken berge. Men bedriegt U! roept men u toe. Ja, vaders en moeders, men bedriegt u, maar wie bedriegt u? Waar is de leugen? Van waar komt de aanval? Geeft u de moeite van den omzendbrief- van liet Schcpen- collegie en het legenschrifl te lezen; - vergelijkt en oordeelt. Voor alle antwoord zeggen wij USedert twee maanden zijn wij WEEKBLAD "7

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Dixmude (1845-1879) | 1879 | | pagina 1